symbol | jezyk |
---|---|
1/3576 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem prowadzenia przedmiotu jest przygotowanie studenta do realizacji pracy licencjackiej z zakresu problematyki kształcenia słuchu, form muzycznych i historii muzyki, zapoznanie studenta z podstawową literaturą przedmiotu oraz podstawowymi metodami i narzędziami badawczymi stosowanymi w pracach z tego zakresu. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- brak danych - | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod, Kraków-Gdańsk 1990. Jerzy Apanowicz, Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej, Prace doktorskie, Prace habilitacyjne, Wyd. Difin, Warszawa 2005. Jan Boć, Jak pisać pracę magisterską, wydanie siódme, konsultacja językowa Jan Miodek, Kolonia Limited, Wrocław 2009. Jerzy Brzeziński, Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. Anna Brożek, Wprowadzenie do metodologii dla studentów teorii muzyki i muzykologii, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2007. Kazimierz M. Czarnecki, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów, wydanie drugie rozszerzone, Oficyna Wydawnicza "Humanitas", Sosnowiec 2009. Maciej Gołąb, Spór o granice poznania dzieła muzycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Sp. z o.o., Wrocław 2003. Przemysław P. Grzybowski, Krzysztof Sawicki, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Wydawnictwo "Impuls", Kraków 2010. Anthony E. Kemp (redakcja naukowa), Zarys metodyki badań naukowych w pedagogice muzycznej, tłum. Andrzej Miskiewicz, Janina Fyk, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Tadeusza Kotarbińskiego w Zielonej Górze 1997. Kompozytorzy Polscy 1918-2000. Tom I. Eseje. Tom II. Biogramy. Praca zbiorowa pod redakcją Marka Podhajskiego, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005. Podstawy metodologii badań w pedagogice, redakcja naukowa Stanisław Palka, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010. Józef Pieter, Z zagadnień pracy naukowej, Ossolineum, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1974, rozdział III. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe, s. 104-146. Wiesław W. Szczęsny, Metodyka badań pedagogicznych i pisania prac dyplomowych, Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2008. Mirosław Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2010. Jerzy Topolski, Metodologia historii, wyd. drugie poprawione i uzupełnione, PWN Warszawa 1973. Maria Węglińska, Jak pisać pracę magisterską. Poradnik dla studentów, wydanie IX, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2010. Radosław Zenderowski, Praca magisterska, licencjat. Krótki przewodnik po metodologii pisania i obrony pracy dyplomowej. Poradnik, Wydawca CeDeWu.Pl, Warszawa [b.r.w.] | |
bibliografia uzupełniająca | |
Thomas Blank, Karl Adamek, Singen in der Kindheit. Eine empirische Studie zur Gesundheit und Schulfähigkeit von Kindergartenkindern und das <Canto elementar>-Konzept zum Praxistransfer,Waxmann, Münster/New York/München/Berlin, 2010. Edwin E. Gordon, Podstawowa miara słuchu muzycznego i Średnia miara słuchu muzycznego. Testy uzdolnień muzycznych dla dzieci w wieku 5-9 lat. Podręcznik, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Centrum Edukacji Artystycznej, Warszawa 1999. Barbara Kamińska, Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży - ich rozwój i uwarunkowania, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1997. Alicja Kozłowska-Lewna, Innowacyjna strategia kształcenia słuchu muzycznego u dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2006. Kornel Michałowski, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego, PWM, Kraków 1955. Kornel Michałowski, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego. Suplement, PWM Kraków 1964. Kornel Michałowski, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzycznego. Suplement II, PWM Kraków 1978. Kornel Michałowski, Katalogi tematyczne, PWM Kraków 1980. Adam i Ewa Mrygoniowie, Bibliografia polskiego piśmiennictwa muzykologicznego (1945-1970), PWN Warszawa 1972. Wiesława Aleksandra Sacher, Słuchanie muzyki a kształtowanie emocjonalności dzieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004. John A. Sloboda, Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Katedra Psychologii Muzyki, Warszawa 2002. Małgorzata Suświłło, Psychopedagogiczne uwarunkowania wczesnej edukacji muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn 2011. Agnieszka Weiner, Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, Lublin 2010. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji dotyczących szeroko pojętej problematyki kształcenia słuchu muzycznego, form muzycznych i historii muzyki K_WO5 i | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Opanował warsztat naukowy w zakresie nauk o muzyce i pokrewnych dyscyplin K_U11 | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Umie gromadzić, analizować i interpretować potrzebne informacje K_KO2 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie bez oceny | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Marek Podhajski, as. mgr Marek Wasilewski, | 1/3576/9852 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Istota i pojęcie metodologii 2. Pojęcie, istota i zasady badań naukowych 3. Istota i uwarunkowania problemów badawczych 4. Rodzaje metod badawczych 5. Organizacja i etapy badań naukowych 6. Pisarstwo i piśmiennictwo naukowe.
Efekty kształcenia: nabycie umiejętności projektowania i realizacji badań oraz stosowania właściwych metod i narzędzi badawczych, umiejętności opisu i interpretacji danych empirycznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są w formie seminaryjnej i polegają na poszukiwaniu tematu pracy i jego stopniowej realizacji. Mają one w dużym stopniu charakter indywidualnych konsultacji, odrębnych dla każdego studenta. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje ponadto przygotowanie pracy pisemnej konsultowanej z prowadzącym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie bez oceny | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, prof. Marek Podhajski, as. mgr Marek Wasilewski, | 1/3576/9874 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Ogólne rodzaje badań pedagogicznych: badania ilościowe, badania jakościowe, hermeneutyka i fenomenologia w badaniach pedagogicznych 2. Triangulacja badań 3. Tok postępowania w badaniach ilościowych 4. Szczegółowe rodzaje badań pedagogicznych (opisowe i diagnostyczne, wyjaśniające i weryfikacyjne, biograficzne, prognostyczne i projektujące, historyczne, porównawcze, w działaniu, z pogranicza pedagogiki i innych nauk) 5. Teoria ugruntowana 6. Przykłady naukowych projektów badawczych z zakresu pedagogiki muzycznej 7. Struktura procesu badawczego w psychologii 8. Zewnętrzne i wewnętrzne determinanty procesu badawczego 9. Zmienne i ich operacjonalizacja 10. Wskaźniki i ich klasyfikacja wg Stefana Nowaka 11. Problemy i hipotezy badawcze 12. Dobór próby, miara siły związku między zmiennymi, testy istotności różnic 13. Modele sprawdzania hipotez: model eksperymentalny, model wielokrotnej regresji, model ex post facto | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają charakter seminaryjny. Studenci zapoznają się z określoną literaturą przedmiotu. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest aktywne uczestnictwo studenta w zajęciach. Do obowiązków studenta należy zapoznawanie się z literaturą dotyczącą kolejnych zajęć. Program przewiduje przygotowanie konspektu pracy licencjackiej wraz bibliografią. |