Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium partytury współczesnej

symboljezyk
1/3660
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest wszechstronne przygotowanie studenta do pracy dyrygenta. Przedmiot zakłada przybliżenie studentom problemów współczesnej notacji muzycznej, zmieniającej się w zależności od stylu, kierunku, techniki kompozytorskiej, indywidualnego języka kompozytorskiego oraz uzyskanie umiejętności czytania partytur nowej muzyki.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  1. umiejętność czytania partytury
  2. ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. analizy dzieł XX i XXI wieku
  2. style muzyczne
  3. współczesne techniki kompozytorskie
bibliografia podstawowa

Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, W. Szalonek, K. Serocki, Zb. Bargielski, A. Dobrowolski, Z. Krauze, O. Messiaen, J. Cage, G. Rumb, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, P. Boulez, I. Xenakis, G. Ligeti, G. Scelsi, A. Sznitke, S. Gubajdulina, A. Pärt i in.; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.

bibliografia uzupełniająca

Schaeffer B. – Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków

Schaeffer B. – Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987

Baculewski K. – Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.003.0seminariumzaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3660/10062
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W czasie realizowania przedmiotu student poznaje różne sposoby odwzorowania w partyturze współczesnej poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Obowiązuje zasada elastycznego doboru analizowanych partytur w zależności od indywidualnych zainteresowań, preferencji artystycznych studenta.

W toku dwu-semestralnej pracy student poznaje szereg partytur związanych z najważniejszymi zjawiskami w muzyce XX i XXI wieku, jak:

- aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm, muzyka elektroniczna, live electronics, grafika muzyczna, teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in. Nabywa również praktycznej sprawności w czytaniu współczesnej partytury.

metody dydaktyczne

- analizowanie partytur

- słuchanie nagrań

- oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki

- referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp.

- dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru.

wykonanie: www.ansta.pl