symbol | jezyk |
---|---|
2/3709 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów licencjackich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce. Sposób realizacji: Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej, a także umiejętność czytania a vista oraz samodzielnego przygotowania utworu muzycznego do publicznego wykonania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany).
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
ORIENTACJA (POZIOM PODSTAWOWY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
UMIEJĘTNOŚĆ PRACY KONCEPCYJNEJ POZWALAJĄCA TWORZYĆ NA PODSTAWIE ANALIZY PARTYTURY INTERPRETACJĘ DZIEŁA UWZGLĘDNIAJĄCĄ INDYWIDUALNY STYL KOMPOZYTORA ORAZ STYLISTYCZNE UWARUNKOWANIA EPOKI, W KTÓREJ TWORZYŁ | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
ROZUMIENIE ZNACZENIA SZTUKI DLA ROZWOJU CYWILIZACYJNEGO SPOŁECZEŃSTWA |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11935 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.
MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11936 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.
MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11937 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona. MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11938 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.
MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11939 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.
MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Kordian Góra, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Elżbieta Pasierowska, prof. AM, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, dr Sławomir Wilk, prof. dr hab. Waldemar Wojtal, | 2/3709/11940 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. Na studiach licencjackich czas trwania każdego z egzaminów wynosi minimum 30 minut, a recitalu dyplomowego minimum 40 minut. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje na podstawie dokumentacji konkursowej.
Program recitalu dyplomowego studiów licencjackich musi zawierać utwory reprezentujące minimum trzy zróżnicowane stylistycznie okresy historii muzyki (dopuszcza się możliwość powtórzenia części programu prezentowanego na poprzednich egzaminach – nie więcej jednak niż 10-12 minut). W skład egzaminu dyplomowego wchodzi: recital dyplomowy oraz praca licencjacka i jej obrona.
MINIMUM PROGRAMOWE: W CZASIE SZEŚCIU SEMESTRÓW STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST PRZEDSTAWIĆ KOMISJI EGZAMINACYJNEJ NASTĘPUJĄCE POZYCJE REPERTUAROWE: A) J.S.BACH – JEDNA SUITA /FRANCUSKA, ANGIELSKA LUB NIEMIECKA/ ORAZ KOMPOZYCJA ZAWIERAJĄCA FUGĘ B) DWIE SONATY KLASYCZNE / LUB JEDNA SONATA KLASYCZNA i JEDEN CYKL KLASYCZNYCH WARIACJI/, ( DO WYBORU SPOŚRÓD - KOMPOZYCJI J.HAYDNA, W.A.MOZARTA, M.CLEMENTIEGO, L. van BEETHOVENA ) C) DWA KONCERTY FORTEPIANOWE ( zaprezentowane podczas egzaminów kończących drugi i czwarty semestr ) D) KOMPOZYCJE F. CHOPINA / ŁĄCZNY CZAS – OK. 30 min., W TYM OBOWIĄZKOWO FORMA TANECZNA /. E) 4 ETIUDY WIRTUOZOWSKIE / W TYM OBOWIĄZKOWO MINIMUM DWIE ETIUDY F.CHOPINA / OSTATECZNYM TERMINEM WYKONANIA UTWORÓW PRZEWIDZIANYCH W POWYŻSZYM MINIMUM PROGRAMOWYM JEST EGZAMIN DYPLOMOWY NA ROKU TRZECIM
|