symbol | jezyk |
---|---|
1/3669 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.
Założenia i cele przedmiotu:
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Muzykoterapia, Umiejętności terpautyczne w arteterapii,Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ. Journal of Educational Psychology, 98, 457-468. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
K_W02- student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
K_U05 - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju muzycznego, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
K_K01 - student jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.5 | wykład | egzamin | mgr Eliza Ludkiewicz, | 1/3669/10084 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
8. Zdolności muzyczne a zdolności językowe. 9. Rozwój muzyczny dziecka. Zaburzenia rozwoju dziecka wpływające na trudności w nauce muzyki. 10. Referencjalne znaczenia w muzyce. 11. Myślenie muzyczne. 12. Rozumienie muzyki. 13. Przeżycie estetyczne, przeżywanie muzyki. 14. Psychologia relacji interpersonalnych. 15. Rola komunikacji niewerbalnej w pracy nauczyciela. 16. Motywowanie ucznia do nauki. 17. Analiza własnych umiejętności interpersonalnych warunkujących powodzenie w roli przyszłego nauczyciela muzyki.
Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość uświadomić sobie własne trudności i obawy związane z podjęciem pracy nauczyciela muzyki oraz nabyć niektóre umiejętności interpersonalne konieczne w zawodzie nauczyciela. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, egzamin ustny. |