Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia muzyki z literaturą

symboljezyk
2/3719
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zapoznanie studentów z genezą i przemianami kierunków i stylów muzycznych, form i gatunków muzycznych oraz twórczością wybranych kompozytorów w kontekście zjawisk kulturowych w oparciu o reprezentatywne dzieła muzyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawowa wiedza z zakresu historii i literatury muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Historia muzyki, cz. 1-2. Kraków 1989-1990.

Einstein A., Muzyka w epoce romantyzmu. Kraków 1996.

Schäffer B., Mały informator muzyki XX wieku. Kraków 1975.

Szlagowska D., Muzyka baroku. Gdańsk 1998.

Wozaczyńska M., Muzyka renesansu. Gdańsk 1996.

Wozaczyńska M., Muzyka średniowiecza. Gdańsk 1998.

Zieliński T., Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku. Warszawa 1981.

bibliografia uzupełniająca

Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku.Od Monteverdiego do Bacha. Warszawa 1970.

Chomiński J., Wilkowska-Chomińska K., Formy muzyczne, t. 1-5. Kraków 1974-1987.

Encyklopedia muzyczna PWM, część biograficzna, red. E. Dziębowska, t. 1-12. Kraków 1979-2012. (wybrane hasła)

Fubini E., Historia estetyki muzycznej. Kraków 1997.

Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków. Warszawa 1982.

Jarociński J., Ideologie romantyczne. Kraków 1979.

Kamiński P., Tysiąc i jedna opera, t. 1-2. Kraków 2008.

Kolarzowa R., Postmodernizm w muzyce. Warszawa 1993.

Monografie wybranych kompozytorów.

Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku. Warszawa 1982.

Piotrowska M., Paradygmat europejskiej muzyki klasycznej, w: Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian. Red. A. Czekanowska. Kraków 1995, s. 75-114.

Sachs C. Historia instrumentów muzycznych. Warszawa 1975.

Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska. Kraków 1995.

Skowron Z., Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku. Warszawa 1989.

Średniowiecze i renesans. Wybór tekstów i informacji, oprac. A. Oberc. Kraków 1992.

efekty kształcenia - wiedza

Posiada wiedzę dotyczącą twórczości muzycznej w kontekście zjawisk kulturowych epoki historycznej Charakteryzuje kierunki i style muzyczne, formy i gatunki muzyczne typowe dla danej epoki historycznej Zna twórczość wybranych kompozytorów

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada umiejętność interpretowania zjawisk muzycznych w kontekście zjawisk kulturowych Klasyfikuje podstawowe kierunki i style muzyczne, formy i gatunki muzyczne charakterystyczne dla poszczególnych epok historycznych Rozpoznaje słuchowo wybrane dzieła z literatury muzycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje zdolność do samodzielnego gromadzenia, analizowania i interpretowania danych z zakresu historii i literatury muzycznej Sprawnie komunikuje się posługując się fachową terminologią z zakresu historii i literatury muzycznej

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 2/3719/10254
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zagadnienia wstępne: pojęcie „historia muzyki”, „styl muzyczny”, „forma muzyczna”,

periodyzacja dziejów muzyki

2. Muzyka średniowiecznej Europy w kontekście antycznego dziedzictwa oraz kultury epoki

3. Monodia religijna i świecka

4. Rozwój wielogłosowości do 1450 roku (fazy rozwoju, gatunki i formy muzyczne)

5. Renesans: konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne kultury muzycznej

6. Msza i motet w stylu flamandzkim, rzymskim i weneckim

7. Gatunki muzyki świeckiej (madrygał, pieśń)

8. Instrumentarium renesansu i muzyka instrumentalna

metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 2/3719/10265
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres pojęcia „barok” w sztuce, podłoże estetyczno-filozoficzne i socjologiczne; barok w muzyce - periodyzacja, retoryka muzyczna jako główny wyznacznik stylu epoki
  2. Nowe style i techniki kompozytorskie (monodia akompaniowana, basso continuo, styl koncertujący, bel canto)
  3. Muzyka sceniczna (dramat muzyczny, opera, balet)
  4. Muzyka wokalno-instrumentalna (oratorium, msza, kantata)
  5. Instrumentarium baroku, gatunki i formy muzyki instrumentalnej
metody dydaktyczne
  1. wykład
  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 2/3719/10272
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres pojęcia „klasycyzm” w sztuce, podłoże estetyczno-filozoficzne i socjologiczne kultury II połowy XVIII wieku, klasycyzm w muzyce
  2. Ośrodki, przedstawiciele, gatunki i formy, kategorie stylistyczne (style wczesnego klasycyzmu (galant i sentymentalny), styl dojrzałego klasycyzmu z uwzględnieniem Hochklassik
  3. Symfonia w twórczości kompozytorów wczesnego klasycyzmu i klasyków wiedeńskich.
  4. Opera w twórczości kompozytorów wczesnego klasycyzmu i klasyków wiedeńskich.
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 2/3719/10290
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres pojęcia „romantyzm” w sztuce, podłoże estetyczno-filozoficzne i socjologiczne kultury XIX wieku, romantyzm w muzyce
  2. Antytezy i cechy wspólne w muzyce romantycznej
  3. Symfonia nieprogramowa i programowa I połowy XIX wieku
  4. Poemat symfoniczny i inne gatunki muzyki symfonicznej II połowy XIX wieku
  5. Pieśń romantyczna z towarzyszeniem fortepianu i orkiestry
  6. Opera i dramat muzyczny
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 2/3719/10294
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres pojęcia „współczesność” w sztuce, podłoże estetyczno-filozoficzne i socjologiczne

  2. Muzyka XX i XXI wieku – periodyzacja, kierunki stylistyczne, techniki kompozytorskie

  3. Język dźwiękowy – nowe rozwiązania w zakresie organizacji wysokości dźwięku, czasu muzycznego, barwy, formy

  4. Muzyka amerykańska

  5. Muzyka francuska

metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 2/3719/10299
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Muzyka rosyjska
  2. Muzyka niemiecka i austriacka
  3. Muzyka włoska
  4. Muzyka angielska
  5. Muzyka polska
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

wykonanie: www.ansta.pl