Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia teorii muzyki

symboljezyk
1/3597polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości z historii muzyki o następującą problematykę:

rozwój systemów dzwiękowych

rozwój systemów skalowych

historia teorii harmonii i kontrapunktu

ewolucja metodologii analizy dzieła muzycznego 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość problematyki przedstawionej na wykładach z historii muzyki

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Mieczysław Drobner, Historia teorii muzyki i pisowni muzycznej w zarysie, Kraków 1978

Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990

Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002

 

bibliografia uzupełniająca

Józef Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 1-2, Kraków 1958,1962, t. 3, Kraków 1990

Mieczysław Drobner, Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982

Maciej Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003

Konteksty analizy muzycznej. Zeszyt specjalny "Muzyki" 2000 nr 4

efekty kształcenia - wiedza

Uzupełnia wiedzę w zakresie historii muzyki o problematykę rozwoju teorii muzyki w kontekście dyscyplin pokrewnych (akustyka muzyczna, psychologia muzyki, metodologia analizy dzieła muzycznego) [K_W02]=[A2A_W01]
Posiada szczegółową wiedzę na temat podstawowej literatury przedmiotu pozwalającą na gromadzenie informacji w zakresie teorii muzyki w aspekcie historycznym [K_W06]=[A2A_W03]
Samodzielnie rozwija wiedzę dotyczącą rozwoju teorii muzyki na podstawie wybranej pozycji uzupełniającej literatury przedmiotu [K_W07]=[A2A_W03]
Posiada zdolność integrowania zdobytej wiedzy z zakresu teorii muzyki z praktycznymi elementami studiów [K_W09]=[A2A_W05]

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada umiejętność wyprowadzania wniosków na temat relacji między teorią a praktyką muzyczną danej epoki [K_U03]=[A2A_U06] [A2A_U07]
Argumentuje sądy na temat rozwoju teorii muzyki w aspekcie dyscyplin humanistycznych i nauk przyrodniczych [K_U03]=[A2A_U06] [A2A_U07]
Posiada umiejętność prezentacji słownych (multimedialnych) w których analizuje i ocenia procesy rozwoju teorii muzyki [K_U04]=[A2A_U06] [A2A_U07]
Posiada umiejętność argumentacji własnych sądów w pracach pisemnych na temat rozwoju teorii muzyki [K_U04]=[A2A_U06] [A2A_U07]

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje kreatywność w zakresie potrzeby zdobywania wiedzy związanej z problematyką teorii muzyki [K_K01]=[A2A_K01]
Wykazuje kreatywność w procesie organizacji uczenia się w grupie studenckiej [K_K01]=[A2A_K01]
Wykazuje zdolność do autonomicznego wykonywania powierzanych zadań [K_K02]=[A2A_K02]
Integruje zdobytą wiedzę z zakresu historii teorii muzyki dla potrzeb działań kulturotwórczych [K_K02]=[A2A_K02]

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.5wykładzaliczeniedr Jolanta Woźniak, 1/3597/9911
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kwintowy i tercjowy system dźwiękowy

Średniotonowy system dźwiękowy

Systemy dźwiękowe nierównomiernie i równomiernie temperowane

Grecki system tonalny

Średniowieczny i renesansowy system modalny

Ewolucja systemu dur-moll

Rozwój wielogłosowości w Średniowieczu

Renesansowy kontrapunkt wokalny i instrumentalny

Teoria basso continuo w XVII wieku

Teoria basso continuo i harmonii funkcyjnej w XVIII wieku

Monistyczna i dualistyczna teoria harmonii funkcyjnej w XIX wieku

Teoria harmonii w XX wieku

 

metody dydaktyczne

Metodą realizacji przedmiotu jest wykład.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na wykładach

 

-pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych wykładów i literatury przedmiotu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.5wykładegzamindr Jolanta Woźniak, 1/3597/9933
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Geneza analizy muzycznej jako metody badawczej

Struktura frazowa i model formalny w XVIII i 1 połowie XIX wieku

Rozwój organiczny i nauczanie formy w 2 połowie XIX wieku

Techniki redukcyjne początku XX wieku

Teoria napięć i warstw struktualnych w 1 połowie XX wieku

Metody analizy utworów dodekafonicznych

Strukturalizm, semiotyka w analizie dzieła muzycznego w 2 połowie XX wieku

Teoria informacji i badania komputerowe w muzyce

Metody analizy muzycznej inspirowane fenomenologią i hermeneutyką

metody dydaktyczne

Metodą realizacji programu jest wykład oraz zajęcia seminaryjne w trakcie których studenci referują i dyskutują problematykę związaną z lekturą literatury przedmiotu.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

-obecność na wykładach

 

-aktywny udział w zajęciach seminaryjnych

 

-pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych i literatury przedmiotu

wykonanie: www.ansta.pl