Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - waltornia

symboljezyk
2/3775polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1/ zaznajomienie z pełną wiedzą o instrumencie,

2/ doskonalenie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej w zakresie gry na waltorni, rozwijanie techniki gry na instrumencie,

3/ kształtowanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych oraz wrażliwości na środki wyrazu artystycznego,

4/ rozwijanie wyobraźni muzycznej, kreatywność,

5/ przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami,

6/ rozwijanie umiejętności gry solo, z akompaniamentem, w orkiestrze

7/ przygotowanie do podjęcia studiów II stopnia.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na waltorni w stopniu odpowiadającym poziomowi po ukończeniu studiów muzycznych II stopnia oraz kwalifikacja po egzaminie wstępnym na studia II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z rodzajami waltorni, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce.  Słuchanie  „na żywo” koncertów symfonicznych i spektakli operowych.

bibliografia podstawowa

1/ Koncerty,

2/ Sonaty,

3/ Utwory o formie dowolnej,

4/ Etiudy i ćwiczenia.

bibliografia uzupełniająca

Philip Farkas: The Art of French Horn Playing, Summy-Birchard Inc., 1956

Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind, Windsong Press Ltd,. 1997. Tłumaczenie polskie: Łukasz Michalski

Edward Daniecki: Doskonalenie gry na rogu, wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku, 2004

Józef Pawłowski: Róg od A do Z, PWM, Kraków, 1972

efekty kształcenia - wiedza

gruntowna znajomość budowy instrumentu, samodzielna konserwacja,
warsztat gry na waltorni, zagadnienia techniczne,
metodyka gry na waltorni, rozwijanie poznanych metod i wzbogacanie o własne innowacyjne rozwiązania problemów,
znajomość podstawowej bibliografii (literatury): w wydaniu nutowym, w wydaniu zapisu elektronicznego.

efekty kształcenia - umiejętności

Wykształcenie właściwych elementów technicznych warsztatu gry (oddychanie, emisja dźwięku, biegłość warsztatowa).
Samodzielna praca w przygotowanie utworów.
Ukształtowanie wyobraźni muzycznej i cech osobowości artystycznej.
Zapanowanie nad stresem i tremą.
Ogólny rozwój instrumentalisty dla podjęcia działalności koncertowej.
Przygotowanie do konkursów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Podejmowanie występów publicznych, realizacja zamówień artystycznych.
Kontakt emocjonalny z publicznością.
Dobór programów zgodnie z oczekiwaniami publiczności,
Propagowanie instrumentu.
Współpraca w kolektywie (grupie) zespołu muzycznego.
Dbałość, szacunek dla słuchaczy o różnym stopniu przygotowania do odbioru muzyki.
Prezentowanie wzorcowej postawy artysty.

Semestry

Instrumentalistyka
instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10408
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltroni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 13 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10421
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 13 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10434
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 13 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10447
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10460
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 13 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/3775/10473
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

 

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- recital dyplomowy ( minimum 3 zróżnicowane stylistycznie utwory )

- egzamin ustny o tematyce ogólnomuzycznej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień tematycznie związanych z programem zaprezentowanego recitalu;

wykonanie: www.ansta.pl