symbol | jezyk |
---|---|
1/3639 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Opanowanie podstawowych zasad pisowni rosyjskiej. 2. Opanowanie umiejętności czytania w języku rosyjskim. 3. Transpozycja tekstu drukowanego na tekst pisany. 4. Opanowanie umiejętności pisania cyrylicą. 5. Opanowanie podstaw języka rosyjskiego w stopniu umożliwiającym posługiwanie się nim w sytuacjach codziennych oraz korzystanie z tekstów fachowych przy pomocy słowników. 6. Nabycie umiejętności pozwalających na zrozumienie tekstu pisanego z dziedziny muzyki, sztuki oraz kultury.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Kurs przeznaczony jest dla studentów początkujących, nie ma wymagań wstępnych.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1. Wybrane strony internetowe w języku rosyjskim (Uczelnie muzyczne w Rosji, afisze, sale koncertowe). 2. Teksty utworów muzycznych w języku rosyjskim. 3. Fragmenty koncertów oraz lekcji otwartych w języku rosyjskim (nagrania, Internet).
| |
bibliografia podstawowa | |
1. Alfabet rosyjski drukowany i pisany. 2. Duży słownik polsko- rosyjski, rosyjsko -polski, Wydawnictwo Langenscheidt, Warszawa 2004. 3. Pado A., Start ru, 1-2, WSiP, Warszawa 2010. 4. Wiatr-Kmieciak M., Wujec S., Wot i my, cz. 1,2,3, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa 2008/2009. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Teksty adaptowane i opracowane przez lektora do ćwiczeń w mówieniu i pisaniu. 2. Krótka gramatyka. Język rosyjski, Wydawnictwo Langenscheidt Polska, Warszawa 2001. 3. Chuchmacz D., Ossowska H., Wot grammatika!, Wyd. Szkolne PWN, Warszawa 2010. 4. Iwan K., Kaźmierczak D., Zbiór dyktand w języku rosyjskim, Wyd. IV, WSiP, Warszawa 1983. 5. Esmantowa T., Russkij jazyk: 5 elementow, Sankt-Petersburg 2009. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 1.5 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tatiana Kopac, | 1/3639/10008 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Semestr I poświęcony jest na poznanie alfabetu rosyjskiego pisanego i drukowanego, naukę pisania i czytania cyrylicą, wypracowanie techniki uczenia się języka obcego , rozwoju pamięci i sztuki mówienia, z wykorzystaniem nagrań. Poznawane są zasady wymowy i intonacji , wprowadzone jest podstawowe slownictwo oraz odmiana czasownika w czasie teraźniejszym , przeszłym i przyszłym, podstawowe zasady ortografii rosyjskiej.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia są ćwiczeniami prowadzonymi metodą komunikatywną, nastawioną na mówienie.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniane są 1. aktywnośc na zajęciach, 2. obecność, 3. wykonanie prac domowych, 4. zaliczenie sprawdzianów w trakcie semestru.
Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 1.5 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tatiana Kopac, | 1/3639/10014 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
semestr II pod względem leksyki przewiduje tematy związane z przebiegiem dnia, zajęciami i obowiązkami, mieszkaniem, urlopem. Wprowadzona jest odmiana rzeczowników , zaimków i przymiotników przez przypadki.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia prowadzone metodą komunikatywną.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniane są następujące elementy: 1. Obecność na zajęciach, 2. aktywność na zajęciach, 3. zaliczenie na ocenę podstawową 2 sprawdzianów,
Wypadkowa ocen z tych elementów daje ocenę na zaliczenie
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.5 | ćwiczenia | zaliczenie | dr Tatiana Kopac, | 1/3639/10021 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Semestr III w zakresie leksyki koncentruje się na zdrowiu i chorobie, obowiązkach, relacjonowaniu wydarzeń, zasięganiu informacji oraz zapoznaje z dniem dzisiejszym i historią Moskwy, Sankt-Petersburga, krainami geograficznymi i kuchnia rosyjską.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia prowadzone są metoda komunikatywną.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Oceniane są następujące elementy : 1. obecność na zajęciach, 2. aktywność na zajęciach, 3. wykonywanie prac domowych 4. pozytywne oceny z 2 testów leksykalno-gramatycznych.
Wypadkowa ocen jest oceną na zaliczenie.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | dr Tatiana Kopac, | 1/3639/10027 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Semestr IV rozszerza poznane wiadomości z gramatyki, sygnalizuje pozostałe istotne zagadnienia gramatyczne . Tematyka skupiona jest na kulturze Rosji: wielcy twórcy kultury, pisarze, kompozytorzy, malarze. Przewidziane są ćwiczenia z techniki rozumienia tekstu rosyjskiego i tłumaczenia użytkowego tekstów muzycznych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia prowadzone są metodą komunikatywną.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W dalszym ciągu oceniane są : 1. Obecność i aktywność na zajęciach, 2. wykonywanie prac domowych, 3. zaliczenie cząstkowych sprawdzianów. Pozytywne wywiązanie się z tych obowiązków skutkuje zaliczeniem przedmiotu. Lektorat kończy się egzaminem, który obejmuje : 1. sprawdzenie wiadomości i umiejętności z zakresu zagadnień przerobionych w czasie całego kursu; 2. przedstawienie samodzielnie przygotowanego tekstu fachowego, z dziedziny muzyki o objętości 2 stron maszynopisu i przetłumaczenie go ustnie egzaminatorowi; student powinien wykazać się praktyczna umiejętnością posługiwanie się wlasnymi notatkami, słownikiem oraz umiejetnością poprawnego formułowania myśli;
|