Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
1/3669polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

 

Założenia i cele przedmiotu:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Muzykoterapia, Umiejętności terpautyczne w arteterapii,Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.

bibliografia podstawowa
  • Manturzewska M., Kotarska H. (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP
  • Jankowski W., Kamińska B., Miśkiewicz A. (red.) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC
  • Sloboda J. A. (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC
  • Sloboda J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
bibliografia uzupełniająca
  • W. Jankowski, B. Kamińska i A. Miśkiewicz (red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina,
  • M. Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red) Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ
  • M. Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka – kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
  • Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  • Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  • Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.

Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.

efekty kształcenia - wiedza

K_W02- student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego
K_W04 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii twórczości,
K_W06 - student zna historię badań nad pamięcią muzyczną oraz pamięcią ogólną u muzyków,
K_W10 - student wie, jak pracować z uczniem, aby zminimalizować jego lęk przed występami publicznymi,
K_W13 - student zna etapy rozwoju pamięci muzycznej oraz potrafi zastosować tę wiedzę podczas planowania działań edukacyjnych.

efekty kształcenia - umiejętności

K_U05 - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju muzycznego,
K_U06 - student potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między językiem a muzyką,
K_U10 - student konstruuje sposoby pomocy uczniom odczuwającym chroniczny lęk przed występami publicznymi, nabyte umiejętności potrafi zastosować także w kontekście własnego wykonawstwa muzycznego.
student potrafi wyjaśnić społeczne aspekty muzyki.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K01 - student jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych
K_K04 - student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji pedagogicznych w zakresie pedagogiki i psychologii
K_K07 - student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych,

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 1/3669/10084
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia


1.    Psychologia muzyki i jej cele.
2.    Historia psychologii muzyki w Polsce i na świecie.
3.    Percepcja muzyki i jej uwarunkowania.
4.    Fizjologia słyszenia, neuropsychologiczne ujęcie percepcji muzyki.
5.    Muzyka wg teorii informacji.
6.    Prozdrowotne i antyzdrowotne oddziaływanie muzyki. Wykorzystanie muzyki w celach terapeutycznych.
7.    Zdolności muzyczne. Koncepcje struktury zdolności muzycznych.

8.    Zdolności muzyczne a zdolności językowe.

9.    Rozwój muzyczny dziecka. Zaburzenia rozwoju dziecka wpływające na trudności w nauce muzyki.

10. Referencjalne znaczenia w muzyce.

11. Myślenie muzyczne.

12. Rozumienie muzyki.

13. Przeżycie estetyczne, przeżywanie muzyki.

14. Psychologia relacji interpersonalnych.

15. Rola komunikacji niewerbalnej w pracy nauczyciela.

16. Motywowanie ucznia do nauki.

17. Analiza własnych umiejętności interpersonalnych warunkujących powodzenie w roli przyszłego nauczyciela muzyki.

 

Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość uświadomić sobie własne trudności i obawy związane z podjęciem pracy nauczyciela muzyki oraz nabyć niektóre umiejętności interpersonalne konieczne w zawodzie nauczyciela.

metody dydaktyczne

Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin ustny.

wykonanie: www.ansta.pl