symbol | jezyk |
---|---|
2/3743 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi zasadami realizacji basu cyfrowanego w dziełach Bacha, Haendla i innych twórców epoki. Przedmiot ma na celu przygotowanie do pracy w zespole muzyki dawnej. W oparciu o wiedzę teoretyczną i na bazie odbytych kursów z harmonii ogólnej i praktycznej student realizuje przebiegi harmoniczne na podstawie zapisanego basu cyfrowanego i niecyfrowanego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagana jest podstawowa znajomość zasad harmonii w praktyce i teorii. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyka realizacji basu cyfrowanego w zespołach kameralnych zarówno na organach jak i klawesynie, uczestniczenie w kursach, warsztatach, wykładach poruszających tematykę praktyki wykonawczej i realizacji basso continuo w muzyce dawnej. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student zna i definiuje podstawowe zasady dotyczące realizacji basso continuo, - posiada znajomość podstawowego repertuaru w którym występuje basso continuo - potrafi określić podstawowe wyznaczniki stylistyczne z punktu widzenia wykonawczego charakterystyczne dla poszczególnych epok oraz ośrodków i związanych z nimi tradycji wykonawczych, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą instrumentarium przeznaczonego do wykonywania basso continuo, - potrafi wskazać podstawowe różnice w realizacji basu cyfrowanego na organach i na klawesynie, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- student potrafi prawidłowo odczytać przebieg harmoniczny wynikający z cyfrowania, - zna podstawowe zasady łączenia akordów, - rozróżnia recytatywy i arie w przebiegu utworu oraz potrafi tworzyć odpowiedni akompaniament do każdej z nich, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę nabytą na wcześniejszych etapach edukacji związaną z harmonią ogólną oraz harmonią praktyczną, - posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie realizacji basso continuo, - student potrafi realizować bas cyfrowany pochodzący z różnych epok (barok, klasycyzm), - umie tworzyć akompaniament wynikający z cyfrowania, zgodny stylistycznie z danym utworem, - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować wykonywany utwór, - tworząc własną realizację basu cyfrowanego potrafi akompaniować soliście, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do podejmowania własnych decyzji związanych z realizacją basso continuo, - potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również innych osób, - mie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań zespołów uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki dawnej, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3743/10331 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program obejmuje:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Celem zajęć jest przygotowanie studentów realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i instrumentalistami. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna praca, uczestniczenie w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( II semestr) oraz zdanie egzaminu (III semestr). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3743/10332 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program obejmuje:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo. Celem zajęć jest przygotowanie studentów realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i instrumentalistami. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( III semestr) oraz zdanie egzaminu (IV semestr). |