symbol | jezyk |
---|---|
2/3710 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego [ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki - wykształcenie korelacji słuchowo-wzrokowej - kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut a vista w wersji wokalnej i instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2-głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych - praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.:Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem. Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004 Bertalotti A.: Zweistimmige Chorsolfeggien. Leipzig . Peters 1981 Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1978. Dobrowolska-Marucha D.: Dyktanda muzyczne. PWM Kraków 1988. Dobrowolska-Marucha D.: Ćwiczenia do kształcenia słuchu. PWM Krakow 1992. Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu. PWM Kraków 1976. zielska J.: Kształcenie słuchu muzycznego. PWN Warszawa 1988. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen. Budapeszt, Musica 1989. Kowalska-Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności. A M Gdańsk 2000 Mozart W.A.: 30 kanonów. Editio Musica. Budapeszt 1981. Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej. CEA Warszawa 1998 Targońska I.: Podstawy korekty błędów. Akademia Muzyczna Warszawa 1998 Wacholc M.: Czytanie nut głosem I – III PWM Kraków 1992–1994 , wyd. II 1998 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiały nutowe do czytania a vista: F. Schubert: Pieśni, J.S . Bach: Kantaty kościelne, Kunst der Fuge, J. Brahms: Pieśni wybrane R. Schumann: Pieśni, K. Szymanowski: Stabat Mater, I. Strawiński: Symfonia psalmów, D. Szostakowicz: Preludia i fugi, R. Wagner: Wesendonk Lieder, Tristan i Izolda, M. Musorgski: Kącik dziecięcy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzę na temat parametrów słuchu muzycznego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student potrafi zapamiętać i transferować materiał muzyczny na własny instrument | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad polepszeniem własnego słuchu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/3710/11924 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problematyka ćwiczeń utrwalających słyszenie tonalne w fakturze 1 i 2–głosowej [ćwiczenia poczucia tonalnego i pamięci muzycznej, poznanie metody cyfrowej] - ćwiczenia zmienności tonacyjnej i transpozycji w fakturze jedno- i dwugłosu, dyktanda pamięciowe Odtwarzane na instrumencie, reprodukcja ze słuchu 2-głosowych konstrukcji muzycznych, notacja głosu melodycznego, a następnie basowego z nagrań CD, improwizacja głosu drugiego do podanego tematu, czytanie a vista utworów w fakturze 1-głosu a cappella i z akompaniamentem literatury barokowej i klasycznej z akompaniamentem realizowanym przez studenta, czytanie a vista w fakturze 2-głosowej utworów wokalnych – kanonów, realizacja testów korekty błędów w fakturze 1 i 2-głosowej. - problematyka ćwiczeń metro-rytmicznych [odtwarzanie zapisu trudniejszych struktur metryczno-rytmicznych z przykładów muzycznych w fakturze 1 i 2-głosu, notacja 1-głosowych testów rytmicznych w zmiennych metrach, notacja - uzupełnianie brakujących grup rytmicznych w fakturze 2-głosowej, notacja całościowa dyktand polirytmicznych, korekta błędów rytmicznych w fakturze 1 i 2-głosowej] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [realizacja melodyczna – wokalna trójdźwięków, kształcenie świadomości znaczenia składników akordowych – lokalizacja prymy akordu, interpretacja postaci trójdźwięków, cyfrowe i literowe interpretowanie zapisu akordów, ćwiczenia słuchowej reprodukcji wzorów połączeń akordów na fortepianie w fakturze trzy- i czterogłosowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. ćwiczenia ogólno–słuchowe, kształcące percepcje zjawisk muzycznych [ćwiczenia w zapamiętywaniu trudniejszych zwrotów i sekwencji melodycznych, reprodukowanie ze słuchu przy instrumencie zapamiętanych struktur w fakturze 1 i 2-głosu] 2. notacja zjawisk muzycznych z fortepianu i nagrań CD 3. Realizacja testów z zagadnień metody cyfrowej; realizacja testów harmonicznych w strukturach melicznych 4. notacja dyktand melodyczno- rytmicznych jedno i dwugłosowych w wersji fortepianowej i z nagrań CD 5. czytanie głosem a vista utworów tonalnych 6. uaktywnianie improwizacji – komponowanie motywów i fraz melodycznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach minimalna - 60% - zaliczenie wszystkich ćwiczeń jednostkowych w semestrze [ możliwość poprawy danego ćwiczenia trzykrotna] - uzyskanie pozytywnych ocen kolokwialnych [testy i dyktanda – możliwość dwukrotnej próby] - uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium ustnego w zakresie czytania a vista [1 i 2 głos] |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/3710/11973 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problematyka ćwiczeń poszerzonej tonalności w fakturze 1-głosowej [poznanie metody „dźwięków prowadzących" - wstępu do zagadnień chromatyki, Rozwijanie zapamiętywania struktur w poszerzonej tonalności, realizacja wokalna i instrumentalna modulacji melodycznej, improwizacja melodyczna na fortepianie motywów i fraz w poszerzonej tonalności, notacja dyktand muzycznych z nagrań CD o charakterze modulującym w fakturze 2-głosowej – głosy skrajne partytury, czytanie a vista utworów solowych z akompaniamentem [realizacja akompaniamentu przez studenta] z literatury romantycznej i neoromantycznej - problematyka ćwiczeń metro-rytmicznych [zapis testowy izolowanych grup rytmicznych, utrzymanych w szybkich tempach, notacja dyktand rytmicznych 1 i 2 głosowych z wykorzystaniem polimetrii, notacja zjawisk metro-rytmicznych w przykładach z muzyki XX wieku, interpretacja dźwiękowa – kompozycja muzyki do podanego schematu – ostinata rytmicznego w fakturze 1-głosowej - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [realizacja wokalna wielodźwięków – D7, akordów z dodaną sekstą i innych czterodźwięków septymowych, akordu chopinowskiego, realizacja wokalna wielodźwięków – śpiew zespołowy, reprodukcja przy instrumencie zapamiętanych połączeń akordowych, notacja ciągów akordowych, złożonych z wielodźwięków – określanie rodzajów i przewrotów wielodźwięków. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczenia percepcji i zapamiętywania nowych struktur melodyczno-rytmicznych i harmonicznych - realizacja testów i kolokwiów - dyktand - praca domowa – transpozycja dyktand w wersji instrumentalnej , wokalnej i instrumentalno-wokalnej - czytanie a vista [gra na instrumencie, śpiew] - harmonizowanie głosu sopranowego - wersja przygotowana w domu i improwizowana | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- minimalna frekwencja = 60 % obecności - zrealizowanie w wersji zaliczenia wszystkich ćwiczeń wykonywanych w semestrze [liczba poprawek = 3] - uzyskanie poprawnej oceny z egzaminu pisemnego Tematy egzaminacyjne: 1. dyktando polirytmiczne, 2. dyktando 2-głosowe z literatury muzycznej okresu Baroku [Bach, Haendel, Vivaldi i inni], 3. test harmoniczny – notacja literowa recitativu z wybranych Kantat J.S. Bacha] - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego – [z czytania a vista] w zakresie faktury 1-głosowej a cappella w poszerzonej o chromatykę tonalności., czytania a vista z kanonów A. Bertalottiego ze zbioru Chorsolfeggien |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/3710/11975 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia atonalności w fakturze 1-głosowej [wprowadzenie do meliki atonalnej poprzez kolejne ćwiczenia autorskiej metody dźwięków prowadzących, ćwiczenia kształcące pamięć meliki atonalnej, ćwiczenia biegłości nazewnictwa wysokości dźwięków melodii atonalnych, notacja wybiórcza dyktanda atonalnego w wersji monorytmicznych ciągów atonalnych, notacja całościowa monorytmicznych ciągów atonalnych, notacja dyktand atonalnych melodyczno-rytmicznych, czytanie a vista monorytmicznych ciągów melodii atonalnych, korekta błędów w fakturze trzygłosu atonalnego] - ćwiczenia metrorytmiczne [realizacja zadań polirytmicznych i polimerycznych na instrumencie wraz z tataizacją, wykonanie zespołowe określonych zadań metrorytmicznych w fakturze 3-głosowej, notacja dwugłosu rytmicznego] - problematyka ćwiczeń kształcących słyszenie harmoniczne [poznawanie nowych struktur dysonansowych, akordów alterowanych - interpretacja wokalna wielodźwięków, ćwiczenia notacji wielodźwięków w wersji arpeggia, analiza treści harmonicznej wybranej literatury romantycznej i neoromantycznej - Brahms, Czajkowski, Debussy i inni, literowy zapis treści harmonicznej z nagrań CD, wybór z muzyki klasycznej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metody dydaktyczne - realizacja ćwiczeń na zajęciach i w domu - testy i kolokwia - notacja dźwiękowa zadań harmonicznych w zakresie czterodźwięków w układzie skupionym pod kontrolą pedagoga- przy tablicy - analiza harmoniczna utworów z literatury romantycznej pod kontrolą pedagoga i praca samodzielna - realizacja symboliki basu cyfrowanego – praca domowa i a vista - czytanie a vista zespołowe w fakturze 3 i 4-głosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- frekwencja na zajęciach - minimalna 60% - zaliczenie wewnętrznych ćwiczeń [liczba poprawek = 3] - zaliczenie testów i kolokwiów [możliwość poprawy dwukrotna] - zaliczenie kolokwium ustnego z czytania a vista : 1. w zakresie 1-głosu atonalnego – rytmizowanego 2 . w fakturze 2 – głosu z zastosowaniem chromatyzacji [wersja w duecie z pedagogiem] Ocenie podlega: biegłość, precyzja intonacyjna, szybkość dostrajania do pedagoga. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, as. mgr Agata Krawczyk, | 2/3710/11976 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia atonalności w fakturze 2-głosowej [odtwarzanie zapamiętanych, atonalnych zwrotów melodyczno-rytmicznych w fakturze dwugłosowej, dokomponowanie do podanego tematu atonalnego głosu drugiego, harmonizacja melodii atonalnych z zastosowaniem współczesnych, kolorystycznych środków brzmieniowych przy zachowaniu prawidłowości zasad łączenia akordów – praca w domu, notacja głosu dolnego z faktury 2-głosowej, notacja wybiórcza – fragmentów z dwugłosu atonalnego, notacja całościowa dyktanda 2-głosowego, atonalnego, korekta błędów w fakturze dwugłosu atonalnego Korekta ilościowa – zaznaczenie miejsca zmian i korekta jakościowa – opis dźwiękowy , czytanie a vista w wersji wokalnej przykładów faktury 2-głosu atonalnego, - notacja dyktanda tonalnego, polifonizującego w fakturze trzygłosowej w wersji fortepianowej i instrumentalnej [wybór trzech głosów z przestrzeni orkiestrowej obsady] - ćwiczenia metrorytmiczne [realizacja w praktyce trudniejszych fragmentów, wybranych z literatury muzycznej XX i XXI wieku - wybór ciekawszych przykładów dokonany przez studenta, notacja 2- i 3-głosowych dyktand rytmicznych z jednym głosem w formie stałego ostinato - ćwiczenia kształcące słyszenie harmoniczne [realizacja wokalna wielodźwięków w zespołowym – 4-głosowym śpiewie, realizowanie zespołowe „na żywo" konstrukcji harmonicznej, wielodźwięków dysonansowych, narzuconych przez pedagoga, komponowanie własnych struktur harmonicznych, swobodna improwizacja melodyczno-harmoniczna form atonalnych, korekta błędów w fakturze czterogłosu schromatyzowanego]. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- ćwiczenia pod opieką pedagoga - praca w domu - testy i kolokwia - zadania improwizacyjne i twórcze | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego kursu KS jest 60% obecność na zajęciach, uzyskanie zaliczeń z ćwiczeń wykonywanych w semestrze IV, pozytywny wynik egzaminu pisemnego i ustnego. Tematy egzaminu pisemnego: - 2-głosowe dyktando atonalne w wersji fortepianowej lub instrumentalnej - test z korekty błędów w fakturze 3- lub 4-głosowej [J. Dzielska : Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu] - Literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu z literatury symfonicznej, solowej – instrumentalnej, bądź wokalno-instrumentalnej muzyki romantycznej lub neoromantycznej Tematyka egzaminu ustnego: Poprawa nie zaliczonych pozycji egzaminu pisemnego, czytanie a vista 2-głosu atonalnego w parze z pedagogiem, czytanie utworów wielogłosowych w wersji wokalnej, bądź w realizacji łączonej z grą na instrumencie. UWAGA: Brak pozytywnej punktacji w trzech tematach egzaminu pisemnego kwalifikuje się jako ocenę niedostateczną i do powtórnego przystąpienia w sesji poprawkowej. |