symbol | jezyk |
---|---|
1/3660 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest wszechstronne przygotowanie studenta do pracy dyrygenta. Przedmiot zakłada przybliżenie studentom problemów współczesnej notacji muzycznej, zmieniającej się w zależności od stylu, kierunku, techniki kompozytorskiej, indywidualnego języka kompozytorskiego oraz uzyskanie umiejętności czytania partytur nowej muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, W. Szalonek, K. Serocki, Zb. Bargielski, A. Dobrowolski, Z. Krauze, O. Messiaen, J. Cage, G. Rumb, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, P. Boulez, I. Xenakis, G. Ligeti, G. Scelsi, A. Sznitke, S. Gubajdulina, A. Pärt i in.; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Schaeffer B. – Wstęp do kompozycji, PWM, Kraków Schaeffer B. – Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987 Baculewski K. – Polska twórczość kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3660/10062 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W czasie realizowania przedmiotu student poznaje różne sposoby odwzorowania w partyturze współczesnej poszczególnych parametrów dzieła muzycznego (przebiegu czasowego, rytmiki, wysokości dźwięku, artykulacji, dynamiki etc.). Obowiązuje zasada elastycznego doboru analizowanych partytur w zależności od indywidualnych zainteresowań, preferencji artystycznych studenta. W toku dwu-semestralnej pracy student poznaje szereg partytur związanych z najważniejszymi zjawiskami w muzyce XX i XXI wieku, jak: - aleatoryzm, sonoryzm, minimalizm, muzyka elektroniczna, live electronics, grafika muzyczna, teatr instrumentalny, happening, instalacje muz. i in. Nabywa również praktycznej sprawności w czytaniu współczesnej partytury. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- analizowanie partytur - słuchanie nagrań - oglądanie filmów z koncertów nowej muzyki - referowanie przez studentów własnych spostrzeżeń i doświadczeń z lektury, koncertów, festiwali itp. - dyrygowanie utworami muzyki współczesnej (koncerty organizowane przez Międzywydziałowy Zakład Muzyki Współczesnej, koncerty kompozytorskie etc.) | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach (nie mniej niż 80%), przygotowanie krótkich referatów na zaliczenie każdego semestru. |