Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny

symboljezyk
2/3709polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce.

Sposób realizacji:

Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z  chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu.

bibliografia podstawowa

Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji  pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany).

 

bibliografia uzupełniająca

Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora.

efekty kształcenia - wiedza

ORIENTACJA (POZIOM PODSTAWOWY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT.
ZNAJOMOŚĆ METOD PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM UTWORU DO PUBLICZNEGO WYKONANIA
ZNAJOMOŚĆ AKUSTYCZNYCH UWARUNKOWAŃ PUBLICZNEJ PREZENTACJI UTWORU FORTEPIANOWEGO
ORIENTACJA W ZAKRESIE RÓŻNYCH ODMIAN TECHNIKI PIANISTYCZNEJ Z UWZGLĘDNIENIEM JEJ HISTORYCZNEGO ROZWOJU
ZNAJOMOŚĆ PODSTAWOWYCH INFORMACJI DOTYCZĄCYCH FIZJOLOGII RUCHU
ORIENTACJA W ZAKRESIE METODYKI NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE
ZNAJOMOŚĆ PSYCHOLOGICZNYCH UWARUNKOWAŃ ZAWODU MUZYKA PIANISTY

efekty kształcenia - umiejętności

UMIEJĘTNOŚĆ PRACY KONCEPCYJNEJ POZWALAJĄCA TWORZYĆ NA PODSTAWIE ANALIZY PARTYTURY INTERPRETACJĘ DZIEŁA UWZGLĘDNIAJĄCĄ INDYWIDUALNY STYL KOMPOZYTORA ORAZ STYLISTYCZNE UWARUNKOWANIA EPOKI, W KTÓREJ TWORZYŁ
UMIEJĘTNOŚĆ PRAKTYCZNEJ REALIZACJI ZAŁOŻEŃ INTERPRETACYJNYCH UMOŻLIWIAJĄCA PROFESJONALNE KREOWANIE DŹWIĘKOWEGO KSZTAŁTU DZIEŁA
UMIEJĘTNOŚĆ ŚWIADOMEGO ROZWIJANIA TECHNIKI PIANISTYCZNEJ
UMIEJĘTNOŚĆ PAMIĘCIOWEGO OPANOWANIA PARTYTURY
UMIEJĘTNOŚĆ SKUTECZNEGO PRZYGOTOWANIA SIĘ DO WYSTĘPU PUBLICZNEGO
UMIEJĘTNOŚĆ NAUCZANIA GRY NA FORTEPIANIE NA POZIOMIE SZKOŁY MUZYCZNEJ I STOPNIA

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ROZWOJU CYWILIZACYJNEGO SPOŁECZEŃSTWA
ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ZACHOWANIA TOŻSAMOŚCI NARODOWEJ
ROZUMIENIE ROLI EDUKACJI MUZYCZNEJ W KSZTAŁTOWANIU WŁAŚCIWYCH POSTAW SPOŁECZNYCH
ROZUMIENIE POTRZEBY WSPÓŁDZIAŁANIA ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ WSPÓŁPRACY W RERALIZACJI PROJEKTÓW ARTYSTYCZNYCH
ZDOLNOŚĆ DO WERBALIZACJI INDYWIDUALNYCH POGLĄDÓW OBEJMUJĄCYCH PROBLEMATYKĘ ZWIĄZANĄ Z WYKSZTAŁCENIEM ZAWODOWYM NA POZIOMIE STUDIÓW I STOPNIA
ZAUFANIE DO OPANOWANEJ W OKRESIE EDUKACJI MUZYCZNEJ WIEDZY POZWALAJĄCE NA FORMUŁOWANIE POGLĄDÓW TWÓRCZYCH, NOWATORSKICH I WYKRACZAJĄCYCH POZA POWSZECHNIE AKCEPTOWANY SPOSÓB MYŚLENIA
ROZUMIENIE ROLI RZETELNOŚCI I UCZCIWOŚCI ZAWODOWEJ W KSZTAŁTOWANIU WŁAŚCIWYCH RELACJI MIĘDZYLUDZKICH
SPRAWNOŚĆ W ZAKRESIE WSZECHSTRONNIE ROZUMIANEJ KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11935
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego  

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

 

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11936
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

 

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11937
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11938
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

 

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11939
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

 

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, 2/3709/11940
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości  jego słuchu muzycznego

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre.

Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum

30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut.

W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.

 

Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki

(dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut).

W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.

 

MINIMUM  PROGRAMOWE:

W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW  STUDENT ZOBOWIĄZANY  JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ  NASTĘPUJĄCE  POZYCJE REPERTUAROWE:

A)   J.S.BACH  – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA  ZAWIERAJĄCA  FUGĘ

B)    DWIE  SONATY  KLASYCZNE  / LUB JEDNA  SONATA  KLASYCZNA  i JEDEN CYKL  KLASYCZNYCH  WARIACJI/,   ( DO WYBORU SPOŚRÓD  - KOMPOZYCJI   J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA )

C)    DWA  KONCERTY  FORTEPIANOWE  ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr )

D)   KOMPOZYCJE  F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /.  

E)     4  ETIUDY  WIRTUOZOWSKIE  / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM  DWIE ETIUDY F.CHOPINA /

OSTATECZNYM  TERMINEM  WYKONANIA  UTWORÓW  PRZEWIDZIANYCH  W  POWYŻSZYM MINIMUM  PROGRAMOWYM  JEST  EGZAMIN  DYPLOMOWY  NA  ROKU  TRZECIM

 

wykonanie: www.ansta.pl