symbol | jezyk |
---|---|
1/3670 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu Psychologia III i IV etapu edukacyjnego jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem III i IV etapu edukacyjnego. Zajęcia dadzą także możliwość poznania najczęstszych dla tych okresów zaburzeń rozwoju oraz sposobów pracy z uczniem, którego rozwój nie przebiega prawidłowo. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończone zajęcia z Psychologii ogólnej i Psychologii I i II etapu edukacyjnego na studiach pierwszego stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Psychologia muzyki | |
bibliografia podstawowa | |
1. Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999, PWN 2. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004, Zysk i S-ka 3. Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998, Zysk i S-ka 4. Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Tom II. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa 2007, PWN | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002, GWP 2. Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja: wybrane aspekty rozwojowe i wychowawcze, ujęcia teoretyczne i empiryczne weryfikacje, Wrocław 1993, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 3. Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego: ciągłość-zmiana-integracja, Warszawa 2011, PWN 4. Schaffer R., Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego | |
efekty kształcenia - wiedza | |
K_W02 - student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
K_U03 - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju w III i IV etapie edukacyjnym | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
K_K01 - student potrafi zorganizować proces uczenia się młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym jest w pełni kompetentnym i samodzielnym teoretykiem muzyki, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w ramach szeroko pojętych działań kulturotwórczych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.5 | wykład | zaliczenie | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/3670/10085 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka. 2. Rozwój młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny. 3. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces. 4. Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie. 5. Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 6. Relacje nauczyciel-nastolatek 7. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność); egzamin pisemny. |