Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
1/3564polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego  i wrażliwości na barwę

- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej

- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze  1-4 głosowej

- wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce

- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej

- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki

-wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 

-kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej  do improwizacji

- przygotowanie  do czytania nut   głosem   partytur  muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej

- umiejętność rozpoznania  i opisu zjawisk harmonicznych w  fakturze 3 i 4 głosowej

- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- realizacja ćwiczeń harmonicznych

- praktyka improwizacji

- realizacja basso continuo

- kompozycja

bibliografia podstawowa

Anczykowska- Wysocka W.,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne  62 Gdańsk 2004.

Bertalotti A., Zweistimmige Chorsolfeggien,.Leipzig  1981.

Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978.

Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988.

Dobrowolska- Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992.

Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 .

zielska J., Kształcenie słuchu muzycznego , PWN  Warszawa 1988.

Kodaly Z., 77 Zweistimmige Singubungen , Budapeszt  Musica 1989.

Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności , A M Gdańsk 2000.

Mozart W.A.,30 kanonów, Editio Musica  Budapeszt 1981.

Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998.

Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998.

Wacholc M., Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998.

bibliografia uzupełniająca

F. Schubert , Pieśni  , J. S . Bach , Kantaty kościelne; Kunst der Fuge , J. Brahms , Pieśni wybrane ,R. Schumann , Pieśni, K. Szymanowski , Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz, Preludia i fugi , R. Wagner , Wesendonk Lieder ;  Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I inne,,,

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki , harmonii ,instrumentacjiK_W 04
zna brzmienia instrumentów orkiestrowych i i barw głosów wokalnych K_W 14
zna literaturę muzyczną i jej główne tematy K_W07
posiada wiedzę o parametrach słuchu muzycznego i etapach jego rozwojuK_W13
zna metody ksztalcenia słuchu stosowane w szkolnictwie K_W13

efekty kształcenia - umiejętności

student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów
melodii w fakturze jednogłosu, dwuglosu i układach harmonicznych K_U10
posiada umiejetność analizy słuchowej przebiegów melodycznych , rytmicznych i
harmonicznych K_U08, K_U09, K_U10
potrafi zanotować w postaci dyktanda słyszane zjawiska muzyczneK_U09, K_U10
potrafi wykonać testy korekty błędów w partyturze K_U10
potrafi dokonać sluchowej transpozycji do innej tonacji utworu lub jego fragmentuK_U10
posiada umiejętnośc biegłego czytania nut głosemK_U09 ,
potrafi dokonać korekty intonacji podczas ćwiczeń i w utworach K_U08

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest otwarty na działania twórcze [ kompozycje własnych ćwiczeń słuchowych,
testow itp.]K_K03
student przygotowany jest do słuchowej oceny własnych wykonań i innychK_KK_K03
jest uwrażliwiony na konieczność stałego doskonalenia metod kształcenia słuchu
K_K01

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3564/9801
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dyktando dwugłosowe z elementami rozszerzenia  tonalnego,

tonalny ciąg harmoniczny,

dyktando rytmiczne jednoplanowe,

czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych,

fonogestyka Kodaly`a w zakresie ćwiczeń jednogłosowych.

 

Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda z elementami rozszerzonej tonalności, czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych, rozpoznawanie tonalnych treści harmonicznych.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia  przy użyciu metody  cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej  przez prof. dr Alinę Kowalską- Pińczak, ćwiczenia przy użyciu  metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly`a.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie dwóch kolokwiów. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy  prezentowanych zadań.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3564/9825
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia


Dyktando dwugłosowe rozszerzone tonalnie,

tonalny ciąg harmoniczny z elementami rozszerzeń tonalnych,

dyktando rytmiczne dwuplanowe, czytanie a vista utworów dwu i trzygłosowych, fonogestyka Kodaly` w zakresie ćwiczeń jednogłosowych.

 

Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda rozszerzonego tonalnie, czytanie a vista utworów dwu i trzygłosowych, rozpoznawanie treści harmonicznych z elementami rozszerzeń tonalnych.


 


 

metody dydaktyczne

Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez prof. dr Alinę Kowalską - Pińczak, ćwiczenia przy użyciu metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly`a.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie dwóch kolokwiów. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy prezentowanych zadań.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3564/9848
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Semestr trzeci :realizacja ćwiczeń polirytmicznych i polimetrycznych,

improwizacja harmoniczna '

ćwiczenia notacji wielodźwięków dysonansowych i o innej budowie niż tercjowa,

notacja 2 -głosowych dyktand atonalnych

ćwiczenia przygotowawcze do notacji zjawisk muzycznych w fakturze 3 - głosowej

słuchowa analiza harmoniczna symfoniki klasycznej

 

uwaga :  SEMESTR 1 I 2  POD NUMEREM 1/3266

metody dydaktyczne

ćwiczenia transpozycji utworów w fakturze 2 i 3 - głosowej

notacja testów przygotowujacych do percepcji atonalności  w fakturze 2 i 3 głosowej

ćwiczenia praktyki śpiewu wielogłosowego a cappella i wybranych głosów z faktury orkiestrowej,

ćwiczenia pamięci struktur atonalnych

  UWAGA: SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM  1/3266

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

minimalna frekwencja - 80 % obecności

,zaliczenie ćwiczeń przygotowywanych samodzielnie,

zaliczenie wewnętrznych testów i kolokwiów,

zaliczenie z oceną kolokwium ustnego z czytania a vista  2 głosowych konstrukcji atonalnych i muzyki  4- głosowej a cappella

 UWAGA : SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3564/9867
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 ćwiczenia pamięci struktur atonalnych, notacja testów na materiale atonalnym w fakturze 2 - głosowej,

nauka notacji i transpozycji utworów w fakturze 3 - głosowej polifonicznej,

nauka notacji w systemie literowym treści harmonicznej z muzyki romantycznej i neoromantycznej

nabywanie biegłości w czytaniu utworów wielogłosu z zastosowaniem chromatyzacji

metody dydaktyczne

realizacja zadanych ćwiczeń w domu { zaliczenie ustne}

rozwijanie wyobraźni harmonicznej i formy - kompozycja własna

realizacja testów uzupełniania partytury i testów z korektą błędów partytury

metoda korelacji gry ze śpiewem wybranej przestrzeni partytur z muzyki współczesnej

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

obecność na zajęciach minimalna 80%

zaliczenie prac domowych i realizowanych w semestrzre ćwiczeń , testów i kolokwiów,

uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu pisemnego jak i ustnego.

Tematyka egzaminu pisemnego :dwu- głosowe dyktando atonalne w wersji instrumentalnej

test z korekty błędów w fakturze 3 lub 4- głosowej

literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu utworu romantycznego lub neoromantycznego

Tematy egzaminu ustnego :

czytanie a vista w parze z pedagogiem dwugłosu atonalnego

czytanie głosem faktury wielogłosowej a cappella, bądź w technice łączonej z gra na instrumencie klawiszowym

wykonanie: www.ansta.pl