symbol | jezyk |
---|---|
2/3720 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest budowanie warsztatu gry na klawesynie z uwzględnieniem kopii historycznych instrumentów. Poznawanie różnych stylów poprzez wykonywanie różnorodnego stylistycznie repertuaru. Poznawanie zasad zdobnictwa, artykułowania,frazowania. Zdobywanie umiejętności czytania utworów z faksymilowych wydań. Przedmiot kończy się godzinnym recitalem, na który składają się różnorodne stylistycznie kompozycje (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; kompozycje wywodzące się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku). Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do samodzielnej pracy artystycznej poprzez opanowanie strony technicznej i dźwiękowej instrumentu, rozwinięcie wyobraźni i wrażliwości muzycznej. Wykształcenie umiejętności kreowania własnych pomysłów w oparciu o kontekst historyczny. Przygotowanie do czynnego udziału w życiu artystycznym oraz rozpowszechnianiu wartości estetycznych muzyki.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Posiadanie matury. Zdanie egzaminu wstępnego na studia I stopnia w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Egzamin może być wykonywany na klawesynie, fortepianie lub organach.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kontrapunkt | |
bibliografia podstawowa | |
Traktaty XVI - XVIII wiek | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura XX i XXI w. na temat muzyki dawnej | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat budowy klawesynu oraz jego odmian | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi rozwiązać proste problemy techniczne w mechaniźmie instrumentu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanymi z realizacjami artystycznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10255 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) i doskonalenie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię i poza nią oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie w stopniu przynajmniej podstawowym techniki gry na klawesynie (dla kandydatów rozpoczynających naukę gry na klawesynie) z uwzględnieniem prawidłowego touche, artykulacji, stylistyki. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10266 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie prawidłowego touche - umiejętność różnicowania artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10273 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie prawidłowego touche - umiejętność różnicowania artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10291 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10295 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta Efekty kształcenia: - opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu. Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/3720/10300 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe: - wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku Efekty kształcenia: - doskonałe opanowanie techniki gry - opanowanie poprawnego touche - opanowanie różnorodnej artykulacji - umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji - umiejętność poprawnego wykonywania ozdobników - umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu - rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej - kształtowanie własnej osobowości artystycznej
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości. Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne. Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym. Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu w formie otwartego recitalu, na który składają się kompozycje różnorodne pod względem stylistycznym (muzyka włoska, francuska, angielska, niemiecka; muzyka wywodząca się z okresu wczesnego oraz dojrzałego baroku). Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego. Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).
|