Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrumenty historyczne

symboljezyk
1/3654polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką instrumentologiczną – cechami technicznymi i brzmieniowymi instrumentów oraz przemianami jakim podlegały one na przestrzeni stuleci. Zwrócona też zostanie uwaga na zagadnienia dotyczące powstawania, rozchodzenia się i odbierania dźwięku (z uwzględnieniem akustyki wnętrz) oraz kwestie systemów dźwiękowych (strojów instrumentów).

Znajomość podstaw budowy oraz historii instrumentów muzycznych, a także znajomość podtawowych praw dotyczącyc powstawania i rozchodzenia się i odbierania dźwięku może poszerzyć horyzonty studentów i pozwoli bardziej świadomie korzystać z instrumetów, a zwłaszcza wpłynie dodatnio na rozumienie i wykonywanie repertuaru z dawnych epok

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa
  1. Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 1997 (wznowienie książki z 1960)
  2. Mieczysław Drobner, Akustyka muzyczna, Kraków 1972
  3. Alexander Buchner, Encyklopedia instrumentów muzycznych, 1995
  4. Curt Sachs, Historia instrumentów muzycznych, [Kraków] 1989
bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

K_W02 dysponuje szczegółową wiedzą z zakresu instrumentologii pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym
K_W07 dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat budowy i historii instrumentów muzycznych jako kontekstu uprawiania muzyki

efekty kształcenia - umiejętności

K_U01 podczas realizacji własnych koncepcji twórczych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej przemian jakim podlegały możliwości techniczne i bzmieniowe instrumentów muzycznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K02 jest w pełni kompetentnym i samodzielnym teoretykiem muzyki, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w ramach szeroko pojętych działań kulturotwórczych

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5wykładzaliczeniedr hab. Maciej Babnis, 1/3654/10048
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zagadnienia wstępne: utwór muzyczny – instrument muzyczny
  2. Dźwięk – jego cechy, powstawanie, rozchodzenie się i percepcja
  3. Systemy dźwiękowe, strojenie instrumentów (stroje naturalne i temperowane)
  4. Klasyfikacje instrumentów muzycznych (akustyczna, funkcjonalna itd)
  5. Wpływ elementów konstrukcji na barwowe, dynamiczne i techniczne możliwości instrumentu

 

Student powinien opanować wyłożony materiał, orientować się w akustycznych uwarunkowaniach instrumentów muzycznych.

 

 

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie testów sprawdzających, kolokwium

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5wykładzaliczeniedr hab. Maciej Babnis, 1/3654/10049
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. "Profesjonalne" instrumentarium Zachodu i instrumentarium "ludowe" i "etniczne"
  2. Fenomen klawiatury i instrumenty mechaniczne
  3. Kierunki przemian instrumentów muzycznych i ich uwarunkowania
  4. Przegląd instrumentów muzycznych i ich dzieje
  5. Zespoły instrumentów na przestrzeni dziejów

 

Student powinien opanować wyłożony materiał, orientować się w przemianach jakie zaszły na przestrzeni dziejów w instrumentarium.

metody dydaktyczne

wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie testów sprawdzających, kolokwium

wykonanie: www.ansta.pl