Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka historii muzyki

symboljezyk
1/3614polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

-  celem przedmiotu jest kształcenie umiejętności prowadzenia zajęć z historii muzyki w taki sposób, by rozwijać zainteresowanie muzyką, zdolność analitycznego słuchania muzyki, myślenie kreatywne, potrzebę samodzielnego uzupełniania wiedzy przez uczniów

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-  posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii oraz ukończony kurs historii muzyki i literatury muzycznej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Kupisiewicz Cz., Podstawy dydaktyki, Warszawa 2005.

Łobaczewska S., Feicht H., Metodyka nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych niższych, średnich i wyższych, Kraków 1946.

Michalski J., Metody aktywizujące, „Nowa Szkoła” 2001 nr 6.

Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa 1999.

Ziętkiewicz E., Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów” i inne techniki w edukacji, Poznań 2000.

bibliografia uzupełniająca

Gwizdalanka D., Historia muzyki, cz. 1, 2, 3, 4, Kraków 2005, 2006, 2009, 2011.

Historia muzyki, Biuletyny Maturalne.

Kalinowska D., Widenko R., Program nauczania przedmiotu Historia muzyki z

literaturą w szkołach muzycznych II stopnia, Szczecin 2002.

Program nauczania Szkoły Muzycznej II stopnia oraz Liceum Muzycznego. Historia

muzyki z literaturą muzyczną, Warszawa 1985.

Trybułowska G., Werdon M., Program nauczania ogólnokształcącej Szkoły

Muzycznej I i II st. im. F. Nowowiejskiego w Gdańsku dla przedmiotu Historia muzyki dla klas III-VI OSM II st.

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji oraz metod prowadzenia lekcji historii muzyki, rozumie potrzebę stosowania metod aktywnych; zna metody rozwijania zainteresowań uczniów prowadzonym przedmiotem (K_W01, K_W02)
zna podręczniki, encyklopedie, leksykony, opracowania monograficzne itp. przydatne dla nauczyciela do przygotowania lekcji z historii muzyki (z uwzględnieniem kontekstu historyczno-kulturowego) oraz te, które są przydatne dla uczniów w celu uzupełnienia wiedzy zdobytej na lekcjach historii muzyki K_W05, K_W06, K_W07)
rozumie wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną z historii muzyki a literaturą muzyczną oraz ma zdolność integrowania obu dziedzin; zna literaturę muzyczną najbardziej odpowiednią dla ilustracji różnorodnych zagadnień teoretycznych z historii muzyki (K_W09)
wykazuje się opanowaniem podstaw pedagogiki, dającym kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkołach muzycznych II stopnia (K_W11)

efekty kształcenia - umiejętności

dysponując odpowiednią wiedzą specjalistyczną z dziedziny historii muzyki, psychologii i pedagogiki wykazuje umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, wywołujących stres (K_U0)
posiada umiejętność prezentowania zagadnień z historii muzyki i ilustrowania ich odpowiednimi przykładami muzycznymi oraz stymulowania aktywności uczniów w taki sposób, by rozwijać ich zainteresowania, zdolność aktywnej percepcji muzyki, umiejętność łączenia stylistycznych zjawisk muzycznych z innymi dziedzinami sztuki (K_U04, K_U05)
potrafi zastosować w praktyce wiedzę z zakresu pedagogiki, dającą kwalifikacje do nauczania historii muzyki w szkole muzycznej II stopnia (K_U09)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

zna zakres posiadanej wiedzy i umiejętności oraz zdaje sobie sprawę z konieczności dokształcania się i profesjonalnego doskonalenia w dziedzinie historii muzyki, literatury muzycznej, pokrewnych dziedzin humanistycznych oraz psychologii i pedagogiki (K_K01)
posiada umiejętność krytycznej oceny prowadzonych przez siebie lekcji oraz działań uczniów, uwzględniając uwarunkowania z dziedziny pedagogiki i psychologii (K_K06)
potrafi sprawnie komunikować się z uczniami w oparciu o posiadaną wiedzę specjalistyczną z historii muzyki i literatury muzycznej oraz wiedzę z dziedziny psychologii i pedagogiki (K_K07, K_K08)
potrafi organizować pracę własną oraz zespołową pracę uczniów w trakcie lekcji i projektów z historii muzyki realizowanych przez nich samodzielnie poza lekcjami (K_K04)
ma świadomość znaczącej roli nauczyciela historii muzyki w kształtowaniu zainteresowań muzycznych oraz postaw estetycznych uczniów

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, 1/3614/9937
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

-   cele przedmiotu „Historia muzyki” i sposoby ich realizacji,

-   podstawy programowe przedmiotu, wybrane programy nauczania (autorskie),

-   arkusze maturalne z historii muzyki

-  podręczniki do historii muzyki i inne opracowania związane problemowo z historią muzyki,

-  konspekty i treści lekcji,

- zasady doboru przykładów muzycznych w kontekście omawianych zagadnień i zadań stawianych uczniom w trakcie słuchania muzyki,

-  metody nauczania ze szczególnym uwzględnieniem metod aktywnych,

-  przygotowanie materiałów pomocniczych dla uczniów, rodzaje zadań domowych,

-  sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów

 

metody dydaktyczne

-  wykład, dyskusja, ćwiczenia (przygotowanie i prowadzenie przez poszczególnych studentów próbnych lekcji z historii muzyki z uwzględnieniem czynników warunkujących efektywność i atrakcyjność lekcji)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-  znajomość zagadnień omawianych na zajęciach i wybranych fragmentów literatury przedmiotu

-  przeprowadzenie lekcji z historii muzyki podlegające ocenie

wykonanie: www.ansta.pl