symbol | jezyk |
---|---|
1/3614 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- celem przedmiotu jest kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć z historii muzyki w taki sposób, by rozwijać zainteresowanie muzyką, zdolność analitycznego słuchania muzyki, myślenie kreatywne, potrzebę samodzielnego uzupełniania wiedzy przez uczniów | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii oraz ukończony kurs historii muzyki i literatury muzycznej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005. Łobaczewska S., Feicht H., Metodyka nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych niższych, średnich i wyższych, Kraków 1946. Michalski J., Metody aktywizujące, „Nowa Szkoła” 2001 nr 6. Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999. Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań 2000. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Gwizdalanka D., Historia muzyki, cz. 1, 2, 3, 4, Kraków 2005, 2006, 2009, 2011. Historia muzyki, Biuletyny Maturalne. Kalinowska D., Widenko R., Program nauczania przedmiotu Historia muzyki z literaturą w szkołach muzycznych II stopnia, Szczecin 2002. Program nauczania Szkoły Muzycznej II stopnia oraz Liceum Muzycznego. Historia muzyki z literaturą muzyczną, Warszawa 1985. Trybułowska G., Werdon M., Program nauczania ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku dla przedmiotu Historia muzyki dla klas III-VI OSM II st. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz metod prowadzenia lekcji historii muzyki, rozumie potrzebę stosowania metod aktywnych; zna metody rozwijania zainteresowań uczniów prowadzonym przedmiotem (K_W01, K_W02) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponując odpowiednią wiedzą specjalistyczną z dziedziny historii muzyki, psychologii i pedagogiki wykazuje umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wywołujących stres (K_U0) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie historii muzyki, literatury muzycznej, pokrewnych dziedzin humanistycznych oraz psychologii i pedagogiki (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, | 1/3614/9937 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- cele przedmiotu „Historia muzyki” i sposoby ich realizacji, - podstawy programowe przedmiotu, wybrane programy nauczania (autorskie), - arkusze maturalne z historii muzyki - podręczniki do historii muzyki i inne opracowania związane problemowo z historią muzyki, - konspekty i treści lekcji, - zasady doboru przykładów muzycznych w kontekście omawianych zagadnień i zadań stawianych uczniom w trakcie słuchania muzyki, - metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywnych, - przygotowanie materiałów pomocniczych dla uczniów, rodzaje zadań domowych, - sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład, dyskusja, ćwiczenia (przygotowanie i prowadzenie przez poszczególnych studentów próbnych lekcji z historii muzyki z uwzględnieniem czynników warunkujących efektywność i atrakcyjność lekcji) | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i wybranych fragmentów literatury przedmiotu - przeprowadzenie lekcji z historii muzyki podlegające ocenie |