Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania muzyki

symboljezyk
1/3586polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu "muzyka" (z uwzględnieniem grup wiekowych, zwłaszcza klas I-III) w szkolnictwie ogólnokształcącym. Przedstawione zostaną szczegółowe propozycje działań związanych z twórczą aktywnością muzyczną (ćwiczenia ruchowe, słuchowe, śpiew i gra na instrumentach, zabawy z piosenką, improwizacje związane z poszczególnymi działaniami muzycznymi). Zajęcia obejmują problemy teoretyczne w powiązaniu z działaniami praktycznymi.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Elementy wiedzy o kulturze.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyki pedagogiczne

bibliografia podstawowa

Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym

Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991

Burowska Z.: Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980.

Konaszkiewicz Z., Ławrowska R., Nowak B., Sacher W.A., Smoleńska-Zielińska B., Standardy edukacji muzycznej, (w:) A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Wyd. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s.100-149.

Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987.

Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989.

Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011.

bibliografia uzupełniająca

Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne"

Grusiewicz M., Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów, Wyd. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Lublin 2011.

Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008.

Przychodzińska M., Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, (w:) A. Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS Lublin 2006, s.183-204.

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W17)
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych i psychologicznych związanych z nauczaniem muzyki (K_W16)
zna cele nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym, w różnych grupach wiekowych oraz wyjaśnia kryteria doboru treści, form i metod nauczania (K_W17)
opisuje przykładowe rozwiązania metodyczne związane ze sposobami nauczania muzyki (K_W17)
dokonuje krytycznej analizy wybranych autorskich programów nauczania przedmiotu (K_W17)
wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W17)

efekty kształcenia - umiejętności

wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu, rozwijającego zainteresowanie wartościową muzyką oraz wspomagającego enkulturację muzyczną ucznia (K_U18)
sporządza scenariusze zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących) (K_U18)
porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury porzedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia) (K_U18)
przygotowuje materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów (K_U18)
przygotowuje materiały pomocnicze dla uczniów (K_U18)
posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania muzyki oraz kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U12)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K01)
posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy nauczyciela przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_K05)
jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/3586/9885
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • zapoznanie, analiza i ocena podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół ogólnokształcących, proponowanych standardów edukacji muzycznej w Polsce, dostępnych podręczników i materiałów do nauczania przedmiotu "muzyka" oraz przykładowych autorskich programów nauczania,
  • zapoznanie z wynikami badań nad skutecznością kształcenia w Polsce w obszarze edukacyjnym związanym z muzyką w szkolnictwie ogólnokształcącym,
  • przegląd ważniejszych koncepcji wychowania muzycznego (m.in. E. Jaques-Dalcroze, C. Orff, Z. Kodaly, E.E. Gordon, S. Suzuki),
  • elementy dydaktyki ogólnej i psychologii rozwojowej związane z kształceniem muzycznym w szkolnictwie powszechnym,
  • metodyka prowadzenia zajęć muzycznych w klasach I-III,
  • formy aktywności muzycznej: śpiew; gra na instrumentach; muzyka i ruch; tworzenie muzyki; słuchanie muzyki,
  • tworzenie scenariuszy zajęć z uwzględnieniem różnych metod kształcenia i użytych środków dydaktycznych,
  • prowadzenie lekcji szkolnej,
  • kontrola i ocena osiągnięć ucznia.
metody dydaktyczne
  • Metody problemowe: wykład problemowy
  • Metody praktyczne: ćwiczebne, realizacji zadań
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium (pisemne)

 

wykonanie: www.ansta.pl