symbol | jezyk |
---|---|
1/3564 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki -wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej -kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych - praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004. Bertalotti A., Zweistimmige Chorsolfeggien,.Leipzig 1981. Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992. Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976 . zielska J., Kształcenie słuchu muzycznego , PWN Warszawa 1988. Kodaly Z., 77 Zweistimmige Singubungen , Budapeszt Musica 1989. Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności , A M Gdańsk 2000. Mozart W.A.,30 kanonów, Editio Musica Budapeszt 1981. Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998. Targońska I., Podstawy korekty błędów, Akademia Muzyczne Warszawa 1998. Wacholc M., Czytanie nut głosem I – III, PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998. | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Schubert , Pieśni , J. S . Bach , Kantaty kościelne; Kunst der Fuge , J. Brahms , Pieśni wybrane ,R. Schumann , Pieśni, K. Szymanowski , Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz, Preludia i fugi , R. Wagner , Wesendonk Lieder ; Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I inne,,, | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki , harmonii ,instrumentacjiK_W 04 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest otwarty na działania twórcze [ kompozycje własnych ćwiczeń słuchowych, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3564/9801 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dyktando dwugłosowe z elementami rozszerzenia tonalnego, tonalny ciąg harmoniczny, dyktando rytmiczne jednoplanowe, czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych, fonogestyka Kodaly`a w zakresie ćwiczeń jednogłosowych.
Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda z elementami rozszerzonej tonalności, czytanie a vista utworów jedno i dwugłosowych, rozpoznawanie tonalnych treści harmonicznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez prof. dr Alinę Kowalską- Pińczak, ćwiczenia przy użyciu metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly`a. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie dwóch kolokwiów. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy prezentowanych zadań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3564/9825 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dyktando dwugłosowe rozszerzone tonalnie, tonalny ciąg harmoniczny z elementami rozszerzeń tonalnych, dyktando rytmiczne dwuplanowe, czytanie a vista utworów dwu i trzygłosowych, fonogestyka Kodaly` w zakresie ćwiczeń jednogłosowych.
Efekty kształcenia: zapis dwugłosowego dyktanda rozszerzonego tonalnie, czytanie a vista utworów dwu i trzygłosowych, rozpoznawanie treści harmonicznych z elementami rozszerzeń tonalnych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia przy użyciu metody cyfrowej J. J. Rousseau i jej modyfikacji opracowanej przez prof. dr Alinę Kowalską - Pińczak, ćwiczenia przy użyciu metody "całości melodycznych" Jana Taciny i jej modyfikacji opracowanej przez dr hab. Alicję Kozłowską- Lewna, elementy metod Valeriego Brainina oraz Zoltana Kodaly`a. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą zaliczenia semestru jest pozytywne zaliczenie wszystkich ćwiczeń oraz zaliczenie dwóch kolokwiów. Podstawą zaliczenia kolokwium jest prawidłowy zapis połowy prezentowanych zadań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3564/9848 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Semestr trzeci :realizacja ćwiczeń polirytmicznych i polimetrycznych, improwizacja harmoniczna ' ćwiczenia notacji wielodźwięków dysonansowych i o innej budowie niż tercjowa, notacja 2 -głosowych dyktand atonalnych ćwiczenia przygotowawcze do notacji zjawisk muzycznych w fakturze 3 - głosowej słuchowa analiza harmoniczna symfoniki klasycznej
uwaga : SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266 | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia transpozycji utworów w fakturze 2 i 3 - głosowej notacja testów przygotowujacych do percepcji atonalności w fakturze 2 i 3 głosowej ćwiczenia praktyki śpiewu wielogłosowego a cappella i wybranych głosów z faktury orkiestrowej, ćwiczenia pamięci struktur atonalnych UWAGA: SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266 | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
minimalna frekwencja - 80 % obecności ,zaliczenie ćwiczeń przygotowywanych samodzielnie, zaliczenie wewnętrznych testów i kolokwiów, zaliczenie z oceną kolokwium ustnego z czytania a vista 2 głosowych konstrukcji atonalnych i muzyki 4- głosowej a cappella UWAGA : SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3564/9867 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
ćwiczenia pamięci struktur atonalnych, notacja testów na materiale atonalnym w fakturze 2 - głosowej, nauka notacji i transpozycji utworów w fakturze 3 - głosowej polifonicznej, nauka notacji w systemie literowym treści harmonicznej z muzyki romantycznej i neoromantycznej nabywanie biegłości w czytaniu utworów wielogłosu z zastosowaniem chromatyzacji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
realizacja zadanych ćwiczeń w domu { zaliczenie ustne} rozwijanie wyobraźni harmonicznej i formy - kompozycja własna realizacja testów uzupełniania partytury i testów z korektą błędów partytury metoda korelacji gry ze śpiewem wybranej przestrzeni partytur z muzyki współczesnej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
obecność na zajęciach minimalna 80% zaliczenie prac domowych i realizowanych w semestrzre ćwiczeń , testów i kolokwiów, uzyskanie pozytywnych ocen z egzaminu pisemnego jak i ustnego. Tematyka egzaminu pisemnego :dwu- głosowe dyktando atonalne w wersji instrumentalnej test z korekty błędów w fakturze 3 lub 4- głosowej literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu utworu romantycznego lub neoromantycznego Tematy egzaminu ustnego : czytanie a vista w parze z pedagogiem dwugłosu atonalnego czytanie głosem faktury wielogłosowej a cappella, bądź w technice łączonej z gra na instrumencie klawiszowym |