Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki XIX i XX w.

symboljezyk
1/3610polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiotem seminarium jest muzyka XIX i XX wieku omawiana z perspektywy współczesnych wyników badań i sposobów interpretacji. Praca w obu semestrach wygląda zdecydowanie inaczej. W pierwszym semestrze zajęcia mają dwa cele: 1) zapoznanie studentów z współczesnymi metodami interpretowania muzyki wsparte przykładowymi interpretacjami autorytetów naukowych, 2) pomoc studentom w znalezieniu ciekawego i odpowiedniego dla każdego z nich własnego tematu badań. W drugim semestrze zajęcia mają charakter praktyczny. Studenci pracują nad wybranymi przez siebie tematami badawczymi referując najpierw wybrane artykuły i metody badawcze, a w dalszej kolejności przedstawiając najpierw krótkie, a następnie coraz dłuższe własne prace. Pod koniec semestru każdy student głosi referat podsumowujący pracę własną w semestrze.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się sprawności czytania polskich i obcych tekstów naukowych z zakresu humanistyki, a także umiejętności argumentowania i przekonywania w dyskusji.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Zalecane jest samodzielne poznawanie muzyki XIX i XX wieku i czytanie wartościowych tekstów.

bibliografia podstawowa

1. Berger K., Narracja i liryka, poetyckie formy i przedmioty artystycznego przedstawiania, (w:) Interdisciplinary Studies in Musicology, red. J. Stęszewski, M. Jabłoński, Poznań 1993, s. 41-56.

2. Bühler Ch., Bieg życia ludzkiego, tłum. Cichy E., Jarosz J., Warszawa 1998.

3. Dahlhaus C., Podstawy historii muzyki, Warszawa 2010.

4. Dahlhaus C., Analiza i sąd wartościujący, „Muzyka” 2003, nr 1, s. 61-101.

5. Gołąb M., Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003.

6. Guczalski K., Znaczenia w muzyce - próba typologii immanentnej, (w:) Marek Stachowski i jego muzyka, red. L. Polony, Kraków 2007, s. 61-79.

7. Jabłoński M., Muzyka jako znak, Poznań 1999.

8. Jarzębska A., Teoria muzyki w świetle nauk poznawczych. Adaptacja koncepcji schematu poznawczego do analizy muzyki Strawińskiego, (w:) Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka, red. L. Bielawski, K. Dadak-Kozicka, A. Leszczyńska, Warszawa 2000, s. 206-233.

9. Kerman J., Jak dotarliśmy do analizy i jak z niej wybrnąć, „Res Facta Nova” nr 1 (10), Poznań 1994, s. 84-100.

10. Meyer L.B., Style and Music. Theory. History, and Ideology, Philadelphia 1989.

11. Nycz R., Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy, (w:) Pamiętnik Literacki LXXXI, 1990, z. 2, s. 95-116; tenże, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Kraków 2000, s. 79-109.

12. Polony L., Hermeneutyka i muzyka, Kraków 2003.

13. Tarasti E., A Theory of Musical Semiotics, Bloomington & Indianapolis 1994.

14. Tomaszewski M., Utwór muzyczny w perspektywie intertekstualnej, (w:) tenże, O muzyce polskiej w perspektywie intertekstualnej. Studia i szkice, Kraków 2005, s. 9-36.

15. Tomaszewski M., Interpretacja integralna dzieła muzycznego. Rekonesans, Kraków 2000.

bibliografia uzupełniająca

1. Adorna strach przed banałem albo o pięknie i prawdzie. Wirtualna rozmowa z dwudziestoma kompozytorami, „Ruch Muzyczny” 2010 nr 9 (2 maja), s. 8-11.

2. Berger K., Hermeneutyka. Interpretacja i jej zasadność, (w:) tenże, Potęga smaku. Teoria sztuki, tłum. A. Tenczyńska, Gdańsk 2008, s. 421-459. 

3. Berger K., Muzyka według Don Giovanniego albo: czy mamy stać się drastyczni?, http://seminarium.demusica.w.interia.pl/9312/ - dostęp 27.12.2011 r.

4. Hatten R., Interpreting Musical Gestures, Topics, and Tropes, Bloomington & Indianapolis 2004.

5. Hatten R., Beyond Topics. Interpreting the last Movement of Beethoven’s Op. 132, (w:) Muzyka w kontekście kultury; studia dedykowane Profesorowi M. Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2001, 361-368.

6. Humięcka-Jakubowska J., Scena słuchowa XX wieku, Poznań 2008.

7. Janicka-Słysz M., Strategie intertekstualne w "Ubu Rex" K. Pendereckiego, (w:)Krzysztof Penderecki - muzyka ery intertekstualnej, red. M. Tomaszewski, E. Siemdaj, Kraków 2005, s. 191-210.

8. Krzysztof Penderecki’s Music in the Context of 20th-Century Theatre, red. T. Malecka, Kraków 1999.

9. McDonald M., Silent Narration? Elements of Narrative in Ives’s „The Unanswered Question”, “19th Century Music”, Spring 2004, vol. 27 No. 3, s. 263-286.

10. Pasler J., Introduction, (w:) taż, Writing Through Music. Essays on Music, Culture, and Politics, New York 2008, s. 3-22. 

11. Polony L., Czas opowieści muzycznej [pojęcia ruchu, gry, bycia, czasu], Kraków 2004.

12. Rethinking Music, red. N. Cook, M. Everist, Oxford, New York 1999.

13. Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.

14. Tuchowski A., Semiotyczny kontekst motywu dzwonu w muzyce XX wieku w świetle teorii Ch. Peirce’a i S. Langer, (w:)  Muzyka w kontekście kultury; studia dedykowane Profesorowi M. Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier, Kraków 2001, s. 633-644.

efekty kształcenia - wiedza

student, który zaliczył przedmiot:

ma gruntowną wiedzę o muzyce okresu, który zamierza szczegółowo studiować, K_W01
potrafi znaleźć materiały dotyczące sposobów badania dzieła muzycznego, K_W05
zna konwencjonalne metody badawcze, K_W09
zna współczesne metody interpretacji dzieła muzycznego, K_W09

efekty kształcenia - umiejętności

znajduje odpowiadający swoim zainteresowaniom przedmiot badawczy, K_U04
umie znaleźć odpowiednią literaturę do badanego przedmiotu, K_U03
potrafi rozwinąć problematykę badawczą wybranego przedmiotu, K_U03
umie dopasować metodę do badanego przedmiotu, K_U03

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

pracuje samodzielnie nad wyszukanym zagadnieniem, K_K02
samodzielnie rozwiązuje problemy badawcze, K_K02
dzieli się wnioskami badawczymi za pomocą komunikatywnego języka, K_K01
bierze udział w konferencjach studenckich jako referent lub dyskutant, K_K01

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/3610/9924
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Obecna sytuacja kulturowa a rola teoretyka muzyki i muzykologa

2. Problemy historii muzyki według C. Dahlhausa

3. Konwencjonalne metody badawcze

4. Interpretacja holistyczna dzieła muzycznego

5. Biografie kompozytorów i ich twórczość z punktu widzenia psychologii

6. Style muzyczne: dialekt, idiom i styl intraopusowy

7. Problem narracji w muzyce

8. Intertekstualność w muzyce

9. Zastosowanie kognitywistyki do badań muzycznych

10. Semiotyka muzyczna

11. Hermeneutyka muzyczna

12. Wartości muzyki

metody dydaktyczne

Wybrana na ten semestr literatura dotycząca z jednej strony samych metod interpretacji, z drugiej praktycznego ich zastosowania przez autorytety naukowe jest referowana na zajęciach częściowo przez wykładowcę (głównie prace w językach obcych), częściowo przez studentów (głównie publikacje polskie i łatwo dostępne). Każdy tekst jest komentowany i oceniany przez członków seminarium. W rozmowach i dyskusjach zwraca się szczególną uwagę na sposób argumentowania.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru jest znajomość wszystkich przerobionych na zajęciach tekstów oraz podanie przyszłego tematu badawczego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Violetta Kostka, 1/3610/9943
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program seminarium w drugim semestrze jest dostosowany do zainteresowań uczestników seminarium oraz ich tempa pracy. Studenci podejmują pracę na tematy nowatorskie i dotąd nie zrealizowane. Na kolejnych zajęciach przedstawiają komunikaty prezentujące postępy w prowadzonych badaniach, a reszta uczestników seminarium pomaga w utrzymaniu naukowego dyskursu i poziomu. Pod koniec semestru studenci referują swoje prace.

metody dydaktyczne

Zajęcia polegają na nauczaniu z czynnym uczestnictwem studentów, którzy samodzielnie opracowują część zagadnień i następnie przedstawiają swoje opracowania w postaci komunikatów i referatu, jak również biorą aktywny udział w dyskusjach nad wybranymi zagadnieniami wykazując się posiadaną wiedzą.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia semestru letniego jest praca naukowa zakończona artykułem oraz czynne uczestnictwo w dyskusjach nad referatami pozostałych członków seminarium.

wykonanie: www.ansta.pl