Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Źródłoznawstwo

symboljezyk
1/3653polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zasadniczym celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy porządkowania i opisu źródeł muzycznych, głównie rękopisów muzycznych powstałych w okresie od połowy XVI wieku po czasy współczesne

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończony kurs historii muzyki

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kwerendy w bibliotekach i muzeach Gdańska przechowujących źródła muzyczne, głównie rękopisy.

bibliografia podstawowa

J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998

J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1968

Z. Wojtkowiak, Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo, Poznań 2001

bibliografia uzupełniająca

Musikgeschichte in Bildern

B. Długońska, D. Popinigis, D. Szlagowska, J. Woxniak, Music Collection from Gdańsk, t. 1-3, Kraków-Grańsk 2007, 2008, 2011

Studia Claromontana, Jasna Góra 1992

Musicalia Vetera

D. Idaszak, Grodzisk Wielkopolski, Katalog tematyczny muzykaliów, Kraków 1993

J. Siniarska-Czaplicka, Filigrany papierni położonych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej od początku XVI do połowy XVIII wieku, Wrocław 1969

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje teorię źródła muzycznego (K_W02, K_W09)
Otrzymują wiedzę na temat dekodowania źródeł (odczytywania źródłowych informacji) (K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W09)

Poznaje zasób rękopiśmiennych źródeł muzycznych (rękopisów muzycznych) przechowywanych w Gdańsku (K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W09)
Poznają zasady opisu rękopisów muzycznych (K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi rozpoznać rękopisy muzyczne charakterystyczne dla kolejnych okresów historycznych (K_U02)
Potrafi dokonać dekodowania informacji zawartych w źródle (K_U02, K_U03)
Potrafi - według zasad określonych przez RISM - opisać rękopisy muzyczne powstałe od połowy XVI wieku po czasy współczesne (K_U03, K_U04)
Potrafi posługiwać się katalogami i elektronicznymi bazami danych rejestrującymi rękopisy muzyczne (K_U03)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Rozumie znaczenie rękopiśmiennych źródeł muzycznych dla poznania dziedzictwa muzycznego (K_K01)
Jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykorzystanie rękopiśmiennych źródeł muzycznych do praktyki wykonawczej (koncertowej) (K_K02, K_K03)
Potrafi ocenić przydatność zachowanych źródeł muzycznych do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02)
Potrafi przygotować rękopiśmienne źródła muzyczne do wykorzystania w praktyce wykonawczej (koncertowej) (K_K02)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/3653/10046
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Teoria źródła muzycznego

Krytyka źródeł muzycznych - dekodowanie, odczytywanie informacji źródłowcyh

Poznanie rękopiśmiennych źródeł muzycznych (rękopisów muzycznych) przechowywanych w gdańskich bibliotekach i muzeach

Opis i dokumentacja rękopisów muzycznych (prezentacja różnego typu katalogów oraz elektornicznych baz on-line)

 

metody dydaktyczne

Wykład i dyskusja wokół wskazanych problemów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/3653/10047
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznanie procedury opisu rękopisów muzycznych według zasad RISM

Ćwiczenia w dokumentacji wybranej grupy rękopisów muzycznych 

Tworzenie katalogów tematycznych

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia praktyczne - dokumentacja rękopisów muzycznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Aktywne uczestnictwo na zajęciach oraz opracowanie kart katalogowych według zasad RISM

wykonanie: www.ansta.pl