symbol | jezyk |
---|---|
1/3597 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Pogłębienie i rozszerzenie wiadomości z historii muzyki o następującą problematykę: rozwój systemów dzwiękowych rozwój systemów skalowych historia teorii harmonii i kontrapunktu ewolucja metodologii analizy dzieła muzycznego | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość problematyki przedstawionej na wykładach z historii muzyki
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Mieczysław Drobner, Historia teorii muzyki i pisowni muzycznej w zarysie, Kraków 1978 Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, red. Teresa Malecka, Kraków 1990 Alicja Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Wybrane zagadnienia teorii i analizy muzyki tonalnej i posttonalnej, Kraków 2002
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Józef Chomiński, Historia harmonii i kontrapunktu, t. 1-2, Kraków 1958,1962, t. 3, Kraków 1990 Mieczysław Drobner, Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982 Maciej Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wrocław 2003 Konteksty analizy muzycznej. Zeszyt specjalny "Muzyki" 2000 nr 4 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Uzupełnia wiedzę w zakresie historii muzyki o problematykę rozwoju teorii muzyki w kontekście dyscyplin pokrewnych (akustyka muzyczna, psychologia muzyki, metodologia analizy dzieła muzycznego) [K_W02]=[A2A_W01] | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Posiada umiejętność wyprowadzania wniosków na temat relacji między teorią a praktyką muzyczną danej epoki [K_U03]=[A2A_U06] [A2A_U07] | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Wykazuje kreatywność w zakresie potrzeby zdobywania wiedzy związanej z problematyką teorii muzyki [K_K01]=[A2A_K01] |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.5 | wykład | zaliczenie | dr Jolanta Woźniak, | 1/3597/9911 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kwintowy i tercjowy system dźwiękowy Średniotonowy system dźwiękowy Systemy dźwiękowe nierównomiernie i równomiernie temperowane Grecki system tonalny Średniowieczny i renesansowy system modalny Ewolucja systemu dur-moll Rozwój wielogłosowości w Średniowieczu Renesansowy kontrapunkt wokalny i instrumentalny Teoria basso continuo w XVII wieku Teoria basso continuo i harmonii funkcyjnej w XVIII wieku Monistyczna i dualistyczna teoria harmonii funkcyjnej w XIX wieku Teoria harmonii w XX wieku
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metodą realizacji przedmiotu jest wykład. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
-obecność na wykładach
-pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych wykładów i literatury przedmiotu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.5 | wykład | egzamin | dr Jolanta Woźniak, | 1/3597/9933 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Geneza analizy muzycznej jako metody badawczej Struktura frazowa i model formalny w XVIII i 1 połowie XIX wieku Rozwój organiczny i nauczanie formy w 2 połowie XIX wieku Techniki redukcyjne początku XX wieku Teoria napięć i warstw struktualnych w 1 połowie XX wieku Metody analizy utworów dodekafonicznych Strukturalizm, semiotyka w analizie dzieła muzycznego w 2 połowie XX wieku Teoria informacji i badania komputerowe w muzyce Metody analizy muzycznej inspirowane fenomenologią i hermeneutyką | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Metodą realizacji programu jest wykład oraz zajęcia seminaryjne w trakcie których studenci referują i dyskutują problematykę związaną z lekturą literatury przedmiotu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
-obecność na wykładach
-aktywny udział w zajęciach seminaryjnych
-pozytywne zaliczenie kolokwium na podstawie znajomości treści programowych i literatury przedmiotu |