Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia III i IV etapu edukacyjnego

symboljezyk
1/3667polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Psychologia III i IV etapu edukacyjnego jest zapoznanie studentów z zagadnieniami z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, ze szczególnym uwzględnieniem III i IV etapu edukacyjnego. Zajęcia dadzą także możliwość poznania najczęstszych dla tych okresów zaburzeń rozwoju oraz sposobów pracy z uczniem, którego rozwój nie przebiega prawidłowo.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończone zajęcia z Psychologii ogólnej i Psychologii I i II etapu edukacyjnego na studiach pierwszego stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Psychologia muzyki

bibliografia podstawowa

1. Birch A., Malim T., Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa 1999, PWN

2. Bee H., Psychologia rozwoju człowieka, Poznań 2004, Zysk i S-ka

3. Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998, Zysk i S-ka

4. Harwas-Napierała B., Trempała J., (red.) Psychologia rozwoju człowieka. Tom II. Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa 2007, PWN

 

bibliografia uzupełniająca

1. Mietzel G., Psychologia kształcenia, Gdańsk 2002, GWP

2. Oleszkowicz A. (red.), Adolescencja: wybrane aspekty rozwojowe i wychowawcze, ujęcia teoretyczne i empiryczne weryfikacje, Wrocław 1993, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

3. Oleś P. K., Psychologia człowieka dorosłego: ciągłość-zmiana-integracja, Warszawa 2011, PWN

4. Schaffer R., Psychologia rozwojowa: podstawowe pojęcia, Kraków 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego

 

efekty kształcenia - wiedza

K_W05 - student zna podstawowe koncepcje rozwoju
K_W06 - student wie jak trudności w nauce muzyki prezentują dzieci i młodzież z zaburzeniami rozwoju
K_W07 - student zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia
K_W08 - student wie, w jaki sposób należy skonstruować program nauczania dla młodzieży z III i IV etapu edukacyjnego, prawidłowo rozwijających się i z zaburzeniami rozwoju
K_W12 - student zna etapy rozwoju człowieka,
student wie, w jaki sposób kształtuje się tożsamość nastolatka oraz zna czynniki wpływające na te proces.

efekty kształcenia - umiejętności

K_U11 - student analizuje poszczególne aspektu rozwoju młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym
K_U12 - student porównuje poszczególne koncepcje rozwoju
student proponuje sposoby radzenia sobie z uczniami, których rozwój jest zaburzony
student konstruuje sposoby pomocy dla młodzieży z zaburzeniami rozwoju
student ocenia sposoby motywowania młodzieży i ich przydatność w praktyce pedagogicznej
student rozpoznaje przyczyny trudności szkolnych u młodzieży w III i IV etapie edukacyjnym

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K01 - student jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych
K_K05 - student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji pedagogicznych w zakresie pedagogiki i psychologii
student zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów i opinii na temat uczniów z zaburzeniami rozwoju
student jest krytyczny w stosunku do proponowanych sposobów pracy z młodzieżą
student charakteryzuje się prospołenczymi postawami, szacunkiem i otwartością w stosunku do innych

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.003.0wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 1/3667/10081
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Przypomnienie i usystematyzowanie terminów z zakresu psychologii rozwojowej oraz koncepcji rozwoju człowieka.

2. Rozwój młodzieży w III etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.

3. Rozwój młodzieży w IV etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny, poznawczy, moralny.

4. Rozwój tożsamości w okresie adolescencji oraz czynniki zaburzające ten proces.

5. Problemy i trudności w okresie adolescencji - bunt młodzieńczy, depresja i próby samobójcze, zaburzenia odżywiania, problemy seksualne, uzależnienia, problemy w rodzinie.

6. Trudności w uczeniu się i sposoby wpierania rozwoju młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

7. Relacje nauczyciel-nastolatek

8. Osobowość nauczyciela, cechy nauczyciela, stres nauczyciela

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną, dyskusja.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność i aktywność na zajęciach (dopuszczalna jedna nieusprawiedliwiona nieobecność); egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl