Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Muzykoterapia dziecięca

symboljezyk
1/3649polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Muzyka może być wykorzystywana jako narzędzie do pobudzania, wspomagania i korekcji rozwoju psychicznego człowieka. Terapeutyczne słuchanie i wykonywanie muzyki może doprowadzić do zwiększenia i rozszerzenia świadomości chorych i niepełnosprawnych dzieci, które mają problemy emocjonalne i edukacyjne.

Celem fakultetu jest ukazanie związków muzykoterapii z innymi formami psychoterapii i terapii przez sztukę, rozwinięcie umiejętności interpretowania ekspresji muzycznej dzieci uczestniczących w sesjach muzykoterapeutycznych, rozwinięcie potrzeby  dalszego dokształcania się w zakresie oddziaływań muzykoterapeutycznych

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

zainteresowanie problematyką

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gd.2007 Copyright by K.Lewandowska

K.Lewandowska, Warsztaty z muzykoterapii dziecięcej, płyta DVD, 2005

E.Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, WSiP, 1984

E.Galińska, Z zagadnień muzykoterapii, w: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, pod red. M.Manturzewskiej i H.Kotarskiej, roz.VIII s.219-237

M.Kierył, Mobilna rekreacja muzyczna, W-wa 1995

R.Kloppel. S.Vliex, Rytmika w wychowaniu i terapii, W-wa 1995

J.Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, W-wa WSiP 1980

bibliografia uzupełniająca

T.Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Z.N. im Ossolińskich 1979

P.Nordoff, C.Robbins, Terapia muzyką, z płytą DVD,Impuls, Kraków 2008

K.Stachyra, Publikacje polskojęzyczne przydatne w muzykoterapii dzieci, Lublin 2001

Ch.Rueger, Muzyczna apteczka, Na każdy nastrój od A do Z. Diogenes, W-wa 2000

A.Metera, Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Leszno 2002

W.Szulc, Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu. Poznań, Ak. Med. 2001

efekty kształcenia - wiedza

student zna podstawowe pojęcia i teorie przedmiotu K_W10
charakteryzuje techniki projekcji muzycznej K_W10
wyjaśnia czynniki wpływające na percepcję muzyczną K_W10

efekty kształcenia - umiejętności

porównuje reakcje emocjonalne osób na muzykę K_U05
projektuje zestaw utworów do słuchania terapeutycznego K_U05
ustala stopień trudności zadań muzycznych dla dzieci chorych K_U05

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

zachowuje ostrożność w posługiwaniu się muzyką wśród chorych K_K07
samodzielnie ocenia przydatność utworów do relaksacji K_K04
zachowuje otwartość na nowe techniki w muzykoterapii K_K04

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Kinga Lewandowska, 1/3649/10040
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Wprowadzenie do zagadnień muzykoterapii. Fenomen muzykoterapii we współczesnej medycynie, rehabilitacji i edukacji. Zalety i ograniczenia tej formy terapii.

2.Definicje muzykoterapii. Przeżycie muzyczne i jego elementy składowe.

3.Podstawy teoretyczne muzykoterapii, główne koncepcje w muzykoterapii dorosłych i dzieci.

4.Prezentacja różnorodnych metod i form muzykoterapii aktywnej i receptywnej, improwizowane dyrygowanie zespołem perkusyjnym.

metody dydaktyczne

wykład,demonstracje, ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

sprawdzian pisemny, wykonanie projektu zajeć terapeutycznych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Kinga Lewandowska, 1/3649/10041
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Osiągnięcia polskiej muzykoterapii na tle osiągnięć światowych: leczenie pieśnią wg Anny Rozmus, Mobilna Rekreacja Muzyczna wg M.Kieryła, technika projekcji muzycznej i portretu muzycznego pacjenta wg E.Galińskiej, wyrażanie emocji głosem i w grze na instrumentach wg K.Lewandowskiej, komunikacja poprzez dialogi instrumentalne, muzyka dla kobiet w ciąży i noworodków.

2.Specyfika muzykoterapii dziecięcej. Instrumentarium C.Orffa i jego wykorzystanie w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej, nagrania Happy Baby, La musique de Bebe.

3.Przykłady różnych modeli zastosowań muzykoterapii u dzieci niepełnosprawnych i z zaburzeniami emocjonalnymi (nadpobudliwych, zahamowanych, agresywnych). Ćwiczenie koncentracji uwagi podczas "Symfonii zegarowej".

4.Projektowanie i przeprowadzenie zajęć wśród uczestników zajęć.

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracje, ćwiczenia praktyczne

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

zaprojektowanie  zajęć terapeutycznych i ich demonstracja

wykonanie: www.ansta.pl