Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka zasad muzyki

symboljezyk
1/3577polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele kształcenia:

Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu zasady muzyki w szkolnictwie muzycznym, a w szczególności:

  • Zapoznanie, analiza i ocena aktualnej podstawy programowej dla przedmiotu zasady muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym,
  • Opracowanie podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu zasady muzyki z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
  • Przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
  • Umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
  • Nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
  • Nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu zasady muzyki.

Zajęcia  zbiorowe.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • Kompetencje muzyczne związane z treściami programowymi przedmiotu Zasady muzyki,
  • Znajomość podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- hospitacje lekcji Zasad muzyki w średnim szkolnictwie muzycznym

bibliografia podstawowa
  •  Gozdek L.,  Recenzja po latach. F. Wesołowski – Zasady muzyki. W: „Wychowanie Muzyczne w Szkole” nr 5, 2004,
  •  Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny. Wyd. „Żak”, Warszawa 2004,
  • Rozporządzenie Ministra Kultury z dn. 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (w części dotyczącej przedmiotu "zasady muzyki"),

-         Podręczniki i materiały do nauczania zasad muzyki dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór). Główne pozycje:

  • Wesołowski F.: Zasady muzyki. PWM, Kraków 2004,
  •  Wesołowski F.: Materiały do nauki o skalach muzycznych. PWM Kraków 1997,
  • Zganiacz-Mazur L.: ABC teorii muzyki. Wyd. CONTRA, Warszawa 2002,
  • Lasocki J.K.: Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce. PWM Kraków 2004,
  • Malko D.: Zasady muzyki i kształcenie słuchu. WSiP, Warszawa 1992,
  • Ostrowski A.: Nauczanie zasad muzyki i kształcenia słuchu. Szkice metodyczne. PWM Kraków 1965,
  • Wójcik D.: Nauka o muzyce. Musica Jagiellonica. Kraków 2006,
bibliografia uzupełniająca
  • Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Wyd. „Żak”, Warszawa 2003,
  • Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli. Wyd. A. Marszałek, Toruń 1997,
  • materiały nutowe, partytury
  • Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2000,
  • Brudnik E., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących 2. Zakład Wydawniczy SFS, Kielce 2002.
  • efekty kształcenia - wiedza

    posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym II stopnia (K_W17)
    zna i krytycznie omawia podstawę programową, autorskie programy nauczania oraz podręczniki i materiały dydaktyczne do nauczania zasad muzyki, dostępne na krajowym rynku wydawniczym (K_W17)
    zna zasady opracowania podziału i kolejności realizacji treści programowych przedmiotu "zasady muzyki" z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia (K_W17)
    charakteryzuje zasady przygotowywania narzędzi dydaktycznych, kontrolujących kompetencje ucznia w określonym obszarze treści kształcenia (K_W17)

    efekty kształcenia - umiejętności

    umie tworzyć szczegółowe scenariusze lekcji, wykorzystujące różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne (K_U18)
    posiada umiejętności odpowiadające treściom programowym przedmiotu "zasady muzyki" (K_U18)
    umie przeprowadzić lekcę z przedmiotu "zasady muzyki" (K_U18)
    umie korzystać z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych (K_U18)
    ustala kryteria kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu (K_U18)

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
    dąży do jak najpełniejszego zdobywania doświadczeń metodycznych i merytorycznych niezbędnych w pracy nauczyciela przedmiotu "zasady muzyki" w szkolnictwie muzycznym (K_K01)
    jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
    w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
    jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

    Semestry

    Kompozycja i Teoria Muzyki
    Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    430.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/3577/9869
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    -         Analiza krytyczna podstawy programowej, autorskich programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania zasad muzyki, dostępnych na krajowym rynku wydawniczym.

    -         Sugestie metodyczne dla nauczyciela tego przedmiotu.

    -         Kształcenie umiejętności układania i doboru ćwiczeń i zadań domowych odpowiednio dla realizacji założonego problemu.

    -         Przygotowywanie zestawu własnych środków dydaktycznych.

    -         Konstrukcja  sprawdzianów i testów problemowych i końcowych.

    -         Kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej.

    -         Praktyczna realizacja wybranych zagadnień.

    -         Aktualne tendencje w kształceniu muzycznym.

    metody dydaktyczne

    wykład, praktyczne (ćwiczenia), eksponujące – pokaz połączony z analizą (różne aspekty).

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
    • Przygotowanie jednego seminarium nt przydatności wybranych podręczników i materiałów do nauki zasad muzyki  w średnim szkolnictwie muzycznym,
    • Przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych,
    • Opracowanie szczegółowego scenariusza lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania zasad muzyki w średnich szkołach muzycznych,
    • Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnej w grupie studentów,
    • odbycie hospitacji zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia,
    • Przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą; oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni.
    wykonanie: www.ansta.pl