Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Nauka akompaniamentu

symboljezyk
2/3714
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • Rozwinięcie umiejętności czytania a vista
  • Usprawnienie czytania w kluczach altowym i tenorowym
  • Nabycie umiejętności czytania partii instrumentów transponujących
  • Opanowanie zróżnicowanego repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, wyciągi orkiestrowe, sonaty). Po ukończeniu czterosemestrowego kursu student nabędzie umiejętność samodzielnego przygotowania partii fortepianu oraz zdolność kreatywnej współpracy z solistą. Po opanowaniu przez studenta partii akompaniamentu dalsze zajęcia odbywają się przy współpracy z solistami (smyczkowcami, dęcistami, śpiewakami), zarówno studentami jak i pedagogami.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Promocja na drugi rok studiów licencjackich

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru.

bibliografia podstawowa

Przedstawiony już materiał do opanowania

bibliografia uzupełniająca

Ćwiczenia w starych kluczach, czytanie partytury chóralnej, utwory na cztery ręce i dwa fortepiany

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada znajomość podstawowego repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Zna elementy dzieła muzycznego i wzorce budowy formalnej utworów. Posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych. Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych. Jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej. Posiada umiejętność profesjonalnego wykonania repertuaru na głos z fortepianem oraz instrument smyczkowy lub dęty z fortepianem (także z wyciągiem fortepianowym partii orkiestry). Posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów. Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku. Posiada umiejętność akompaniowania soliście (solistom) w różnych formacjach zespołowych. Posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania treści muzycznej oraz zawartych w utworze idei i jego formy. Opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla innych instrumentów (smyczkowanie, oddech, intonacja itp.)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania. Dąży do wypracowania wspólnie z drugim muzykiem oryginalnej interpretacji i brzmienia utworu kameralnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/3714/10231
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu romantycznego lub późniejszego (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie czytania a vista. Program egzaminu: wykonanie z solistą przygotowanego koncertu oraz czytanie a vista.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/3714/10232
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie allegra sonatowego sonaty klasycznej oraz co najmniej jednego z utworów Szymanowskiego na skrzypce i fortepian bądź na głos i fortepian. Samodzielne przygotowanie wybranego innego utworu. Program egzaminu: allegra sonatowego sonaty klasycznej oraz co najmniej jednego z utworów Szymanowskiego na skrzypce i fortepian bądź na głos i fortepian oraz wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/3714/10233
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie co najmniej półgodzinnego programu z udziałem śpiewaka i dęcisty lub smyczkowca zawierającego kompozycje: barokową, kantylenową i wirtuozowską, Doskonalenie czytania a vista. Program egzaminu: co najmniej półgodzinny występ z solistami plus czytanie a vista.

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, dr Izabela Paszkiewicz, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , 2/3714/10234
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Opanowanie wyciągu fortepianowego koncertu Mozarta (z wyjątkiem fortepianowych). Doskonalenie czytania w kluczach. Samodzielne przygotowanie wybranego innego utworu. Program egzaminu: wykonanie z solistą koncertu Mozarta oraz wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Dodatkową częścią każdego egzaminu jest czytanie a vista albo wykonanie bez próby utworu przygotowanego samodzielnie, z solistą tym samym dla wszystkich egzaminowanych.

wykonanie: www.ansta.pl