Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Fortepian

symboljezyk
1/3553polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. W miarę możliwości częsty kontakt z literaturą przedmiotu głównego, w przypadku studentów dyrygentury, z wyciągami fortepianowymi (oper, symfonii), w przypadku studentów kompozycji z literaturą fortepianową pochodzącą z ostatnich dekad, lub własnych kompozycji.



 

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

W związku z różnym poziomem biegłości pianistycznej, wynikającej z wcześniejszego kształcenia, należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie, kładąc nacisk na rozwój umiejętności niezależnie od stopnia ich zaawansowania.Od studenta wymagana jest również postawa aktywna, dzięki której pedagog może zwrócić się w stronę indywidualnych zainteresowań studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

czytanie a 'vista, improwizacja, umiejętność wnikliwego i prawidłowego odczytania zapisu nutowego w dziełach pochodzących z różnych epok, akompaniament wokalny i instrumentalny. 

granie z wyciągów fortepianowych, na cztery ręce i na dwa fortepiany.

 

 

bibliografia podstawowa

Literatura dotycząca problematyki fortepianowej:


W. Chmielowska - Z zagadnień nauczania gry na fortepianie
S. Bruhn - Przewodnik interpretacji pianistycznej
G. Sandor - O grze na fortepianie
H. Neuhaus - Sztuka pianistyczna
A. Foldes - ABC pianisty
M. Niemira - Jak zdobyć i utrzymać technikę pianistyczną

 

 

bibliografia uzupełniająca

Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności.

Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć:

Formy barokowe:

J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity

Formy klasyczne:

J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda

Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski,  F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt,

Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman

 

Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn

 

Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.

 

efekty kształcenia - wiedza

Student:posiada ogólną znajomość literatury muzycznej(K_W01),posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03), posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych, szczególnie w zakresie dyrygentury symfoniczno-operowej (K_W08) posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o muzyce i zdolność analizowania pod tym kątem dzieł muzycznych(K_W14)

efekty kształcenia - umiejętności

Student:dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych (K_U01), jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej (K_U02),wykazuje zrozumienie wzajemnych relacji zachodzących pomiędzy rodzajem stosowanej w danym dziele ekspresji artystycznej, środków techniki kompozytorskiej a niesionym przez niego komunikatem(K_U03),posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów (K_U04),posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U05),opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej (K_U07),poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego(K_U08),dzięki występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami, które z nich wynikają(K_U15),

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01), umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje(K_K02) realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji(K_K03), posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04), posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej(K_K05), jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów(K_K06),posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych, artystycznych oraz w obszarze szeroko pojmowanej kultury(K_K08)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9790
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

  • ćwiczenia i wprawki wg uznania pedagoga – 
    dotyczy to tych szczególnych przypadków, kiedy niezbędna jest  korekta aparatu.
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9814
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista
metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9838
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9857
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

 

 

 

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9876
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w róznych stylach
  • a'vista

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.5ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, 1/3553/9894
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • utwory w różnych stylach
  • a'vista

 

metody dydaktyczne

Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są:

- realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga

- artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów

 

Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.

 

 

 

wykonanie: www.ansta.pl