Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Rytmika
symbol | jezyk |
1/3569 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- rozwijanie ekspresji muzyczno - ruchowej studentów,
- doskonalenie praktycznych umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z zakresu Rytmiki E. Jaques - Dalcroze'a,
- rozwijanie świadomej i twórczej postawy w rozwiązywaniu zadań muzycznych.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
koordynacja słuchowo-ruchowa,
predyspozycje ruchowe. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- warsztaty i kursy taneczne,
- warsztaty teatralne.
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska - Kuczkiewicz M., Emil Jaques - Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
- Jaques - Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.
- Porte D., Podstawy metody E.J. Dalcroze'a, Le Rythme 1974. Materiały Informacyjno - Dyskusyjne COPSA, zeszyt 162, Warszawa.
- Sztuka - Kultura - Edukacja - Rocznik naukowy Akademii Muzycznej w Gdańsku (wybrane pozycje), Gdańsk 2010.
|
bibliografia uzupełniająca |
- Gloton R., Cero C., Twórcza aktywnośc dziecka, WSiP, Warszawa 1985.
- Przychodzińska - Kaciczak M., Wychowanie Muzyczne - idee, treści kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.
- Wychowanie Muzyczne w Szkole, Czasopismo dla nauczycieli (wybrane artykuły).
|
efekty kształcenia - wiedza |
• student definiuje elementy dzieła muzycznego i ilustruje je w ruchu (K_W03) • student różnicuje budowę formalną utworów muzycznych (K_W03) • student rozróżnia style muzyczne w obrębie literatury muzycznej (K_W14) • student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teorią a praktyką (K_W13) |
efekty kształcenia - umiejętności |
• student potrafi wykorzystać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w realizacji zadań muzyczno-ruchowych ( K_U02) • student porządkuje wiedzę teoretyczną i świadomie wykorzystuje ją w realizacji ruchowej zagadnień muzycznych (K_U04) • student potrafi świadomie panować nad własnym ciałem (K_U08) • student potrafi reagować ruchem ciała na wszelkie zmiany metro-rytmiczne (K_U10) • student potrafi wyrazić w ruchu ekspresję muzyki (K_U03) |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
• student pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby kieruje pracą grupy (K_K04) • student współpracuje w zespole (K_K04) • student wykazuje kreatywność w realizacji indywidualnych zadań przedmiotowych (K_K03) • student świadomie i profesjonalnie prezentuje własne rozwiązania przestrzenno-ruchowe w ramach realizacji zadań przedmiotowych (K_K07) |
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/3569/9806 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Emil Jaques - Dalcroze - twórca metody Rytmiki - życie i działalność,
- Metoda E.Jaques - Dalcroze'a: rytmika, plastyka ożywiona, solfeż i improwizacja fortepianowa - główne założenia,
- Realizacja ruchowa podstawowych ćwiczeń dalcrozowskich.
Student powinien:
- wykazać się podstawową wiedzą na temat metody Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a,
- realizować podstawowe ćwiczenia dalcrozowskie.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna,
- problemowo - analityczna,
- problemowo - odtwórcza,
- problemowo - twórcza,
- waloryzacyjna.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywnośc podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/3569/9830 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Doskonalenie umiejętności realizacji zagadnień z I semestru.
- Realizacja ćwiczeń uświadamiających poczucie własnego ciała, poszczególnych jego części.
Student powinien:
- realizować podstawowe ćwiczenia Rytmiki dalcrozowskiej,
- wykazać się wyczuciem własnego ciała w realizacji poszczególnych zagadnień muzyczno-ruchowych.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna,
- problemowo - analityczna,
- problemowo - odtwórcza,
- problemowo - twórcza,
- waloryzacyjna.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywnośc podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowej.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/3569/9851 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Doskonalenie realizacji zagadnień z I i II semestru (większy stopień trudności).
- Realizacja ruchowa literatury dziecięcej - tworzenie interpretacji ruchowych muzyki.
Student powinien:
- z większą łatwością wykonywać podstawowe ćwiczenia dalcrozowskie,
- wykazać się kreatywnością w procesie tworzenia interpretacji ruchowych muzyki.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna,
- problemowo - analityczna,
- problemowo - odtwórcza,
- problemowo - twórcza,
- waloryzacyjna.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywnośc podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowych.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, | 1/3569/9873 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Doskonalenie realizacji zagadnień z poprzednich trzech semestrów.
- Realizacja ćwiczeń ekspresyjnych - poszukiwanie różnych rozwiązań ruchowych do wyrażania ekspresji muzycznej.
Student powinien:
- wykazać się wrażliwością muzyczną w realizacji wszelkich ćwiczeń dalcrozowskich,
- wykazać się twórczym podejściem w realizacji ruchowej zagadnień muzycznych.
|
metody dydaktyczne |
- analityczno-percepcyjna,
- problemowo - analityczna,
- problemowo - odtwórcza,
- problemowo - twórcza,
- waloryzacyjna.
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:
- czynny udział w zajęciach,
- aktywnośc podczas zajęć,
- realizacja indywidualnych i grupowych prac studenckich,
- udział w koncertach interpretacji ruchowej i innych związanych z ruchem.
|