symbol | jezyk |
---|---|
1/3632 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia mają na celu w ogólnym zarysie przybliżyć podstawowe wiadomości z zakresu historii sztuki od starożytności po czasy współczesne ze szczególnym uwzględnieniem „warstwy kulturowej”. W swoim zamierzeniu bogato ilustrowany przeźroczami wykład ma zapewnić studentom zdobycie minimum (ze względu na ograniczony wymiar czasowy) wiedzy z zakresu historii sztuki. Szczególny nacisk położony jest na wykształcenie wśród słuchaczów umiejętności kojarzenia i „odczytywania” warstw kulturowych (przekazu kulturowego) „zapisanych” w poszczególnych dziełach sztuki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wiedza o kulturze | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Historia kultury | |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki: Sztuka świata, t. 1-10, Arkady, Warszawa 1988-. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Teksty źródłowe: Białostocki J. (ed.), Historia doktryn artystycznych. T. 1, Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500; Białostocki J. (ed.), Historia doktryn artystycznych. T. 2, Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce 1500-1600; Białostocki J. (ed.), Historia doktryn artystycznych. T. 3, Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce 1600-1700. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki: | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki: | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student, który zaliczył kurs historii sztuki: |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Roman Nieczyporowski, | 1/3632/9997 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
A. Sztuka starożytna a. Wprowadzenie: tło historyczno - geograficzne b. Sztuka Starożytnego Egiptu c. Sztuka Mezopotamii d. Sztuka Starożytnej Grecji e. Sztuka Rzymu f. Konkluzje B. Sztuka średniowieczna a. Sztuka okresu przejsciowego b. Sztuka epoki karolińskiej c. Sztuka przedromańska i romańska d. Sztuka gotycka e. Sztuka protorenesansu f. Konkluzje C. Sztuka nowożytna a. Charakterystyka "nowych czasów" b. Sztuka włoska i narodziny nowoczesności c. Główne założenia i tendencje sztuki protestanckiej d. Sztuka Baroku i rokoka e. Sztuka doby Wielkiej Rewolucji Francuskiej f. Konkluzje
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ilustrowany przeźroczami | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zestaw przeźroczy (wybranych z listy wcześniej udostępnionej studentom), przygotowany do kolokwium zaliczeniowego ułożony będzie w taki sposób, by sprawdzić zarówno ogólną (faktograficzną) wiedzę zdającego, jak i jego zdolności samodzielnego myślenia. Odpowiadając prawidłowo na wszystkie zadania, student może uzyskać łącznie 30 punktów (część faktograficzna – 20, opisowa – 10), by otrzymać ocenę pozytywną, zdający powinien uzyskać minimum 16 punktów. Od studentów wymagać się będzie wiedzy (ogólnej) poświęconej historii sztuki. Ze względu na ogrom materiału, przy jednocześnie niezwykle ograniczonej liczbie godzin przeznaczonych na te zajęcia (30 godzin dydaktycznych w semestrze) studenci uczestniczący w zajęciach zmuszeni będą do przygotowania w systemie tzw. pracy własnej nie omawianej na wykładach problematyki. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | wykład | egzamin | dr Roman Nieczyporowski, | 1/3632/9998 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zajęcia w semestrze letni poświęcone są podstawowym problemom sztuki nowoczesnej (od Wielkiej Rewolucji Francuskiej po dzień dzisiejszy) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ilustrowany przeźroczami | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zestaw przeźroczy (wybranych z listy wcześniej udostępnionej studentom), przygotowany do kolokwium zaliczeniowego ułożony będzie w taki sposób, by sprawdzić zarówno ogólną (faktograficzną) wiedzę zdającego, jak i jego zdolności samodzielnego myślenia. Odpowiadając prawidłowo na wszystkie zadania, student może uzyskać łącznie 30 punktów (część faktograficzna – 20, opisowa – 10), by otrzymać ocenę pozytywną, zdający powinien uzyskać minimum 16 punktów. Od studentów wymagać się będzie wiedzy (ogólnej) poświęconej historii sztuki. Ze względu na ogrom materiału, przy jednocześnie niezwykle ograniczonej liczbie godzin przeznaczonych na te zajęcia (30 godzin dydaktycznych w semestrze) studenci uczestniczący w zajęciach zmuszeni będą do przygotowania w systemie tzw. pracy własnej nie omawianej na wykładach problematyki. |