Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki jazzowej i rozrywkowej

symboljezyk
1/3643polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

  Cele nauczania przedmiotu koncentrują się na  zapoznaniu studentów z jak najszerszym spektrum zagadnień związanych z muzyką jazzową i rozrywkową. Tematyka zajęć skupia się zarówno na aspektach teoretycznych przedmiotu   ( historia , style, sylwetki kompozytorów i wykonawców), jak i na jego stronie praktycznej (aranżacja, kompozycja, improwizacja fortepianowa). Nabyta wiedza ma na celu pomóc studentowi zrozumieć  specyfikę muzyki jazzowej i rozrywkowej, by w przyszłości być przydatną w wykonywaniu przez niego zawodu dyrygenta. Istotnym celem przedmiotu jest także kształtowanie i rozwijanie kreatywności muzycznej studenta, jego artystycznej wrażliwości wraz z poszerzaniem znajomości literatury muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na fortepianie, średniozaawansowana wiedza z zakresu harmonii, kontrapunktu , instrumentoznawstwa teoretycznego i instrumentacji

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Propedeutyka kompozycji i aranżacji

 

bibliografia podstawowa
  • Kowal, R. Polski jazz. Kraków 1995
  • Berendt, J. E. Wszystko o jazzie. Kraków 1969
  • Radliński, J. Obywatel jazz. Kraków 1967
bibliografia uzupełniająca
  • Balcerzak, J. Magia jazzu. Warszawa 1981
  • Berendt, J. E. Od Nowego Orleanu do jazzu-rocka. Kraków 1991

 

 

 

 

 

 

efekty kształcenia - wiedza

-omawia modele formalne utworów jazzowych oraz charakterystyczne dla nich elementy struktury dzieła muzycznego (K_W03)
-wymienia i opisuje podstawowe linie rozwojowe w historii muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W06)
-charakteryzuje zjawiska zachodzące na gruncie współczesnej muzyki jazzowej i rozrywkowej (K_W08)
-omawia podstawowe wzorce leżące u podstaw improwizacji jazzowej i aranżacji (K_W15)

efekty kształcenia - umiejętności

-potrafi współpracować z różnymi formacjami zespołowymi i solistami/solistą wykonującymi muzykę jazzową i rozrywkową (K_U08)
-opierając się na wiedzy związanej z przedmotem zajęć, wykazuje umiejętność samodoskonalenia warsztatu dyrygenckiego w tym kierunku (K_U10)
-prawidłowo odczytuje i realizuje charakterystyczny dla muzyki jazzowej i rozrywkowej sposób notacji tekst nutowego (K_U13, K_U11, K_06)
-swobodnie wypowiada się na tematy związane z przedmiotem zajęć oraz w kwestii ogólnych zjawisk zachodzących na gruncie współczesnej kultury (K_U15)
-na podstawie wybranego standardu jazzowgo i według ustalonego modelu formalnego improwizuje na fortepianie przebiegi melodyczno-harmoniczne (K_U19)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy (K_K01)
-pracuje z różnymi wykonawcami , w tym z muzykami jazzowymi i rozrywkowymi, wykorzystując własną intuicję, wyobraźnię i nabytą podczas studiów wiedzę (K_K03)
-podejmuje, planuje i organizuje pracę własną oraz zespołową w ramach podjętych działań artystycznych (K_W04)
-operuje fachową terminologią z zakresu przedmiotu zajęć (K_K14)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.5seminariumzaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/3643/10030
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Treści programowe skupiają się na  następujących zagadnieniach:

-harmonika jazzowa ;nabywanie umiejętność prawidłowego odczytywania różnorodnych sposobów notacji akordów stosowanych przez wydawnictwa nutowe; wykonywanie na fortepianie standardów jazzowych w oparciu tylko o tzw. prymkę (linia melodyczna i symbole akordów)

-aranżacja; opracowanie wybranego standardu jazzowego bądź innej kompozycji z kręgu muzyki rozrywkowej na wybrany zespół kameralny (np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy)

-zapoznanie studenta ze specyfiką partytur muzyki jazzowej i  rozrywkowej (twórcza rola wykonawców w kreowaniu utworu, skrótowość notacji ,zapis fragmentów improwizowanych i in.)

- rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu

metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).

  W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór ,aranżację lub inną wybraną kompozycję.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ :

stopień przygotowania studenta do zajęć , jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, aktywność na zajęciach, frekwencja

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.5seminariumzaliczeniedr Marek Czerniewicz, 1/3643/10031
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Treści programowe skupiają się na  następujących zagadnieniach:

-style w jazzie; historia; najwybitniejsi muzycy i ich dokonania

-historia muzyki rozrywkowej

-improwizacja; skale jazzowe; rytmika; wykonywanie na fortepianie wybranego standardu jazzowego w formie tematu z improwizacjami

-instrumenty charakterystyczne dla muzyki jazzowej i rozrywkowej;nabywanie i poszerzanie wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa

-skomponowanie utworu i zanotowanie  go w wersji: „prymki” i  w postaci partytury na wybrany aparat wykonawczy (np. trąbka, saksofon, fortepian, kontrabas i perkusja; mały big-band)

- rola dyrygenta w muzyce jazzowej i rozrywkowej; obserwacja prób akademickiego big-bandu- wykonywanie przez muzyków zespołu kompozycji studentów.

 

metody dydaktyczne

Metody nauczania oparte są na ćwiczeniach poprzedzonych wykładami. Po serii wykładów wprowadzających dane zagadnienie (omówienie, analiza partytur i nagrań), student zobowiązany jest do aktywnej pracy nad rozwijaniem własnych umiejętności praktycznych (gra na fortepianie, improwizacja, kompozycja).

  W przypadku możliwości uczestnictwa w próbach akademickiego big-bandu, student powinien zadyrygować zespołem wykonującym jego utwór ,aranżację lub inną wybraną kompozycję.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Na zaliczenie przedmiotu i ocenę końcową mają wpływ : stopień przygotowania studenta do zajęć , jakość ocen z zaliczeń i prac domowych, aktywność na zajęciach, frekwencja

wykonanie: www.ansta.pl