Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
1/3605polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

 

Założenia i cele przedmiotu:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Muzykoterapia, Umiejętności terapeutyczne w arteterapii, Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.

bibliografia podstawowa
  • Manturzewska M., Kotarska H. (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP
  • Jankowski W., Kamińska B., Miśkiewicz A. (red.) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC
  • Sloboda J. A. (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC
  • Sloboda J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
bibliografia uzupełniająca
  • W. Jankowski, B. Kamińska i A. Miśkiewicz (red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina,
  • M. Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red) Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ
  • M. Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka – kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
  • Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  • Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  • Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.

Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.

efekty kształcenia - wiedza

K_W02 - student wie, jakie czynniki wpływają na rozwój człowieka, także w kontekście rozwoju muzycznego
K_W04 - student zna podstawowe zagadnienia z zakresu psychologii twórczości,
K_W06 - student zna historię badań nad pamięcią muzyczną oraz pamięcią ogólną u muzyków,
K_W09 - student zna etapy rozwoju muzycznego człowieka oraz potrafi zastosować tę wiedzę w aspekcie praktycznym,
K_W11 - student wie, w jaki sposób dostosować sposób przekazywania wiedzy, do poziomu myślenia, jaki osiąga młodzież w okresie dorastania.

efekty kształcenia - umiejętności

K_U03 - student wzbogaca warsztat pedagogiczny poprzez nabycie wiedzy o specyfice rozwoju muzycznego człowieka
K_U04 - student potrafi wyjaśnić relacje zachodzące między językiem a muzyką,
K_U09 - student potrafi pomóc uczniom odczuwającym chroniczny lęk przed występami publicznymi, nabyte umiejętności potrafi zastosować także w kontekście własnego wykonawstwa muzycznego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K01 - student jest zdolny do efektywnego wykorzystywania wyobraźni, kreatywności i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów własnych i grupowych
K_K02 - student rozumie rolę muzyki w procesie terapii i konieczność dzielenia się tą wiedzą ze społeczeństwem,
K_K03 - student angażuje się w propagowanie wiedzy na temat wpływu muzyki na rozwój dziecka,
K_K04 - student rozumie konieczność ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji pedagogicznych w zakresie pedagogiki i psychologii
K_K07 - student rozumie konieczność poznania problemów muzyków w celu lepszego planowania rozwoju muzycznego własnego i swoich uczniów.

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.5wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 1/3605/9919
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Psychologia muzyki jako dziedzina nauki. Nurty badań w psychologii muzyki. Psychologia muzyki w Polsce.
  • Muzyka a język.
  • Neuroanatomiczne podstawy odbioru wrażeń muzycznych.
  • Wpływ słuchania muzyki na funkcje poznawcze i regulację nastroju.
  • Czynne uprawianie muzyki a rozwój poznawczy i zmiany mózgowe.
  • Rozwój muzyczny człowieka. Muzyka w rozwoju dziecka.
  • Preferencje muzyczne.
  • Muzykoterapia - podstawowe zagadnienia.
  • Społeczny aspekt muzyki. Wykorzystanie muzyki w marketingu i reklamie.
  • Pamięć muzyczna - jej funkcjonowanie i rozwój.
  • Trema oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji występu publicznego.
  • Psychologiczne aspekty pedagogiki instrumentalnej.
  • Kiedy mózg słyszy inaczej – anomalie w funkcjonowaniu mózgu a muzyka.

 

Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możliwość rozwoju kompetencji osobistych, niezbędnych w procesie edukacji muzycznej.

metody dydaktyczne

Wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej), dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl