Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia III i IV etapu edukacyjnego

symboljezyk
1/3670polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Psychologia III i IV etapu edukacyjnego jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem III i IV etapu edukacyjnego. Zajęcia dadzą także możliwość poznania najczęstszych dla tych okresów zaburzeń rozwoju oraz sposobów pracy z uczniem, którego rozwój nie przebiega prawidłowo.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończone zajęcia z Psychologii ogólnej i Psychologii I i II etapu edukacyjnego na studiach pierwszego stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Psychologia muzyki

bibliografia podstawowa

1. Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999, PWN

2. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004, Zysk i S-ka

3. Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998, Zysk i S-ka

4. Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Tom II. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa 2007, PWN

bibliografia uzupełniająca

1. Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002, GWP

2. Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja: wybrane aspekty rozwojowe i wychowawcze, ujęcia teoretyczne i empiryczne weryfikacje, Wrocław 1993, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

3. Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego: ciągłość-zmiana-integracja, Warszawa 2011, PWN

4. Schaffer R., Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

efekty kształcenia - wiedza

K_W02 - student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego
K_W04 - student wie, w jaki sposób rozwijać potencjał twórczy młodego człowieka
K_W06 - student zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia
K_W09 - student zna przebieg rozwoju w III i IV etapie edukacyjnym i wie, w jaki sposób czynnik ten determinuje działania pedagogiczne nauczyciela
K_W11 - student wie, w jaki sposób dostosować sposób przekazaywania wiedzy, do poziomu myślenia, jaki osiąga młodzież w okresie dorastania.

efekty kształcenia - umiejętności

K_U03 - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju w III i IV etapie edukacyjnym
K_U04 - student porównuje poszczególne koncepcje rozwoju
K_U09 - student konstruuje sposoby pomocy dla młodzieży z zaburzeniami rozwoju
student ocenia sposoby motywowania młodzieży i ich przydatność w praktyce pedagogicznej
student rozpoznaje przyczyny trudności szkolnych u młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K01 - student potrafi zorganizować proces uczenia się młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym jest w pełni kompetentnym i samodzielnym teoretykiem muzyki, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w ramach szeroko pojętych działań kulturotwórczych
K_K04 - student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji pedagogicznych w zakresie pedagogiki i psychologii
K_K03 - student angażuje się w propagowanie wiedzy na temat zaburzeń rozwoju oraz ich wpływu na kształcenie muzyczne
K_K02 - student podejmuje działania zmierzające do głębszego zrozumienia omawianej problematyki wykorzystuje mechanizmy psychologiczne, wykazując się umiejętnością funkcjonowania w społeczeństwie w zakresie wykonywania własnych działań twórczych i dostosowywania się do współczesnego rynku pracy
K_K07 - student rozumie konieczność poznania problemów nastolatków w celu efektywniejszego zaplanowania procesu edukacji

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5wykładzaliczeniemgr Eliza Ludkiewicz, 1/3670/10085
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.

2. Rozwój młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.

3. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.

4. Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.

5. Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

6. Relacje nauczyciel-nastolatek

7. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność); egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl