symbol | jezyk |
---|---|
1/3609 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem, podobnie jak na studiach licencjackich, jest poznanie dokonań twórczych polskich kompozytorów. Tym razem problematyka zajęć skupia się przede wszystkim na trzech głównych zagadnienich: dorobek kompozytorski twórców Pomorza, „Warszawska Jesień”, dokonania polskich kompozytorów najmłodszej generacji. To ostatnie zagadnienie widziane jest przede wszystkim w perspektywie utworów tej generacji, jakie zostały przedstawione na „Warszawskiej Jesieni”.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zajęcia zakładają znajomość problematyki, jaka była poruszana w trakcie studiów licencjackich. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w wykłady z cyklu „Spotkanie z kompozytorem”. | |
bibliografia podstawowa | |
Książka: Kompozytorzy polscy 1918-2000. T I: Eseje. T II: Biogramy. Red. Marek Podhajski, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Gdańsk – Warszawa 2005; Polish Collection of the Warsaw Autumn. Zbiór ten obejmuje 10 płyt oraz dołączony do nich obszerny folder; Kronika dźwiękowa Warszawskiej Jesieni 1956-2006; Warszawska Jesień w zwierciadle polskiej krytyki muzycznej. Antologia tekstów z lat 1956-2006. Wybór tekstów: Krzysztof Droba, 50. Warszawska Jesień, Warszawa 2007; Nowa dekada. Związek Kompozytorów Polskich 1995-2005. Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Warszawa 2006; wskazane przez pedagoga programy „Warszawskiej Jesieni”; Kompozytorzy gdańscy. Red. Janusz Krassowski, GTPS, Gdańsk 1980; M. Pietrzykowska: Konrad Pałubicki. Człowiek i twórca. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazmierza Wielkiego, Bydgoszcz 2009; A. Szarapka: Władysław Walentynowicz, twórca, pedagog i organizator życia muzycznego. Praca doktorska obroniona na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, maszynopis dostępny w Bibliotece Głównej AM w Gdańsku. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada ogólną znajomość literatury muzycznej z XX i XXI wieku (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i wzbogaca warsztat naukowy w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych dyscyplin humanistycznych (K_U03) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie i potrafi inspirować oraz organizować proces uczenia się innych osób (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | prof. Marek Podhajski, | 1/3609/9923 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kompozytorzy Pomorza - 1. Generacja - Seniorzy: Władysław Walentynowicz, Konrad Pałubicki, Henryk Hubertus Jabłoński - 2. Generacja – wychowankowie 1. Generacji: Henryk Czyżewski, Eugeniusz Głowski, Kazimierz Guzowski, Janusz Hajdun, Zbigniew Pniewski. Spoza tej generacji: Ewa Synowiec z klasy B. Schaeffera i jej wychowanek - Fryderyk Stankiewicz - 3. Generacja – wychowankowie 2. Generacji. Z klasy Eugeniusza Głowskiego: Krzysztof Olczak, Zbigniew Zuchowicz, Marek Czerniewicz . Z klasy K. Guzowskiego – Radosław Łuczkowski - 4. Generacja – Agata Krawczyk z klasy K. Olczaka. - 5 Inni, twórcy nie związani z Akademią, działający w różnych miastach Pomorza | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Formami stosowanych zajęć są: wykłady, autoprezentacje, prezentacje prac seminaryjnych. Wykłady dotyczą przede wszystkim kompozytorów 1. Generacji oraz innych, działających poza Trójmiastem. Autoprezentacje dominują w semestrze 1. Obejmują głównie twórców będących pracownikami Akademii, albo też innych, którzy zechcą spotkać się ze studentami i przedstawić im swój dorobek. Prace seminaryjne przedstawiane są w formie pisemnej, w semestrze 2. Mogą być związane tematycznie bądź z twórcami Pomorza, bądź też z kompozytorami najmłodszej generacji, których utwory były prezentowane na „Warszawskiej Jesieni”. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu (lub utworów) i jego partytury. Jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru. Sprawdziany. Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 1 i 2. Dotyczą głównych zagadnień poruszanych w poszczególnych semestrach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony), uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i przedstawienie pracy seminaryjnej, która uzyskała pozytywną ocenę. Aktywność studenta na zajęciach, uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczajacej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | prof. Marek Podhajski, | 1/3609/9942 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
„Warszawska Jesień”: - historia Festiwalu - antologia tekstów krytycznych (wybór) - nowa dekada kompozytorów polskich - kompozytorzy najmłodszej generacji, których utwory znajdują się na płytach Polish Collection of the Warsaw Autumn , - prezentacja wybranych twórców i ich utworów z ostatniego Festiwalu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Formami stosowanych zajęć są: wykłady, autoprezentacje, prezentacje prac seminaryjnych. Wykłady dotyczą przede wszystkim kompozytorów 1. Generacji oraz innych, działających poza Trójmiastem. Autoprezentacje dominują w semestrze 1. Obejmują głównie twórców będących pracownikami Akademii, albo też innych, którzy zechcą spotkać się ze studentami i przedstawić im swój dorobek. Prace seminaryjne przedstawiane są w formie pisemnej, w semestrze 2. Mogą być związane tematycznie bądź z twórcami Pomorza, bądź też z kompozytorami najmłodszej generacji, których utwory były prezentowane na „Warszawskiej Jesieni”. Tematyka takiej pracy dotyczy dorobku wybranego przez studenta współczesnego kompozytora polskiego. Winna obejmować notę biograficzną (pożądany wywiad z kompozytorem), charakterystykę twórczości (periodyzacja, cechy techniki kompozytorskiej), bliższe omówienie wyróżniającego się w tej twórczości utworu lub grupy utworów. Prezentacja pracy obejmuje także przedstawienie nagrania omawianego utworu (lub utworów) i jego partytury. Jest poprzedzona krótką charakterystyką cech konstrukcyjnych i ekspresyjnych danej kompozycji. Całość pracy podlega ocenie i jest podstawowym warunkiem zaliczenia semestru. Sprawdziany. Przewiduje się po dwa sprawdziany w ciągu semestru 1 i 2. Dotyczą głównych zagadnień poruszanych w poszczególnych semestrach. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia semestru jest obecność studenta na wszystkich wykładach (jeden może być niezaliczony), uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich sprawdzianów i przedstawienie pracy seminaryjnej, która uzyskała pozytywną ocenę. Aktywność studenta na zajęciach, uzyskane przez niego oceny ze sprawdzianów i pracy seminaryjnej są podstawą do określenia oceny zaliczajacej semestr. Nie stosuje się na zakończenie semestru kolokwium zaliczającego, ani egzaminu. |