symbol | jezyk |
---|---|
1/3649 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Muzyka może być wykorzystywana jako narzędzie do pobudzania, wspomagania i korekcji rozwoju psychicznego człowieka. Terapeutyczne słuchanie i wykonywanie muzyki może doprowadzić do zwiększenia i rozszerzenia świadomości chorych i niepełnosprawnych dzieci, które mają problemy emocjonalne i edukacyjne. Celem fakultetu jest ukazanie związków muzykoterapii z innymi formami psychoterapii i terapii przez sztukę, rozwinięcie umiejętności interpretowania ekspresji muzycznej dzieci uczestniczących w sesjach muzykoterapeutycznych, rozwinięcie potrzeby dalszego dokształcania się w zakresie oddziaływań muzykoterapeutycznych | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
zainteresowanie problematyką | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
brak | |
bibliografia podstawowa | |
K.Lewandowska, Muzykoterapia dziecięca, Gd.2007 Copyright by K.Lewandowska K.Lewandowska, Warsztaty z muzykoterapii dziecięcej, płyta DVD, 2005 E.Skowrońska-Lebecka, Dźwięk i gest, WSiP, 1984 E.Galińska, Z zagadnień muzykoterapii, w: Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, pod red. M.Manturzewskiej i H.Kotarskiej, roz.VIII s.219-237 M.Kierył, Mobilna rekreacja muzyczna, W-wa 1995 R.Kloppel. S.Vliex, Rytmika w wychowaniu i terapii, W-wa 1995 J.Stadnicka, Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową, W-wa WSiP 1980 | |
bibliografia uzupełniająca | |
T.Natanson, Wstęp do nauki o muzykoterapii, Z.N. im Ossolińskich 1979 P.Nordoff, C.Robbins, Terapia muzyką, z płytą DVD,Impuls, Kraków 2008 K.Stachyra, Publikacje polskojęzyczne przydatne w muzykoterapii dzieci, Lublin 2001 Ch.Rueger, Muzyczna apteczka, Na każdy nastrój od A do Z. Diogenes, W-wa 2000 A.Metera, Muzykoterapia w medycynie i edukacji, Leszno 2002 W.Szulc, Sztuka w służbie medycyny. Od antyku do postmodernizmu. Poznań, Ak. Med. 2001 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student zna podstawowe pojęcia i teorie przedmiotu K_W10 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
porównuje reakcje emocjonalne osób na muzykę K_U05 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
zachowuje ostrożność w posługiwaniu się muzyką wśród chorych K_K07 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Kinga Lewandowska, | 1/3649/10040 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Wprowadzenie do zagadnień muzykoterapii. Fenomen muzykoterapii we współczesnej medycynie, rehabilitacji i edukacji. Zalety i ograniczenia tej formy terapii. 2.Definicje muzykoterapii. Przeżycie muzyczne i jego elementy składowe. 3.Podstawy teoretyczne muzykoterapii, główne koncepcje w muzykoterapii dorosłych i dzieci. 4.Prezentacja różnorodnych metod i form muzykoterapii aktywnej i receptywnej, improwizowane dyrygowanie zespołem perkusyjnym. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład,demonstracje, ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
sprawdzian pisemny, wykonanie projektu zajeć terapeutycznych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Kinga Lewandowska, | 1/3649/10041 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Osiągnięcia polskiej muzykoterapii na tle osiągnięć światowych: leczenie pieśnią wg Anny Rozmus, Mobilna Rekreacja Muzyczna wg M.Kieryła, technika projekcji muzycznej i portretu muzycznego pacjenta wg E.Galińskiej, wyrażanie emocji głosem i w grze na instrumentach wg K.Lewandowskiej, komunikacja poprzez dialogi instrumentalne, muzyka dla kobiet w ciąży i noworodków. 2.Specyfika muzykoterapii dziecięcej. Instrumentarium C.Orffa i jego wykorzystanie w praktyce diagnostyczno-terapeutycznej, nagrania Happy Baby, La musique de Bebe. 3.Przykłady różnych modeli zastosowań muzykoterapii u dzieci niepełnosprawnych i z zaburzeniami emocjonalnymi (nadpobudliwych, zahamowanych, agresywnych). Ćwiczenie koncentracji uwagi podczas "Symfonii zegarowej". 4.Projektowanie i przeprowadzenie zajęć wśród uczestników zajęć. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracje, ćwiczenia praktyczne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaprojektowanie zajęć terapeutycznych i ich demonstracja |