symbol | jezyk |
1/3587 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu Rytmika
- kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć Rytmiki z dziećmi
- poznanie różnych form ćwiczeń z zakresu Rytmiki
- wyrabianie twórczej i świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
- pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną
- zachęcenie do samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności zawodowych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
- praktyczne umiejętności realizacji ćwiczeń z zakresu Rytmiki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- konferencje, sesje naukowe,
metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z
dziedziny rytmiki
-
zajęcia związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy,
taniec współczesny, zespoły rytmiki
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego
rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze E., Pisma
wybrane, WSiP, Warszawa 1992.
-
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
-
Skazińska M., Rytmika i
problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży
[w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro
Sinfonika, 1979.
-
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i
młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka,
PWN, Warszawa, Poznań 1981.
- Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak",
Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne,
COPSA ( wybrane pozycje)
-
Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z
ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane
pozycje)
-
Skazińska M., Znaczenie
interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu
nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna,
Łódź.
-
Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży, PWN, Warszawa 1966.
|
efekty kształcenia - wiedza |
-student posiada wiedzę dotyczącą Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a (K_W02) -student dysponuje wiedzą o Rytmice,którą potrafi wykorzystać w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci (K_W13) -student posiada wiedzę na temat celów i rodzajów ćwiczeń przeznaczonych do realizacji na zajęciach rytmiki (K_W16) -student zna zakres materiału dotyczącego nauczania rytmiki w przedszkolu oraz SM I st. (K_W16) |
efekty kształcenia - umiejętności |
-student posiada umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej metody Emila Jaques-Dalcroze'a w realizacji ćwiczeń rytmicznych dla dzieci (K_U01) -student potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu rozwoju dziecka w planowaniu zajęć muzyczno-ruchowych dla dzieci z elementami rytmiki (K_U06) - student posiada umiejętność tworzenia i realizowania ćwiczeń rytmicznych dla dzieci z wykorzystaniem własnych pomysłów (K_U01) - posiada umiejętność wypowiedzi na temat Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze`a (K_U16) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
- student jest zdolny do świadomego wykorzystania zdobytej wiedzy w ramach własnych działań kulturalno-oświatowych (K_K02) - student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych twórczych działań artystycznych i pedagogicznych (K_K03) - student inicjuje działania artystyczno-dydaktyczne dotyczące edukacji muzycznej dzieci (K_K06) - student charakteryzuje się osobowością pedagogiczną i posiada umiejętność pracy z dziećmi (K_K05) |