Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Techniki multimedialne

symboljezyk
1/3618polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założenia:

1. Wprowadzenie do technik i narzędzi umożliwiających samodzielną pracę twórczą w oparciu o powszechnie dostępne oprogramowanie komputerowe;

2. Poznanie zasad, terminologii, klasyfikacji i rozróżnień wypływających ze specyfiki cyfrowego montażu fali dźwiękowej wraz z obrazem.

Cele:

1. Wykształcenie umiejętności swobodnego poruszania się w obrębie oprogramowania komputerowego, właściwego dla przedmiotu;

2. Rozwijanie wrażliwości twórczej przy montażach plików audiowizualnych.

Charakterystyka przedmiotu:

Koncepcja przedmiotu wyrasta z przekonania, że student najlepiej rozwija się twórczo w przedmiocie pokonywania problemów technicznych i narzędziowych, pracując indywidualnie nad projektami zadanymi, gotowymi, a także nad przedsięwzięciami autorskimi. Oznacza to położenie silnego nacisku na uaktywnienie inwencji podczas ćwiczeń w celu późniejszego ich wykorzystania we własnej pracy twórczej. Nie wyklucza to wprowadzania elementów pracy zespołowej; funkcjonują one jednak na zasadzie uzupełniającej, a nie prymarnej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

1. Podstawowa wiedza i średnio zaawansowane umiejętności związane z obsługą komputera osobistego (środowisko systemu Windows).

2. Rozróżnianie właściwości plików dźwiękowych i audiowizualnych.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Siemieniecki B.: Komputer w edukacji. Podstawowe problemy technologii informacyjnej, Wyd. Adam Marszałek Toruń 1999; Lewowicki T., Siemieniecki B. (red.): Współczesna technologia informacyjna i edukacja medialna, Wyd. Adam Marszałek Toruń 2004; Lewowicki T., Siemieniecki B.: Media w procesie informacyjno-komunikacyjnym, Wyd. Adam Marszałek Toruń 2004

bibliografia uzupełniająca

Jabłońska M. (red.): Estetyka. Sztuka. Media. Przestrzenie i konteksty pedagogiczne, Wyd. Atut Wrocław 2008; Gajda J.: Media w edukacji, Wyd. Impuls Kraków 2008; Osiński Z.: Technologia informacyjna w edukacji humanistycznej, Wyd. Mado Poznań 2005

efekty kształcenia - wiedza

1. dysponuje podstawową wiedzą z zakresu dyscyplin pokrewnych pozwalającą na realizację zadań o charakterze interdyscyplinarnym (K_W02)
2. posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz z technikami multimedialnymi (K_W10)
3. rozróżnia pojęcia i techniki używane w specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym (K_W10)
4. poprawnie definiuje czynności i procesy odnoszące się do technik multimedialnych (K_W10)

efekty kształcenia - umiejętności

1. rozwiązuje problemy techniczne związane ze specyfiką przedmiotu (K_U01)
2. samodzielnie konstruuje próbki audialne i audiowizualne (K_U01)
3. potrafi wybierać spośród rozwiązań typowych i proponować ich alternatywy (K_U08)
4. przewiduje skutki swoich działań i dokonuje ich krytycznej analizy (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji (K_K03)
2. posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04)
3. zachowuje otwartość na nowe zjawiska w dziedzinie multimediów (K_K01)
4. potrafi pracować zarówno samodzielnie, jak i w zespole (K_K04)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.5ćwiczeniazaliczeniead. dr Radosław Łuczkowski, 1/3618/9953
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Podstawowe pojęcia z dziedziny akustyki;

2. Cyfrowa postać fali dźwiękowej (kompresja/dekompresja, bitrate i in.);

3. Tworzenie, montaż, miksowanie, edytowanie plików dźwiękowych.

Student posiada wiedzę w zakresie terminologii używanej w akustyce na poziomie podstawowym; potrafi rozróżniać, nazywać i klasyfikować powyższe. W zakresie umiejętności student potrafi samodzielnie konstruować i modyfikować pliki dźwiękowe, poznawszy uprzednio techniki i narzędzia związane z oprogramowaniem komputerowym (edytor Audacity i in.).

metody dydaktyczne

Ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wysoka frekwencja, aktywność w podejmowaniu działań, twórcze zaangażowanie oraz pozytywny stan zaliczeń szeregu testów/kolokwiów cząstkowych przygotowanych przez prowadzącego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.5ćwiczeniazaliczeniead. dr Radosław Łuczkowski, 1/3618/9954
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Podstawowe informacje o plikach graficznych (*.jpg, *.gif, *.tiff, *.pdf i in.);

2. Podstawowe wiadomości o plikach audiowizualnych (*.mpg, *.avi, *.wmv i in.);

3. Łączenie obrazu z tekstem i dźwiękiem (prezentacje multimedialne, klipy audiowizualne).

Student posiada wiedzę w odniesieniu do plików graficznych i audiowizualnych; potrafi je rozróżniać, klasyfikować, przyporządkowywać określonym edytorom. Student potrafi dokonywać konwersji formatów plików, montować je z sobą w różnych konfiguracjach, nadawać stosowne atrybuty; potrafi również łączyć pliki dźwiękowe z wizualnymi (np. edytor VirtualDubMode).

metody dydaktyczne

Ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wysoka frekwencja, aktywność w podejmowaniu działań, twórcze zaangażowanie oraz pozytywny stan zaliczeń szeregu testów/kolokwiów cząstkowych przygotowanych przez prowadzącego.

wykonanie: www.ansta.pl