Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka harmonii

symboljezyk
1/3584polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu harmonia w szkołach muzycznych II stopnia, a w szczególności:

  • Zapoznanie, analiza i ocena aktualnych rozporządzeń ministerialnych dotyczących planów nauczania i programu nauczania przedmiotu w średnim szkolnictwie muzycznym,
  • Opracowanie podziału treści programowych przedmiotu harmonia i kolejności ich realizacji z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
  •  Przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
  • Umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
  • Nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
  • Nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu harmonia.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość zasad muzyki,
  • znajomość problematyki harmonicznej w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmoniki systemu tonalnego dur-moll,
  • posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

hospitacje lekcji harmonii w szkolnictwie muzycznym II stopnia

bibliografia podstawowa
  • Dobrowolski A., Metodyka nauczania harmonii w szkołach muzycznych II stopnia. PWM. Kraków 1967,
  • Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej. Wyd. AMiFC. Warszawa 2002,
  • Podręczniki i materiały do nauczania harmonii dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór),
  • Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (część dotycząca przedmiotu harmonia)
bibliografia uzupełniająca

A. Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Musica Iagellonica, Kraków 2002,

F. Wesołowski, Rozwój systemu tonalnego dur-moll, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 2006,

T.A. Zieliński, Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009

efekty kształcenia - wiedza

wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "harmonia" w szkołach muzycznych II stopnia (K_W05)
tłumaczy podstawowe zagadnienia związane z treściami nauczania przedmiotu (K_W17)
opisuje specyfikę metod nauczania przedmiotu (K_W16)
zna sposoby sprawdzania wiadomości i umiejętności ucznia w odniesieniu do określonych treści (K_W17)
zna podstawę programową przedmiotu i wybrane autorskie programy nauczania przedmiotu "harmonia" (K_W17)
posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do aktualnych informacji dotyczących nauczania przedmiotu "harmonia" (podręczniki, materiały multimedialne, strony internetowe itp.) (K__W05)

efekty kształcenia - umiejętności

porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury przedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne) (K_U18)
planuje pracę dydaktyczną m.in. sporządzając scenariusze zajęć (z wykorzystaniem samodzielnie przygotowanych materiałów pomocniczych dla ucznia) (K_U18)
wybiera sposób sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów oraz konstruuje odpowiednie narzędzia kontroli (K_U18)
potrafi przygotować i przeprowadzić lekcję harmonii w klasie szkolnej (K_U18)
potrafi kontrolować i oceniać pracę ucznia, uwzględniając specyfikę przedmiotu (K_U18)
posiada umiejętność swobodnej wypowiedzi nt kwestii dotyczących problematyki przedmiotu (K_U12)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "harmonia" w szkolnictwie muzycznym(K_K01)
umie gromadzić, analizować i interpretować potrzebne w pracy nauczyciela harmonii materiały i informacje (K_K02)
świadomie kontroluje swoje emocje i zachowania K_K07
posiada umiejętność adaptowania się do zmiennych okoliczności, które mogą wystąpić podczas procesu nauczania harmonii realizowanego w szkole muzycznej (K_K05)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.003.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/3584/9883
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Elementy dydaktyki ogólnej,
  • Analiza krytyczna podstawy programowej oraz przykładowych szkolnych programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania harmonii i ćwiczeń harmonicznych dostępnych na krajowym rynku wydawniczym,
  • Analiza literatury metodycznej i propozycji metodycznych w zakresie harmonii i ćwiczeń harmonicznych,
  • Kształcenie umiejętności układania zadań harmonicznych odpowiadających przyjętym założeniom problemowym,
  • Przygotowanie własnych środków dydaktycznych,
  • Kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej,
metody dydaktyczne

wykład, metody praktyczne i eksponujące, ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Przygotowanie jednego seminarium nt przydatności wybranych podręczników do nauki harmonii w średnim szkolnictwie muzycznym lub publikacji dotyczących metodyki nauczania tego przedmiotu,
  • Przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych,
  • Opracowanie szczegółowych scenariuszy lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania harmonii w średnich szkołach muzycznych,
  • Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych (po 1 w semestrze) w grupie studentów,
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.003.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/3584/9901
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Opracowanie systemu oznaczeń, używanych przy kontroli prac uczniów,
  • Sugestie metodyczne dla pedagoga harmonii,
  • Praktyczna realizacja wybranych zagadnień z metodyki harmonii. Wybór konkretnych treści programowych uwzględnia specyfikę kształcenia w średnim szkolnictwie muzycznym. Na tym poziomie muzycznej edukacji przyjmuje się konieczność hierarchizacji treści: za podstawowe przyjmuje się połączenia ścisłe, akordy poboczne i zboczenia modulacyjne. Teoretyczna i praktyczna znajomość powyższych zagadnień doskonalona jest przez odpowiedni zestaw ćwiczeń (przygotowywanych indywidualnie bądź grupowo).
metody dydaktyczne

wykład, metody praktyczne i eksponujące, ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych (po 1 w semestrze) w grupie studentów,
  • Hospitacje zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia,
  • Przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą. Oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni.
wykonanie: www.ansta.pl