Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia I i II etapu edukacyjnego

symboljezyk
1/3658
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zajęcia dadzą możliwość zdobycia wiedzy na temat psychologii rozwojowej, wychowawczej oraz zaburzeń rozwoju dziecka ze szczególnym uwzględnieniem okresu rozwojowego przypadającego na I i II etap edukacyjny. Ponadto wykłady poszerzone będą o praktyczne wskazówki radzenia sobie w sytuacjach trudnych w przyszłej pracy pedagogicznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie przedmiotu psychologia ogólna.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak

bibliografia podstawowa

Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa, PWN

Brophy J. (2002). Motywowanie uczniów do nauki. Warszawa: PWNH.

Ilg F.L., Bates Ames L., Baker S.M. (1994) Rozwój psychiczny dziecka. Gdańsk, GWP

Turner J.S., Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP

bibliografia uzupełniająca

A. Faber, E. Mazlish (1998) Jak mówić , żeby dzieci się uczyły w domu i w szkole. Poznań: Media Rodzina of Poznań

Weyhreter (2004) Trudności z koncentracją uwagi. Warszawa, PZWL

efekty kształcenia - wiedza

K_W02 Student zna podstawową terminologię związaną z psychologią rozwojową
K_W16 Rozumie procesy rozwoju, socjalizacji, wychowania, nauczania i uczenia się
K_W02 Wymienia poszczególne etapy rozwoju dziecka
K_W02 Charakteryzuje rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny dziecka w okresie I i II etapu edukacyjnego dziecka
K_W17 Zna psychologiczne podstawy wychowania i kształcenia
K_W18 Posiada wiedzę na temat zaburzeń rozwoju dziecka
K_W18 Zna potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami rozwoju

efekty kształcenia - umiejętności

K_U11 Porównuje poszczególne koncepcje rozwoju człowieka pod kątem największej przydatności w przyszłej pracy zawodowej
K_U12 Analizuje poszczególne aspekty rozwoju dziecka w I i II etapie edukacyjnym
K_U12 Interpretuje zachowania dziecka w kontekście uwarunkowań bio-psycho-społecznych
K_U18 Wykorzystuje zdobytą wiedzę w kontakcie z dzieckiem
K_U19 Projektuje strategie stymulujące rozwój dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych
K_U19 Rozpoznaje prawdopodobne przyczyny trudności edukacyjnych dziecka

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K09 Charakteryzuje się postawami prospołecznymi, szacunkiem dla innych i poczuciem odpowiedzialności
K_K01 Rozwija własne umiejętności interpersonalne, porozumiewając się z innymi w sposób jasny i bezpośredni, z szacunkiem wobec odmiennych poglądów innych
K_K05 Nawiązuje przyjazny kontakt z dzieckiem w wieku szkolnym
K_K01 Posługuje się fachową terminologią z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii kształcenia
K_K05 Posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmieniających się okoliczności w środowisku
K_K06 Jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych
K_K07 W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania
K_K11 Nawiązuje współpracę w zespole ludzkim

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5wykładzaliczeniemgr Ilona Poćwierz-Marciniak, 1/3658/10060
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka. Terminologia, podstawowe pojęcia.

2. Stadia rozwoju człowieka.

3. Okres sensoryczno-motoryczny.

4. Wiek poniemowlęcy.

5. Wiek przedszkolny.

6. Dziecko w I etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.

7. Dziecko w II etapie edukacyjnym - rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny.

8. Zaburzenia rozwoju dziecka I i II etapu edukacyjnego.

9. Możliwości wspierania rozwoju dziecka o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną; dyskusja

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin ustny

wykonanie: www.ansta.pl