Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kontrapunkt

symboljezyk
1/3596polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- poznanie techniki polifonicznej w zakresie fugi jedno- i wielotematowej, instrumentalnej i wokalnej,

- nabycie umiejętności tworzenia różnorodnych form fugi na różne składy wykonawcze w fakturze 3- i 4-głosowej,

- opanowanie umiejętności analizy różnych form fugi,

- zapoznanie się z fugami różnych epok historycznych (od baroku do XX wieku).

Podstawowym celem przedmiotu Fuga na Wydziale I jest wykształcenie u studentów wszystkich specjalności umiejętności praktyki kontrapunktycznej w zakresie formy fugi. Uczący się powinni swobodnie poruszać się w jej problematyce w aspekcie analitycznym, teoretycznym, jak i praktycznym. Zespół tych umiejętności będzie szczególnie przydatny w ich przyszłej pracy zawodowej.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się przede wszystkim systematyki działania, postępowania celowego i świadomego w odniesieniu do danego problemu kontrapunktycznego. Wymaga się więc wysokiej frekwencji w ramach każdego semestru. Wynika to głównie z konieczności kontroli przez prowadzącego przedmiot postępów studenta, co jest podstawą do sprawiedliwej i obiektywnej oceny jego pracy.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

Ciesielska E., Kucharski L., ii.: Fuga w twórczości M. Regera (W:) Zeszyty naukowe XII, PWSM Gdańsk 1973; Kowalska A., Kucharski L., ii.: 24 Preludia i fugi op. 87 D. Szostakowicza (W:) Prace specjalne 1, PWSM Gdańsk 1973; Kucharski L.: Fuga organowa epoki romantyzmu (W:) Zeszyty naukowe 26, AM Gdańsk 1987; Kucharski L.: Fugi organowe J. S. Bacha (W:) Zeszyty naukowe XXI-XXII, AM Gdańsk 1983; Kucharski L.: Rozwój formy fugi u Bacha na przykładzie jego dzieł organowych (W:) Arcana musicale, AM Łódź 1999; Kucharski L.: R. Schumann w hołdzie Bachowi. Fugi na temat BACH op. 60 (W:) Prace specjalne 33, AM Gdańsk 1984; Podhajski M.: Formy muzyczne (wykład 11, 12), PWN 1991; Podhajski M.: Ludus tonalis P. Hindemitha - Architektonika zbioru (W:) Zeszyty naukowe XIV, PWSM Gdańsk 1975; Sikorski K.: Kontrapunkt t. III, PWM 1957.

Materiał analityczny (dyskografia)

J. S. Bach:

- Das wohltemperierte Klavier t. II,

- Die Kunst der Fuge,

- Fugi organowe.

R. Schumann: Fugi na temat BACH op. 60,

Fugi okresu romantyzmu (Brahms, Mendelssohn, Liszt, Reubke, Reger),

D. Szostakowicz: Fugi op. 87

P. Hindemith: Ludus tonalis

 

bibliografia uzupełniająca

Chomiński J.: Historia harmonii i kontrapunktu t. I-III, PWM 1960-1990; Poszowski A.: Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk 2001; Szlagowska D.: Muzyka baroku, AM Gdańsk 1998; Zavarsky E.: J. S. Bach, PWM 1985

 

efekty kształcenia - wiedza

- zna literaturę muzyczną w zakresie form polifonicznych,/K_W03/
- posiada znajomość własności współczynników form polifonicznych i wzorców ich
konstrukcji formalnej, /K_W03/
- posiada wiadomości dotyczące rozwoju polifonii w historii muzyki, /K_W03/
- posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy
harmonicznej i zdolność analizowania pod tym kątem form polifonicznych /K_W03/
- ma umiejętność tworzenia form polifonicznych /K_W08/

efekty kształcenia - umiejętności

- dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do analizy i tworzenia różnych rodzajów
form polifonicznych,/K_U01/
- posiada umiejętność wypowiedzi na temat polifonii,/K_U01/
- wykazuje umiejętność praktycznego stosowania wiedzy o polifonii, co daje kwali-
fikacje do nauczania na wszystkich poziomach edukacji muzycznej,/K_U05/

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest w pełni kompetentny i zdolny do integrowania zdobytej wiedzy w obrębie
specjalności oraz w innych działaniach kulturotwórczych,/K_K01/
- posiada umiejętność samooceny w obrębie swoich działań,/K_K01/
- rozumie i potrafi inspirować proces uczenia się innych,/K_K01/

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Lech Kucharski, prof. AM, 1/3596/9910
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- fuga wokalna w aspekcie teoretycznym, analitycznym i praktycznym,

- pogłębienie wiadomości o fudze jednotematowej w aspekcie analitycznym,

- tworzenie fug jednotematowych w fakturze 3- i 4-głosowej (fortepianowych, organowych, kameralnych).

 

metody dydaktyczne

Kurs obejmuje zajęcia poświęcone analizie najważniejszych bachowskich dzieł w zakresie fugi jako wzorców dla tworzenia własnych zadań. Koncepcje i szczegółowe zagadnienia tych ćwiczeń dyskutowane są na zajęciach. Praktyka twórcza obejmuje wszystkie treści programowe danego semestru.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną dokonane zostaje na podstawie wykonanych przez studenta ćwiczeń oraz przez sprawdzenie nabytej wiedzy teoretycznej i umiejętności analitycznych w ramach kolokwium.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniazaliczeniedr Lech Kucharski, prof. AM, 1/3596/9932
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- fugi wielotematowe w aspekcie teoretycznym i analitycznym,

- tworzenie fug dwutematowych na fortepian, organy i skład kameralny w fakturze 3- i 4-głosowej,

- fuga postbachowska - aspekt analityczny (romantyczna i XX-wieczna).

 

metody dydaktyczne

Kurs kontynuuje analityczne zapoznanie studenta z najważniejszymi zbiorami i cyklami fugi bachowskiej. Obejmuje także analityczny przegląd twórczości kompozytorskiej w zakresie fugi po Bachu. Analizy te służą studentom jako najlepsze wzorce do własnych zadań w zakresie wszystkich typów formy fugi.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru z oceną następuje na podstawie wykonanych ćwiczeń. Egzamin podsumowuje wiedzę teoretyczną i umiejętności analityczne studenta w zakresie wszelkich rodzajów fugi.

 

wykonanie: www.ansta.pl