Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania rytmiki

symboljezyk
1/3587polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu Rytmika
  • kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć Rytmiki z dziećmi
  • poznanie różnych form ćwiczeń z zakresu Rytmiki
  • wyrabianie twórczej i świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
  • pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną - zachęcenie do samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności zawodowych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
  • praktyczne umiejętności realizacji ćwiczeń z zakresu Rytmiki
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • konferencje, sesje naukowe, metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z dziedziny rytmiki
  • zajęcia związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy, taniec współczesny, zespoły rytmiki
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)

  2. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały   z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)

  3. Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź.

  4. Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1966.

efekty kształcenia - wiedza

-student posiada wiedzę dotyczącą Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a (K_W02)
-student dysponuje wiedzą o Rytmice,którą potrafi wykorzystać w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (K_W13)
-student posiada wiedzę na temat celów i rodzajów ćwiczeń przeznaczonych do realizacji na zajęciach rytmiki (K_W16)
-student zna zakres materiału dotyczącego nauczania rytmiki w przedszkolu oraz SM I st. (K_W16)

efekty kształcenia - umiejętności

-student posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej metody Emila Jaques-Dalcroze'a w realizacji ćwiczeń rytmicznych dla dzieci (K_U01)
-student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju dziecka w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci z elementami rytmiki (K_U06)
- student posiada umiejętność tworzenia i realizowania ćwiczeń rytmicznych dla dzieci z wykorzystaniem własnych pomysłów (K_U01)
- posiada umiejętność wypowiedzi na temat Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (K_U16)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student jest zdolny do świadomego wykorzystania zdobytej wiedzy w ramach własnych działań kulturalno-oświatowych (K_K02)
- student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych twórczych działań artystycznych i pedagogicznych (K_K03)
- student inicjuje działania artystyczno-dydaktyczne dotyczące edukacji muzycznej dzieci (K_K06)
- student charakteryzuje się osobowością pedagogiczną i posiada umiejętność pracy z dziećmi (K_K05)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 1/3587/9886
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Kształcenie dyspozycji ruchowych z uwzględnieniem właściwości motorycznych dzieci w wieku przedszkolnych i wczesnoszkolnym.

  2. Kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej u dzieci.

  3. Sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych na zajęciach rytmiki z dziećmi.

  4. Rytmika w szkołach muzycznych I st. w klasach I-III (analiza programu nauczania, rozkład materiału, scenariusze lekcji).
  5. Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III.
  6. Wstępny cykl lekcyjny:

          - ćwiczenia uwrażliwiające na zmiany w muzyce
          - ćwiczenia z przerwą w muzyce
          - ćwiczenia porządkowe
          - ćwiczenia poczucia tempa
          - ćwiczenia poczucia metrycznego
          - ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy.

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość oraz praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych problemów.

wykonanie: www.ansta.pl