symbol | jezyk |
---|---|
2/3748 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Plan pracy ze studentem jest indywidualny uzależniony od zdolności oraz predyspozycji. Student poznaje podstawy budowy i historii klawesynu, opanowuje technikę gry oraz prawidłowe touche, poznaje podstawowe środki wyrazu (artykulacja, dotyk, rejestracja, zdobnictwo). Uczy się korzystania z urtekstowych wydań. Celem przedmiotu jest opanowanie gry na klawesynie w zależności od indywidualnego stopnia zaawansowania studenta, opanowanie podstawowej sztuki zdobnictwa. Poznanie utworów klawesynowych pisanych w różnych stylach. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia, specjalnośc organy. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Realizacja basso continuo na klawesynie. Zespół kameralny (gra na klawesynie). Wybrane Zagadnienia Muzyki Dawnej | |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane osiemnastowieczne szkoły gry na klawesynie. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura XX i XXI wieku na temat muzyki dawnej. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu - zna historię instrumentu z uwzględnieniem jego odmian - zna podstawowy repertuar klawesynowy - potrafi zdefiniować różnice w stylistyce w poszczególnych ośrodkach - zna pierwszą szkołę gry na klawesynie (F. Couperin - L'art de touche le clavecin) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi zdefiniować poprawne brzmienie klawesynu i rozpoznać różnicę pomiędzy poprawnym, a złym touche - panuje w stopniu podstawowym nad techniką gry - potrafi dostosować artykulację do stylu wykonywanej kompozycji i frazowania - poprawnie wykonuje zapisane zdobnictwo | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- potrafi samodzielnie ustalić artykulację w prostych kompozycjach, zgodne ze stylistyka kompozycji i własnymi emocjami - panuje nad emocjami podczas gry i potrafi wykorzystać zdobyte umiejętności - potrafi świadomie słuchać gry innych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3748/10350 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - przedstawienie historii i budowy klawesynu - przedstawienie podstawowych elementów techniki klawesynowej - czytanie nut z wydań faksymilowych - omówienie podstawowych tabel ozdobników Efekty kształcenia: - podstawowa wiedza na temat klawesynu - umiejętność wykonania prostych kompozycji z zastosowaniem prawidłowo wykonanych ozdobników
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejętnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego. Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utworów o różnym charakterze. Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3748/10351 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - rozwijanie techniki klawesynowej - czytanie nut z wydań faksymilowych - opracowanie utworu o swobodnej formie - analiza stylu włoskiego i francuskiego Efekty kształcenia: - umiejętność w miarę swobodnej gry - umiejętność różnicowania kompozycji pod względem stylistycznym, wyrazowym oraz formalnym - umiejętność odczytywania wydań faksymilowych
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Student rozczytuje zadane utwory, następnie z pedagogiem rozwiązuje problemy techniczne oraz pracuje nad ich interpretacją i ostatecznym kształtem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykazanie się wrażliwością na dźwięk instrumentu i umiejętnością różnicowania charakteru poszczególnych kompozycji za pomocą touche, artykulacji, frazowania, czasu muzycznego. Wykazanie się umiejętnością różnicowania kompozycji ze względu na styl oraz formę. Metodą sprawdzenia jest wykonanie kilku utworów o różnym charakterze i w różnym stylu. Sposobem oceny pracy studenta jest ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.
|