symbol | jezyk |
---|---|
1/3643 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele nauczania przedmiotu koncentrują się na zapoznaniu studentów z jak najszerszym spektrum zagadnień związanych z muzyką jazzową i rozrywkową. Tematyka zajęć skupia się zarówno na aspektach teoretycznych przedmiotu ( historia , style, sylwetki kompozytorów i wykonawców), jak i na jego stronie praktycznej (aranżacja, kompozycja, improwizacja fortepianowa). Nabyta wiedza ma na celu pomóc studentowi zrozumieć specyfikę muzyki jazzowej i rozrywkowej, by w przyszłości być przydatną w wykonywaniu przez niego zawodu dyrygenta. Istotnym celem przedmiotu jest także kształtowanie i rozwijanie kreatywności muzycznej studenta, jego artystycznej wrażliwości wraz z poszerzaniem znajomości literatury muzycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na fortepianie, średniozaawansowana wiedza z zakresu harmonii, kontrapunktu , instrumentoznawstwa teoretycznego i instrumentacji | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Propedeutyka kompozycji i aranżacji
| |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
-omawia modele formalne utworów jazzowych oraz charakterystyczne dla nich elementy struktury dzieła muzycznego (K_W03) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
-potrafi współpracować z różnymi formacjami zespołowymi i solistami/solistą wykonującymi muzykę jazzową i rozrywkową (K_U08) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
-dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.5 | seminarium | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/3643/10030 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -harmonika jazzowa ;nabywanie umiejętność prawidłowego odczytywania różnorodnych sposobów notacji akordów stosowanych przez wydawnictwa nutowe; wykonywanie na fortepianie standardów jazzowych w oparciu tylko o tzw. prymkę (linia melodyczna i symbole akordów) -aranżacja; opracowanie wybranego standardu jazzowego bądź innej kompozycji z kręgu muzyki rozrywkowej na wybrany zespół kameralny (np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy) -zapoznanie studenta ze specyfiką partytur muzyki jazzowej i rozrywkowej (twórcza rola wykonawców w kreowaniu utworu, skrótowość notacji ,zapis fragmentów improwizowanych i in.) - rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja). W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór ,aranżację lub inną wybraną kompozycję. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ : stopień przygotowania studenta do zajęć , jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, aktywność na zajęciach, frekwencja
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.5 | seminarium | zaliczenie | dr Marek Czerniewicz, | 1/3643/10031 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -style w jazzie; historia; najwybitniejsi muzycy i ich dokonania -historia muzyki rozrywkowej -improwizacja; skale jazzowe; rytmika; wykonywanie na fortepianie wybranego standardu jazzowego w formie tematu z improwizacjami -instrumenty charakterystyczne dla muzyki jazzowej i rozrywkowej;nabywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa -skomponowanie utworu i zanotowanie go w wersji: „prymki” i w postaci partytury na wybrany aparat wykonawczy (np. trąbka, saksofon, fortepian, kontrabas i perkusja; mały big-band) - rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu- wykonywanie przez muzyków zespołu kompozycji studentów.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja). W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór ,aranżację lub inną wybraną kompozycję. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ : stopień przygotowania studenta do zajęć , jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, aktywność na zajęciach, frekwencja |