symbol | jezyk |
---|---|
1/3653 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zasadniczym celem zajęć jest przygotowanie studenta do pracy porządkowania i opisu źródeł muzycznych, głównie rękopisów muzycznych powstałych w okresie od połowy XVI wieku po czasy współczesne | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończony kurs historii muzyki | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kwerendy w bibliotekach i muzeach Gdańska przechowujących źródła muzyczne, głównie rękopisy. | |
bibliografia podstawowa | |
J. Topolski, Wprowadzenie do historii, Poznań 1998 J. Topolski, Metodologia historii, Warszawa 1968 Z. Wojtkowiak, Nauki pomocnicze historii najnowszej. Źródłoznawstwo, Poznań 2001 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Musikgeschichte in Bildern B. Długońska, D. Popinigis, D. Szlagowska, J. Woxniak, Music Collection from Gdańsk, t. 1-3, Kraków-Grańsk 2007, 2008, 2011 Studia Claromontana, Jasna Góra 1992 Musicalia Vetera D. Idaszak, Grodzisk Wielkopolski, Katalog tematyczny muzykaliów, Kraków 1993 J. Siniarska-Czaplicka, Filigrany papierni położonych na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej od początku XVI do połowy XVIII wieku, Wrocław 1969 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student poznaje teorię źródła muzycznego (K_W02, K_W09) Poznaje zasób rękopiśmiennych źródeł muzycznych (rękopisów muzycznych) przechowywanych w Gdańsku (K_W02, K_W03, K_W05, K_W06, K_W09) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi rozpoznać rękopisy muzyczne charakterystyczne dla kolejnych okresów historycznych (K_U02) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Rozumie znaczenie rękopiśmiennych źródeł muzycznych dla poznania dziedzictwa muzycznego (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3653/10046 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Teoria źródła muzycznego Krytyka źródeł muzycznych - dekodowanie, odczytywanie informacji źródłowcyh Poznanie rękopiśmiennych źródeł muzycznych (rękopisów muzycznych) przechowywanych w gdańskich bibliotekach i muzeach Opis i dokumentacja rękopisów muzycznych (prezentacja różnego typu katalogów oraz elektornicznych baz on-line)
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład i dyskusja wokół wskazanych problemów | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3653/10047 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznanie procedury opisu rękopisów muzycznych według zasad RISM Ćwiczenia w dokumentacji wybranej grupy rękopisów muzycznych Tworzenie katalogów tematycznych
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia praktyczne - dokumentacja rękopisów muzycznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Aktywne uczestnictwo na zajęciach oraz opracowanie kart katalogowych według zasad RISM |