Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Realizacja basu cyfrowanego

symboljezyk
1/3606polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Plan pracy jest traktowany indywidualnie w stosunku do każdego studenta i zależy od uzdolnień predyspozycji oraz stopnia wstępnego przygotowania.

Stopień przygotowania dotyczy zarówno opanowania techniki gry na instrumentach klawiszowych, jak również wiedzy z zakresu harmonii.

Przedmiot zapoznaje studenta z podstawową wiedzą teoretyczną na temat historii instrumentu oraz historii rozwoju basso continuo.

W czasie zajęć student ma okazję poznać podstawowe elementy techniki gry na klawesynie, następnie, na tej bazie, buduje i rozwija swoje umiejętności realizacji cyfrowanego i niecyfrowanego basu. Dzieje się to w oparciu o teoretyczne zasady.

Kolejnym etapem jest wykształcenie umiejętności różnicowania b.c. w zależności od stylu i czasu powstania kompozycji. W czasie zajęć student ma możliwość wypracowania indywidualnego stylu realizacji b.c. zgodnego jednak z założeniami estetycznymi epoki i stylu wykonywanych kompozycji.

Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do poprawnej realizacji b.c., o średnim stopniu trudności, zgodnej z założeniami harmonicznymi oraz stylistycznymi. Wypracowanie umiejętności odczytywania a'vista zapisu b.c.. Student powinien zdobyć umiejętności kształtowania gry akordowej spójnej z przebiegiem emocjonalnym, retorycznym oraz dynamicznym głosu solisty oraz być wrażliwym na jakość brzmienia oraz niuanse artykulacyjne wykonywanego akompaniamentu.

 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne

 - zdanie egzaminu wstępnego na odpowiedni poziom studiów

- opanowanie podstawowej umiejętności gry na instrumencie klawiszowym

Wymagania dodatkowe

 - podstawowa wiedza z zakresu harmonii

 - podstawowa wiedza na temat założeń estetycznych muzyki okresu baroku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nauka gry na klawesynie

Kontrapunkt

Podstawy kompozycji

Harmonia praktyczna

Improwizacja

 

bibliografia podstawowa

Wybrane traktaty siedemnasto- i osiemnastowieczne na temat basso continuo.

Współczesne podręczniki - L.Bourmayan&J.Frisch Metoda praktycznej nauki basso

continuo,

J.B.Christensen Die Grundlage des Generalbassspiels im 18 Jahrhundert,

E.Wolf Generalbass- Ubungen,

F.Wesołowski Basso Continuo Teoria i praktyka

 

bibliografia uzupełniająca

Fachowa literatura współczesna na temat muzyki dawnej.

Wybrane kompozycje klawesynowe solowe i kameralne z siedemnastego i osiemnastego wieku.

 

efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę na temat klawesynu
- posiada wiedzę na temat oznaczeń cyfrowych akordów
- posiada wiedzę z zakresu historii b. c
.- rozpoznaje różne rodzaje kadencji
- rozróżnia różne style w realizacji b. c.
- zna podstawowy repertuar siedemnasto i osiemnastowiecznej muzyki kameralny

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje na poziomie podstawowym umiejętnością gry na klawesynie
- dysponuje umiejętnością praktycznej realizacji b. c.
- wybiera środki artystyczne zgodne z zasadami stylistycznymi wykonywanych utworów
- dysponuje umiejętnością płynnego czytania prostych utworów zapisanych za pomocą techniki b.c.
- potrafi w prawidłowy sposób sam ocyfrować prosty utwór zgodnie z zasadami harmonii i stylem kompozycji

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do samodzielnych decyzji w opracowywaniu wykonywanych utworów
- jest w stanie wypowiedzieć się na temat słuchanych wykonań oraz krytycznie ocenić własne produkcje
- potrafi współpracować z innymi muzykami w zespole
- wykazuje odpowiedzialność za kształt wykonywanych utworów

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 1/3606/9920
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- podstawowe elementy techniki klawesynowej

- akordy kwintowe, sekstowe i septymowe

Efekty kształcenia:

- umiejętność wykonania prostego utworu solowego z prawidłową artykulacją

- umiejętność odczytywania podstawowych akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność połączeń podstawowych akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność zagrania różnych odmian kadencji we wszystkich tonacjach

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog zapoznaje studenta z podstawowymi elementami techniki klawesynowej, następnie przedstawia podstawowe zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji podstawowych akordów oraz opanowanie  ich połączeń. Umiejętność zagrania kadencji.

Metodą sprawdzenia jest wykonanie prostego utworu z literatury klawesynowej solowej oraz  kilku ćwiczeń i kadencji w różnych tonacjach.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 1/3606/9939
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- akordy nonowe i nietypowe

- poznanie zasad samodzielnego ocyfrowania utworów

- wykonywanie repertuaru z różnymi solistami

- poznanie prostych sposobów zdobnictwa

- praca z wokalistą

- umiejętność współpracy z solistą (ekspresja, retoryka)

- poznanie stylu włoskiego i francuskiego

 

Efekty kształcenia:

- umiejętność odczytywania wszystkich akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność połączeń wszystkich akordów we wszystkich tonacjach

- umiejętność zagrania różnych odmian kadencji we wszystkich tonacjach

- umiejętność wykonania dwóch części utworu o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą

- umiejętność odczytania prostego basso continuo  a'vista

 

metody dydaktyczne

Zajęcia mają charakter indywidualny. Pedagog przedstawia zasady odczytywania cyfr i wyznacza odpowiednie ćwiczenia oraz utwory. Student przygotowuje samodzielnie zadany materiał i pracuje pod kontrolą pedagoga. Wprowadzane są elementy gry zespołowej z różnymi zapraszanymi do współpracy instrumentalistami i śpiewakami. Do realizacji b.c. wprowadzane są ozdobniki oraz  elementy improwizacji.

Wspólnie rozwiązywane są problemy i trudności.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest przyswojenie sposobu realizacji akordów oraz opanowanie sposobu ich połączeń oraz umiejętność różnicowania charakteru różnych części w jednym cyklu (sonata).

Metodą sprawdzenia jest wykonanie dwóch części utworu cyklicznego o różnym charakterze z dowolnym instrumentalistą oraz odczytanie prostego tekstu a'vista.

Na ocenę składa się ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z kolokwium.

 

wykonanie: www.ansta.pl