symbol | jezyk |
---|---|
2/3744 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- poznanie techniki polifonicznej i umiejętność napisania głosu/głosów kontrapunktujących do danego cantus firmus; - umiejętność stosowania techniki imitacyjnej; - poznanie i tworzenie wariacji chorałowych i passacaglii; - poznanie wybranych kanonów (2-, 3- i 4-głosowych) i umiejętność ich konstruowania; - poznanie i tworzenie fug: 2-głosowej wokalnej, 3- i 4-głosowej instrumentalnej, z uwzględnieniem fugi dwutematycznej. Podstawowym celem niniejszego przedmiotu na Wydziale II jest wykształcenie u studentów-organistów umiejętności praktyki kontrapunktycznej, tj. swobodnego poruszania się w problematyce imitacji ścisłej i swobodnej. W związku z tym charakter przedmiotu jest z jednej strony analityczny i opiera się o materiał nutowy literatury muzycznej przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki J. S. Bacha. Z drugiej zaś strony zakłada przełożenie obserwacji analitycznych na twórcze i samodzielne działanie w zakresie komponowania ściśle określonych gatunków i form. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się zatem wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to przede wszystkim z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co umożliwia z kolei sprawiedliwą ocenę pracy w semestrze. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
K. Sikorski: "Kontrapunkt" tom I-III, PWM Kraków 1955-1957. Materiał nutowy - J. S. Bach: - Passacaglia c-moll BWV 582; - Wariacje chorałowe Vom Himmel hoch; - Wariacje Goldbergowskie; - Das wohltemperierte Klavier, tom I; - Die Kunst der Fuge. | |
bibliografia uzupełniająca | |
J. Chomiński: "Historia harmonii i kontrapunktu", tom I-III, PWM Kraków 1960-1990; A. Poszowski: "Harmonia systemu tonalnego dur-moll", AM Gdańsk 2001. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada ogólną znajomość polifonicznej literatury muzycznej, szczgólnie orga- nowej (K_W01), - posiada znajomość własności współczynników dzieł polifonicznych i ich budowy formalnej (K_W02), - dysponuje wiedzą o polifonicznym warsztacie kompozytorskim przydatną do własnych działań twórczych, wykonawczych (K_W03), - posiada wiedzę do analizy dzieł polifonicznych (K_w03), | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do analizy i tworzenia konstrukcji i form polifonicznych (K_U01), - posiada umiejętność wypowiedzi na temat zagadnień związanych z polifonią i formami polifonicznymi (K_U04), - jest świadomy zleżności między ekspresją a środkami technicznymi w dziele po- lifonicznym (K_U01), - opanował podstawy warsztatu technicznego w zakresie polifonii(K_U03), | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- posiada umiejętność samooceny w obrębie swoich działań w zakresie polifonii (K_K04), - realizuje własne koncepcje polifoniczne w oparciu o wyobrażnię i intuicję (K_K02), - potrafi gromadzić , analizować i interpretować potrzebne informacje w zakresie polifonii i form polifonicznych (K_K01). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 2/3744/10333 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tworzenie cantus firmus, z uwzględnieniem konstrukcji harmonicznej; - tworzenie konstrukcji dwugłosowych, z uwzględnieniem gatunków: 1 na 1, 2 na 1, 3 na 1, 4 na 1 i kontrapunktu ozdobnego floridus; - tworzenie konstrukcji trzygłosowych, z uwzględnieniem gatunków jak wyżej, z głosem kontrapunktującym w jednym głosie, w dwóch głosach (imitacja), w trzech głosach (imitacja); - tworzenie konstrukcji czterogłosowych - chorał. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Całość kursu obejmuje zajęcia poświęcone analizie wybranych dzieł z literatury muzycznej przedmiotu na podstawie treści zawartych w literaturze teoretycznej. Powyższe analizy wykorzystywane są przez studentów do samodzielnej pracy twórczej w odniesieniu do każdego problemu kontrapunktycznego. Założenia szczegółowe, np. dotyczące budowy formalnej, harmoniki określonego utworu itp., podawane są do wiadomości przez wykładającego i notowane przez studentów w zeszytach ćwiczeń. Praktyka twórcza uwzględnia wszystkie treści programowe przewidziane w danym semestrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych w danym semestrze zadań oraz poprzez sprawdzenie wiedzy nabytej przez studentów - w ramach kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 2/3744/10334 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tworzenie wariacji chorałowych, passacaglii; - tworzenie konstrukcji kanonicznych - kanony dwugłosowe w ruchu prostym w oktawie, w kwincie górnej i dolnej oraz kanony z dopełniaczem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Całość kursu obejmuje zajęcia poświęcone analizie wybranych dzieł z literatury muzycznej przedmiotu na podstawie treści zawartych w literaturze teoretycznej. Powyższe analizy wykorzystywane są przez studentów do samodzielnej pracy twórczej w odniesieniu do każdego problemu kontrapunktycznego. Założenia szczegółowe, np. dotyczące budowy formalnej, harmoniki określonego utworu itp., podawane są do wiadomości przez wykładającego i notowane przez studentów w zeszytach ćwiczeń. Praktyka twórcza uwzględnia wszystkie treści programowe przewidziane w danym semestrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych w danym semestrze zadań oraz poprzez sprawdzenie wiedzy nabytej przez studentów - w ramach egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 2/3744/10335 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tworzenie 2-głosowej fugi wokalnej, - tworzenie 3-głosowej fugi instrumentalnej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Całość kursu obejmuje zajęcia poświęcone analizie wybranych dzieł z literatury muzycznej przedmiotu na podstawie treści zawartych w literaturze teoretycznej. Powyższe analizy wykorzystywane są przez studentów do samodzielnej pracy twórczej w odniesieniu do każdego problemu kontrapunktycznego. Założenia szczegółowe, np. dotyczące budowy formalnej, harmoniki określonego utworu itp., podawane są do wiadomości przez wykładającego i notowane przez studentów w zeszytach ćwiczeń. Praktyka twórcza uwzględnia wszystkie treści programowe przewidziane w danym semestrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych w danym semestrze zadań oraz poprzez sprawdzenie wiedzy nabytej przez studentów - w ramach kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Lech Kucharski, prof. AM, | 2/3744/10336 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- tworzenie fug 3- i 4-głosowych, jednotematycznych i dwutematycznych, z uwzględnieniem różnych obsad wykonawczych (fortepian, organy, tria i kwartety). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Całość kursu obejmuje zajęcia poświęcone analizie wybranych dzieł z literatury muzycznej przedmiotu na podstawie treści zawartych w literaturze teoretycznej. Powyższe analizy wykorzystywane są przez studentów do samodzielnej pracy twórczej w odniesieniu do każdego problemu kontrapunktycznego. Założenia szczegółowe, np. dotyczące budowy formalnej, harmoniki określonego utworu itp., podawane są do wiadomości przez wykładającego i notowane przez studentów w zeszytach ćwiczeń. Praktyka twórcza uwzględnia wszystkie treści programowe przewidziane w danym semestrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru z oceną dokonuje się na podstawie wykonanych w danym semestrze zadań oraz poprzez sprawdzenie wiedzy nabytej przez studentów - w ramach egzaminu. |