symbol | jezyk |
---|---|
1/3652 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania propedeutyki kompozycji jest zapoznanie studenta z podstawowymi elementami warsztatu kompozytorskiego poprzez tworzenie własnych utworów oraz ich krytyczną analizę w czasie zajęć. Założeniem przedmiotu jest zainicjowanie samodzielnej działalności twórczej studenta. Efektem nauczania tego przedmiotu jest wypracowanie przez studenta samodzielnych prac kompozytorskich reprezentujących dziedziny twórczości kompozytorskiej powiązane z praktyką dyrygencką, w szczególności muzykę zespołową. Dodatkowym efektem nauczania jest pogłębienie wiedzy i umiejętności w dziedzinie instrumentacji i notacji orkiestrowej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na fortepianie w stopniu co najmniej podstawowym. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w koncertach i festiwalach muzyki współczesnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane partytury kompozytorów polskich, klasyków muzyki XX wieku oraz kompozytorów współczesnych (m.in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H.M. Górecki, W.Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L.Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: „Warszawska Jesień”, „Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich”, „Musica Polonica Nova”, „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, Festiwal „Laboratorium”, „Poznańska Wiosna Muzyczna” i. in) | |
bibliografia uzupełniająca | |
Krzysztof Baculewski: Polska muzyka współczesna; Paweł Strzelecki: Nowy romantyzm w twórczości kompozytorów polskich; Anna Nowak: Współczesny koncert polski; Ewa Kowalska-Zając: XX-wieczny kwartet smyczkowy w twórczości kompozytorów polskich – przemiany, nurty, idee. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
1. Student potrafi scharakteryzować twórczość muzyczną XX i XXI wieku w aspekcie stylistycznym i gatunkowym (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
1. dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w zakresie kompozycji (K_01) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
1. rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/3652/10044 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. wskazanie na specyfikę procesu komponowania 2. uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną 3. przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku 4. przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora 5. wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych 6. pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych 7. wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem z oceną - na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Andrzej Dziadek, | 1/3652/10045 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. wskazanie na specyfikę procesu komponowania 2. uświadomienie potrzeby nabycia wiedzy o procesach rządzących twórczością muzyczną 3. przekazanie wiedzy o faktach historycznych dotyczących muzyki XX i XXI wieku 4. przygotowanie do działalności w charakterze kompozytora 5. wykształcenie umiejętności tworzenia form muzycznych 6. pogłębienie umiejętności formułowania tez naukowych w oparciu o wiedzę zaczerpniętą ze źródeł literaturowych polsko- i obcojęzycznych 7. wykształcenie świadomości konieczności podejmowania samokształcenia i dokonywania samodzielnego wyboru źródeł wiedzy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Poszczególne semestry zajęć kończą się zaliczeniem z oceną - na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem zaliczenia jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. |