symbol | jezyk |
---|---|
2/3764 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu. Zakres treści nauczania: Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci. Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań. Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów. | |
bibliografia podstawowa | |
Riley Maurice W. – The History of the Viola | |
bibliografia uzupełniająca | |
Tertis Lionel - My Viola and I | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru altówkowego zróżnicowanego stylistycznie | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu altówkowej sztuki wykonawczej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10397 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE: jedna para gam jednoimiennych. EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith), sonata z towarzyszeniem fortepianu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10410 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu, koncert (w całosci). Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10423 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE: dwie pary gam jednoimiennych. EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith), sonata z towarzyszeniem fortepianu
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10436 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu, koncert (w całosci). Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10449 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
ZALICZENIE: dwie pary gam jednoimiennych. EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu, sonata z towarzyszeniem fortepianu
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 10.0 | wykład | egzamin | dr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3764/10462 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI: 1. dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), 2. dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith), 3. dowolny utwór wirtuozowski solo lub z towarzyszeniem fortepianu 4. Koncert w całości *** EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU. W semestrach I-VI należy wykonać utwory reprezentujące różne epoki. |