symbol | jezyk |
---|---|
1/3585 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia poznanie i ocena programów nauczania przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych konstrukcja autorskich programów nauczamnia | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
ukończony kurs ksztalcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów umiejętność gry na fortepianie znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
ukończone kursy przedmiotów: Zasady muzyki , Harmonia, Ćwiczenia harmoniczne Historia muzyki z literaturą znajomość zasad prawidłowej emisji głosu umiejętność improwizacji nfortepianowej | |
bibliografia podstawowa | |
Malko D,Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990 Smoczyńska- Nachtmann U,Rozśpiewane przedszkole.WSiP Warszawa 1982 Ćwiklińska- Rogozińska M,Dyktanda elementarne I - V , Triangiel Warszawa 2005 Dobrowolska- Marucha D,Dyktanda muzyczne.PWM Kraków 2003 Anczykowska- Wysocka W,Kształcenie wokalistow w czytaniu nut głosem. Prace specjalne 62AM Gdańsk 2004 Kozłowska- Lewna A,Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.Prace specjalne 68 , AM Gdańsk 2006 Kowalska- Pińczak A,Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności . AM Gdańsk 2000 W. Anczykowska- Wysocka,D. Dopierała,E.Głowski,A. Kowalska- Pińczak,R. Szyszko,T.Świercz :Przestrzenie wyobraźni muzycznej . Od tonalności po atonalność. Kształcenie słuchu.Metoda/ świadomość / notacja pod. red. A. Kowalskiej - Pińczak | |
bibliografia uzupełniająca | |
Smoczyńska - Nachtmann U , Chrzanowska R,Śpiewam , słucham , gram- podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej I stopnia. WS iP Warszawa 1995 Michniewicz B.M,Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia .CEA Warszawa 2000 Wacholc M,Solfeż elementarny.Podręcznik dla klas I ,II, III. Triangiel Warszawa 2000 Wacholc M,Solfeż elementarny. Podręcznik dla klasy IV , V , VI . Triangiel Warszawa 2001 Kanony. Antologia pod. red. Wł.SołtysikaWSiP Warszawa 1998 i inne | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki K_W 16 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego K_K 01 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3585/9884 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864} przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami praktyka improwizacji melodyczno- harmonicznej przy fortepianie realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja w nie mniejsza niż 80 % przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia { 3 lekcje} zaliczenie wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych przeprowadzenie zajęć muzyczno- ruchowych na grupie przedszkolnej konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6 - latków |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 3.0 | wykład | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3585/9902 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu na grupie symulacyjnej w klasach IV- VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu wybór literatury muzycznej do notacji różnego rodzaju dyktand wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia konstrukcja wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
metoda cyfrowa J.J. Rousseau metoda autorska - dźwięków prowadzącycch A. Kowalskiej - Pińczak obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja praktyka prowadzenia lekcji szkolnej praca w domu - komponowanie testów , dyktand , wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
frekwencja na zajęciach minimalna 80 % hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych ] przeprowadzenie lekcji dyplomowej w wybranej klasie szkoły muzycznej I lub II stopnia. |