Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - altówka

symboljezyk
2/3764
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu.

Zakres treści nauczania:
Poznanie szerokiego spektrum repertuaru, zarówno pod względem różnorodności epok, jak i stylów.

Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci.

Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań.

Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów.

bibliografia podstawowa

Riley Maurice W. – The History of the Viola

bibliografia uzupełniająca

Tertis Lionel - My Viola and I
Dalton David – Playing the Viola: Conversations with William Primrose
Zeyringer Franz Literatur für Viola

efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością
student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej

efekty kształcenia - umiejętności

student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru altówkowego zróżnicowanego stylistycznie
student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu
student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje
student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji
student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu altówkowej sztuki wykonawczej
student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów
student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca)
student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych
student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji

Semestry

Instrumentalistyka
instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzamindr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10397
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE: jedna para gam jednoimiennych.

EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith), sonata z towarzyszeniem fortepianu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzamindr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10410
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy), utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu, koncert (w całosci). Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0wykładegzamindr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10423
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE: dwie pary gam jednoimiennych.

EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy),

dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith),

sonata z towarzyszeniem fortepianu

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.0wykładegzamindr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10436
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy),

utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu,

koncert (w całosci). ​

Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.008.0wykładegzamindr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10449
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

ZALICZENIE: dwie pary gam jednoimiennych.

EGZAMIN: dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy),

utwór dowolny solo lub z towarzyszeniem fortepianu,

sonata z towarzyszeniem fortepianu

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0010.0wykładegzamindr hab. Katarzyna Budnik, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3764/10462
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI:

1. dwa kaprysy (w tym jeden dwudźwiękowy),

2. dwie kontrastujące części formy polifonicznej (np. J.S. Bach, M. Reger, P. Hindemith),

3. dowolny utwór wirtuozowski solo lub z towarzyszeniem fortepianu

4. Koncert w całości *** EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU.

W semestrach I-VI należy wykonać utwory reprezentujące różne epoki.

wykonanie: www.ansta.pl