Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka kształcenia słuchu

symboljezyk
1/3585polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

przygotowanie studentów do pracy pedagogicznej w zakresie nauczania przedmiotu kształcenie słuchu w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia

poznanie i ocena programów nauczania

przegląd stosowanych metod nauczania w ujęciu historycznym i współczesnym

nauka prowadzenia lekcji szkolnej i oceny pracy ucznia

przygotowanie do korzystania z materiałów dydaktycznych

konstrukcja autorskich programów nauczamnia

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

ukończony kurs ksztalcenia słuchu w wymiarze minimum 4 semestrów

umiejętność gry na fortepianie

znajomość praktyczna harmonii funkcyjnej

znajomość literatury muzycznej przydatnej do dyktand muzycznych

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

ukończone kursy  przedmiotów: Zasady muzyki , Harmonia, Ćwiczenia  harmoniczne  Historia muzyki z literaturą

znajomość zasad prawidłowej emisji głosu

umiejętność improwizacji nfortepianowej

bibliografia podstawowa

Malko D,Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990

Smoczyńska- Nachtmann U,Rozśpiewane przedszkole.WSiP Warszawa 1982

Ćwiklińska- Rogozińska M,Dyktanda elementarne I - V , Triangiel Warszawa 2005

Dobrowolska- Marucha  D,Dyktanda muzyczne.PWM Kraków 2003

Anczykowska- Wysocka W,Kształcenie wokalistow w czytaniu nut głosem. Prace specjalne 62AM Gdańsk 2004

Kozłowska- Lewna A,Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.Prace specjalne 68 , AM Gdańsk 2006

Kowalska- Pińczak A,Kształcenie słyszenia linearnego - od tonalności do atonalności . AM Gdańsk 2000

W. Anczykowska- Wysocka,D. Dopierała,E.Głowski,A. Kowalska- Pińczak,R. Szyszko,T.Świercz :Przestrzenie wyobraźni muzycznej . Od tonalności po atonalność. Kształcenie słuchu.Metoda/ świadomość / notacja pod. red. A. Kowalskiej - Pińczak 

bibliografia uzupełniająca

Smoczyńska - Nachtmann U , Chrzanowska R,Śpiewam , słucham , gram- podręcznik dla uczniów I klasy szkoły muzycznej  I stopnia. WS iP Warszawa 1995

Michniewicz B.M,Kształcenie słuchu na wesoło. Ćwiczenia i dyktanda muzyczne dla klas 1-3 szkoły podstawowej I stopnia .CEA Warszawa 2000

Wacholc M,Solfeż elementarny.Podręcznik dla klas I ,II, III. Triangiel Warszawa 2000

Wacholc M,Solfeż elementarny. Podręcznik dla klasy IV , V , VI . Triangiel Warszawa 2001

Kanony. Antologia pod. red. Wł.SołtysikaWSiP Warszawa 1998

 i inne

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę z zakresu psychologii muzyki i podstaw pedagogiki K_W 16
posiada wiedzę o metodach stosowanych w szkolnictwie muz. I i II stopnia K_W 17
posiada wiedzę w zakresie postępowania metodycznego w różnych
sytuacjach praktyki szkolnej K_W17
posiada wiedzę wzorów improwizacji fortepianowej niezbędnej do praktryki
prowadzenia lekcji ksztalcenia słuchu od fortepianu .K_W 15

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność opanowania stresu podczas prowadzenia praktyki lekcji szkolnej
K_U 15
wykazuje umiejętność właściwego wyboru interesującej dzieci i młodzież literatury
muzycznej do praktyki zajęć z kształcenia słuchu K_U 16
potrafi utworzyć autorski program nauczania w oparciu o wiedzę psychologiczną
i pedagogiczną K_U 18
potrafi przeprowadzić bez zastrzeżeń lekcję szkolną w zakresie przedmiotu
kształcenie słuchu K_U 15

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia własnego słuchu muzycznego K_K 01
zachowuje umiejętność adaptowania się do zmiennych warunków pracy w
szkolnictwie muzycznym K_K 05
wykazuje inwencję i twórczą postawę w pracy z dziećmi i młodzieżą K_K 06
potrafi kontrolować emocje i zachować właściwą dla przyszłego nauczyciela postawę
K_K 07
operuje w praktyce szkolnej poprawnym językiem i prawidłową terminologią muzycz-
ną K_K 10
potrafi zaprezentować własne koncepcje edukacji muzycznej K_K 12

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.003.0wykładzaliczenieprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3585/9884
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

analiza programu nauczania kształcenia słuchu dla szkół muzycznych I i II stopnia { Dziennik Ustaw Nr 138, poz. 1164 s. 8831 oraz s.8864}

przegląd poglądów na rozwój słuchu muzycznego i charakterystyka jego parametrów

analiza literatury metodycznej do nauczania muzyki w przedszkolu

metody badania słuchu dziecka w wieku przedszkolnym i klasyfikacja testów przydatności do edukacji muzycznej

prowadzenie wybranych elementów lekcji szkolnej

 metody testowania i ocena poziomu słuchu w klasach szkoły muzycznej I stopnia

nauka improwizacji ćwiczeń słuchowych

nauka improwizacji harmonicznej do zadań słuchowo - pamięciowych

efektem kształcenia powinna być nabyta umiejętność przeprowadzenia lekcji szkolnej w klasach szkoły muzycznej I stopnia oraz właściwy wybór zadań testowych i dyktand dla wybranej klasy.

metody dydaktyczne

obserwacja zajęć w szkole muzycznej I stopnia oraz obserwacja ćwiczeń realizowanych przez pedagoga przedmiotu

realizacja badań słuchu w formie czynnej i testami

praktyka improwizacji melodyczno- harmonicznej przy fortepianie

realizacja zajęć lekcyjnych - praktyka na grupie studenckiej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja w nie mniejsza niż 80 %

przeprowadzenie hospitacji zajęć w szkolnictwie muzycznym I stopnia { 3 lekcje}

zaliczenie  wskazanych ćwiczeń improwizacyjnych

przeprowadzenie zajęć muzyczno- ruchowych na grupie przedszkolnej

konstrukcja testu badania słuchu muzycznego w grupie 6 - latków

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.003.0wykładzaliczenieprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3585/9902
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

praktyka realizacji fragmentów lekcji kształcenia słuchu  na grupie symulacyjnej w klasach IV- VI oraz w klasach szkoły muzycznej II stopnia

konstrukcja wzorcowego konspektu lekcyjnego

analiza zbiorów dyktand i materiałów pomocniczych do nauki kształcenia słuchu

wybór literatury muzycznej do notacji różnego  rodzaju dyktand

 wskazania metodyczne do nauki KS w szkole muzycznej I i II stopnia

 konstrukcja  wraz z propozycja punktacji testów i tematów egzaminacyjnych na etapach końcowych edukacji szkolnej I i II stopnia

metody dydaktyczne

metoda cyfrowa J.J. Rousseau

 metoda autorska - dźwięków prowadzącycch A. Kowalskiej - Pińczak

obserwacja lekcji szkolnych - hospitacja

praktyka prowadzenia lekcji szkolnej

praca w domu - komponowanie testów , dyktand , wybór zadań słuchowych z literatury muzycznej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

frekwencja na zajęciach  minimalna 80 %

hospitacja 2 zajęć lekcyjnych w szkole muzycznej II stopnia

zaliczenie wskazanych prac seminaryjnych ]

przeprowadzenie lekcji dyplomowej w wybranej klasie szkoły muzycznej I  lub II stopnia.

wykonanie: www.ansta.pl