symbol | jezyk |
---|---|
1/3586 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prowadzenia przedmiotu "muzyka" (z uwzględnieniem grup wiekowych, zwłaszcza klas I-III) w szkolnictwie ogólnokształcącym. Przedstawione zostaną szczegółowe propozycje działań związanych z twórczą aktywnością muzyczną (ćwiczenia ruchowe, słuchowe, śpiew i gra na instrumentach, zabawy z piosenką, improwizacje związane z poszczególnymi działaniami muzycznymi). Zajęcia obejmują problemy teoretyczne w powiązaniu z działaniami praktycznymi. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Elementy wiedzy o kulturze. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Praktyki pedagogiczne | |
bibliografia podstawowa | |
Podręczniki szkolne dla ucznia i przewodniki metodyczne dla nauczycieli muzyki w szkolnictwie ogólnokształcącym Lipska E., Przychodzińska M., Muzyka w nauczaniu początkowym - metodyka, WSiP, Warszawa 1991 Burowska Z.: Słuchanie i tworzenie muzyki w szkole, WSiP, Warszawa 1980. Konaszkiewicz Z., Ławrowska R., Nowak B., Sacher W.A., Smoleńska-Zielińska B., Standardy edukacji muzycznej, (w:) A. Białkowski (red.), Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych. Wyd. Fundacja Polskiej Rady Muzycznej, Warszawa 2008, s.100-149. Przychodzińska M.: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego, WSiP, Warszawa 1987. Przychodzińska M.: Wychowanie muzyczne. - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa 1989. Frołowicz E., Konsonanse i dysonanse wczesnoszkolnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2011. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Czasopismo dla nauczycieli "Wychowanie Muzyczne w Szkole" oraz "Wychowanie Muzyczne" Grusiewicz M., Kompetencje muzyczne uczniów ogólnokształcących szkół podstawowych i gimnazjów, Wyd. Stowarzyszenie Nauczycieli Muzyki, Lublin 2011. Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008. Przychodzińska M., Metodyka wychowania muzycznego. Status i zakres nauczania, (w:) A. Białkowski (red.), Edukacja muzyczna. Tożsamość i praktyka, Wyd. UMCS Lublin 2006, s.183-204. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "muzyka" w szkolnictwie ogólnokształcącym (K_W17) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu, rozwijającego zainteresowanie wartościową muzyką oraz wspomagającego enkulturację muzyczną ucznia (K_U18) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/3586/9885 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem na podstawie prac semestralnych oraz kolokwium (pisemne)
|