Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Realizacja B.C.

symboljezyk
2/3743
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie z podstawowymi zasadami realizacji basu cyfrowanego w dziełach Bacha, Haendla i innych twórców epoki. Przedmiot ma na celu przygotowanie do pracy w zespole muzyki dawnej.

W oparciu o wiedzę teoretyczną i na bazie odbytych kursów z harmonii ogólnej i praktycznej student realizuje przebiegi harmoniczne na podstawie zapisanego basu cyfrowanego i niecyfrowanego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagana jest podstawowa znajomość zasad harmonii w praktyce i teorii.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyka realizacji basu cyfrowanego w zespołach kameralnych zarówno na organach jak i klawesynie, uczestniczenie w kursach, warsztatach, wykładach poruszających tematykę praktyki wykonawczej i realizacji basso continuo w muzyce dawnej.

bibliografia podstawowa
  • F. Wesolowski - Bas continuo. Teoria i praktyka, AM Łódź
  • (wybór ćwiczeń - G. Muffata, F. Gaspariniego, G.F. Haendla oraz krótszych fragmentów dzieł F. Couperina, G.F. Haendla, G.G. Gorczyckiego, A. Jarzebskiego.
  • J.S. Bach - Die geistlichen Lieder und Arien aus schemellis Gesangbuch BWV 439-507
  • J.S.Bach - kantaty (do wyboru)
  • J. S. Bach - Pasja wg św. Mateusza BWV 244 (fragmenty) lub wg św. Jana BWV 245
bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach - Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248
  • J.S. Bach - Magnifikat BWV 243
  • G.F. Haendel - Mesjasz (fragmenty)
efekty kształcenia - wiedza

- student zna i definiuje podstawowe zasady dotyczące realizacji basso continuo, - posiada znajomość podstawowego repertuaru w którym występuje basso continuo - potrafi określić podstawowe wyznaczniki stylistyczne z punktu widzenia wykonawczego charakterystyczne dla poszczególnych epok oraz ośrodków i związanych z nimi tradycji wykonawczych, - posiada podstawową wiedzę dotyczącą instrumentarium przeznaczonego do wykonywania basso continuo, - potrafi wskazać podstawowe różnice w realizacji basu cyfrowanego na organach i na klawesynie,

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi prawidłowo odczytać przebieg harmoniczny wynikający z cyfrowania, - zna podstawowe zasady łączenia akordów, - rozróżnia recytatywy i arie w przebiegu utworu oraz potrafi tworzyć odpowiedni akompaniament do każdej z nich, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę nabytą na wcześniejszych etapach edukacji związaną z harmonią ogólną oraz harmonią praktyczną, - posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie realizacji basso continuo, - student potrafi realizować bas cyfrowany pochodzący z różnych epok (barok, klasycyzm), - umie tworzyć akompaniament wynikający z cyfrowania, zgodny stylistycznie z danym utworem, - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować wykonywany utwór, - tworząc własną realizację basu cyfrowanego potrafi akompaniować soliście,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania własnych decyzji związanych z realizacją basso continuo, - potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również innych osób, - mie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań zespołów uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki dawnej,

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, 2/3743/10331
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program obejmuje:

  • zapoznanie z podstawowymi wiadomościami teoretycznymi dotyczącymi zasad realizacji basso continuo
  • naukę praktycznej realizacji basu cyfrowanego w czterogłosie, z uwzględnieniem zasad ścisłego kontrapunktu rozpoczynając od ćwiczeń oraz fragmentów dzieł, poprzez realizację chorałów Bacha z podanym cantus firmus oraz małych form instrumentalnych (lub fragmentów większych dzieł) do większych dzieł wokalno-instrumentalnych Bacha, Haendla i innych kompozytorów
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

Celem zajęć jest przygotowanie studentów realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i instrumentalistami.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczna praca, uczestniczenie w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( II semestr) oraz zdanie egzaminu (III semestr).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, 2/3743/10332
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program obejmuje:

  • zapoznanie z podstawowymi wiadomościami teoretycznymi dotyczącymi zasad realizacji basso continuo.
  • praktyczną realizację basu cyfrowanego w czterogłosie, z uwzględnieniem zasad ścisłego kontrapunktu rozpoczynając od ćwiczeń oraz krótkich fragmentów dzieł, poprzez realizację chorałów Bacha z podanym cantus firmus oraz małych formy instrumentalnych (lub fragmentówy większych dzieł) do większych dzieł wokalno-instrumentalnych Bacha, Haendla i innych kompozytorów
metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są dla grupy studentów w wymiarze 1 godziny lekcyjnej tygodniowo.

Celem zajęć jest przygotowanie studentów realizacji b.c. w dziełach, do współpracy z wokalistami i instrumentalistami.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz pozytywne zaliczenie kolokwium ( III semestr) oraz zdanie egzaminu (IV semestr).

wykonanie: www.ansta.pl