Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka reżyserii dźwięku

symboljezyk
1/3663polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia

1. Interpretacja dźwięków muzycznych w oparciu o procesy słyszenia i słuchania.

2. Umiejętność kształtowania efektów dźwiękowych dla potrzeb muzycznych.

 

Cele

Przygotowanie do organizowania materiału dźwiękowego dla potrzeb uzyskania określonego obrazu dźwiękowego. Umiejętność oceny materiału z uwzględnieniem kryteriów wynikających z procesów słyszenia i słuchania.

 

Charakterystyka przedmiotu

Wprowadzenie do reżyserii dźwięku korzystając z podstawowej wiedzy dotyczącej teorii dźwięku i akustyki. W oparciu o wiedzę teoretyczną - tworzenie warsztatu umożliwiającego kreowanie obrazów dźwiękowych z wykorzystaniem środków technicznych. Realizacja tematów teoretycznych i ćwiczeń praktycznych obejmuje różne aspekty i metody technicznej realizacji muzyki, organizacji audycji muzycznych, klasyfikowania i oceny jakościowej muzyki.

Do osiągnięcia celów, jak wyżej, wykorzystuje się sprzęt elektroakustyczny w postaci fizycznej oraz sprzęt w postaci wirtualnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość podstaw teorii muzyki i akustyki muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Informatyka z zakresu korzystania z programów muzycznych i edytorów dźwięku.

bibliografia podstawowa

1. Alton Everest: Podręcznik Akustyki. Master Handbook of Acoustics, 2004;

2. Stanisław Miszczak: Podstawy technologii studyjnej w radiofonii i telewizji, 1979;

3. Jerzy Regent: Problemy współczesnej techniki nagłaśniania. BIŁ, W-wa 1975.

bibliografia uzupełniająca

1. Targowska: Kształcenie słuchu muzycznego reżyserów dźwięku. Mat. Sympozjum reżyserów dźwięku, W-wa 1995;

2. Z. Wąsowicz, Z. Sołtys: Metody oceny słuchowej głośników. Pr. Naukowe ITi A Wrocław nr 35/1978.

efekty kształcenia - wiedza

Definiuje parametry akystyczne i psychoakustyczne w procesie słuchania.Stosuje kategorie jakościowe do oceny wykonania dzieła.(K_W03, K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

Umie stosować korektory elektroakustyczne do kształtowania obrazu dźwiękowego. (K_U07)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Potrafi dyskutować i przekonywać do swoich rozwiązań.(K_K02)

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Jerzy Regent, 1/3663/10067
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozumienie procesów słyszenia w oparciu o kryteria subiektywne i parametry fizyczne opisujące dźwięk muzyczny. Znajomość kryteriów jakościowych opisujących procesy słuchania dźwięków i muzyki. Umiejętność kreowania dźwięków technicznych i obrazów dźwiękowych.

metody dydaktyczne

Wykład teoretyczny (interaktywny), ćwiczenia praktyczne w oparciu o warsztat komputerowy.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zarejestrowanie w pamięci cyfrowej lub na płycie CD dźwięków technicznych dla potrzeb budowy wybranego tematu muzycznego. Wypowiedź na temat rozumienia określonego parametru subiektywnego. 25 skala oceny subiektywnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Jerzy Regent, 1/3663/10068
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozumienie procesów słyszenia w oparciu o kryteria subiektywne i parametry fizyczne opisujące dźwięk muzyczny. Znajomość kryteriów jakościowych opisujących procesy słuchania dźwięków i muzyki. Umiejętność kreowania dźwięków technicznych i obrazów dźwiękowych.

metody dydaktyczne

Wykład teoretyczny (interaktywny), ćwiczenia praktyczne w oparciu o warsztat komputerowy.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zarejestrowanie w pamięci cyfrowej lub na płycie CD dźwięków technicznych dla potrzeb budowy wybranego tematu muzycznego. Wypowiedź na temat rozumienia określonego parametru subiektywnego. Zarejestrowanie, jak wyżej, tematu muzycznego w formie audycji muzycznej oraz wypowiedź z zakresu zastosowania kryteriów jakościowych dźwięku i muzyki. 25 skala oceny subiektywnej.

wykonanie: www.ansta.pl