Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka prowadzenia audycji muzycznych

symboljezyk
1/3575polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

przygotowanie studenta do prowadzenia przedmiotu "Audycje muzyczne" w szkole muzycznej I stopnia oraz do organizowania i prowadzenia audycji muzycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

wiedza i umiejętności z zakresu szkoły muzycznej II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Hospitowanie zajęć z audycji muzycznych prowadzonych w szkołach muzycznych I stopnia

bibliografia podstawowa

Dudek A., Audycje muzyczne. Program nauczania dla szkół muzycznych I stopnia. Wyd. Triangiel, Warszawa 2009.

Frołowicz E., Aktywny uczeń w świecie muzyki. Propozycje dla nauczycieli. Wyd. HARMONIA, Gdańsk 2008.

Grochowska D., Audycje muzyczne. Projekt programu nauczania dla PSM I stopnia. Wyd. Polihymnia 2004,

Grochowska D., Audycje muzyczne. Zeszyt ćwiczeń. Wyd. Polihymnia 2004,

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dn 9.12.2010; Dziennik Ustaw z 2011 r. Nr 15 — 1148 — Poz. 70 w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa artystycznego w części dotyczącej przedmiotu Audycje muzyczne

 

 

 

 

 

 

 

bibliografia uzupełniająca

Harnoncourt N., Muzyka mową dźwięków. Dialog muzyczny. Wyd. ME-KOMP, Warszawa 2011,

Komorowska M., Zaproszenie do muzyki. WSiP Warszawa 1989, 

Kreiner – Bogdańska A., W krainie muzyki. PWM Kraków 2006,

Zganiacz-Mazur L., Audycje muzyczne tom 1-3. Wyd. Contra, Warszawa,

słowniki, encyklopedie, programy multimedialne do nauczania muzyki, materiały z muzycznych stron internetowych, programy nauczania przedmiotu "audycje muzyczne" udostępnione na stronach internetowych 

efekty kształcenia - wiedza

posiada wiedzę z zakresu szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej w zakresie edukacji muzycznej, dającą kwalifikacje do nauczania przedmiotu "audycje muzyczne" w szkolnictwie muzycznym I stopnia (K_W17)
posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01)
zna cele nauczania przedmiotu „audycje muzyczne” i opisuje przykładowe rozwiązania metodyczne związane ze sposobami nauczania słuchania muzyki (K_W17)
wymienia i charakteryzuje dokumenty, będące podstawą prawną prowadzenia przedmiotu "audycje muzyczne" w szkołach muzycznych I stopnia (K_W17)
posiada wiedzę dotyczącą podstawowych koncepcji pedagogicznych (K_W16)
dokonuje krytycznej analizy wybranych autorskich programów nauczania przedmiotu (K_W17)

efekty kształcenia - umiejętności

wykazuje umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy dotyczącej przedmiotu "audycje muzyczne" rozwijającego zainteresowanie muzyką oraz potrzebę analitycznego i kompetentnego słuchania muzyki (K_U18)
porównuje i porządkuje dostępne materiały z zakresu literatury porzedmiotu (podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia) (K_U18))
sporządza scenariusze zajęć (ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących) biorąc pod uwagę specyficzne wymagania, możliwości i preferencje grupy (K_U16)
przygotowuje materiały pomocnicze dla uczniów oraz materiały sprawdzające wiedzę i umiejętności uczniów (K_U18)
posiada umiejętność swobodnej ustnej i pisemnej wypowiedzi na temat interpretowania muzyki oraz kwestii dotyczących szeroko pojmowanych tematów ogólnohumanistycznych (K_U12)
wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami w klasie szkolnej (K_U15)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej (K_K05)
jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów (K_K06)
w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania (K_K07)
jest zdolny do definiowania własnych sądów i przemyśleń oraz umie je umiejscowić w obrębie własnej pracy zawodowej (K_K09)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, 1/3575/9850
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • znajomość podstawy programowej przedmiotu "audycje muzyczne"  oraz wybranych autorskich programów kształcenia,
  • operacjonalizacja celów nauczania przedmiotu „audycje muzyczne”,
  • kryteria doboru treści, form i metod nauczania,
  • planowanie wynikowe i ocenianie,
  • nauka słuchania muzyki i analizy utworu muzycznego - wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych, ze szczególnym uwzględnieniem strategii aktywizujących,
  • konstruowanie wiedzy z zakresu elementarnej historii muzyki i literatury muzycznej – wybór, uporządkowanie i opracowanie przykładów rozwiązań metodycznych,
  • podręczniki, pomoce dydaktyczne, multimedia,

  • organizacja i prowadzenie audycji muzycznych.

 

metody dydaktyczne

wykład

wykład z prezentacją multimedialną

dyskusja

metody praktyczne i eksponujące

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

wykonanie zaleconych ćwiczeń

przygotowanie 1 seminarium

przygotownie scenariusza zajęć i przeprowadzenie lekcji pokazowej

wykonanie: www.ansta.pl