Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/3735polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • interpretacja problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od renesansu do epoki współczesnej

  • podstawowe zasady dotyczące rejestrowania utworów

  • podstawowe zagadnienia dotyczące budowy organów

  • praca nad umiejętnością „współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty – pod względem artystycznym emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego na Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej w Gdańsku.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach, konkursach muzyki organowej, otwartość na różne interpretacje.

Czynny i bierny udział w życiu muzycznym miasta poprzez uczestniczenie w koncertach, konkursach, przesłuchaniach, sesjach muzyki organowej.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa:Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe
  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn.
  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.
  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann
  • Francuska muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970
  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979
  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Organy i muzyka organowa I-XII, Gdańsk 1977-2003 (wybrane artykuły)
  • Beckmann, Klaus: Repertorium Orgelmusik 1150-2000 t. I, Mainz 2001
bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe
  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.
  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.
  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.
  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-
  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000
efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organó mechanicznych, pneumatycznych, elektropneumatycznych - posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych typach instrumentów - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością - potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła - rozróżnia podstawowe rodzaje touche (sposób ataku dźwięku na organach o różnej trakturze) w dziełach różnych epok

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi samodzielnie zanalizować utwór pod względem formalnym, dokonać analizy harmonicznej dzieła, - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór - bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła - w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze - potrafi pełnić funkcję rejestratora asystenta artysty wykonującego koncert, - kierując się zdobyta wiedzą i doświadczeniem posiada umiejętność dostosowania swojej gry do akustyki wnętrza (kościoła, sali koncertowej) - w oparciu o wiedzę, doświadczenie i swoją wrażliwość potrafi kształtować różną artykulację kreując dzieło artystyczne,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł, - potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób, - posiada wiedzę w zakresie organizacji koncertów,

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10306
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10321
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10328
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabulatury, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka), muzykę romantyczną oraz współczesną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10340
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja i fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabularuty, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka). muzykę romantyczną oraz współczesną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10344
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipskii lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne
Realizacja dodatkowego programu na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu w V semestrze wynosi 30 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.009.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3735/10353
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipski lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne
Realizacja dodatkowego programu na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów)

zajęcia indywidualne w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Student ma prawo uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu licencjackiego (semestr VI) wynosi 45 min.

wykonanie: www.ansta.pl