Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Emisja głosu

symboljezyk
1/3551polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów (dwa semestry) w wymiarze 2 godzin tygodniowo, w formie zajęć praktycznych.

Kurs emisji głosu winien dać studentowi podstawowe wiadomości o spiewie i technice wokalnej, rozwinąć umiejętność pracy nad własnym głosem, a takze wykształcić umiejętność metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach i zespołami chóralnym i wokalnymi.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność gry na instrumencie klawiszowym na pozimoie podstawowym,

- operowanie głosem zdrowym (wykluczenie przewlekłych chorób strun głosowych i krtani),

- dysponowanie słuchem muzycznym i wrażliwością na barwę dźwięku.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- kształcenie słuchu muzycznego,

- znajomość zasad harmonizacji klasycznej,

- fonetyka języków obcych,

- znajomość lietratury wokalnej,

- znajomość podstaw budowy i fizjologii aparatu głosowego,

- zainteresowanie pedagogiką wokalną.

bibliografia podstawowa

Bregy W, Elementy techniki wokalnej, PWM Kraków 1974

Łukaszewski I., Zbiorowa emisja głosu, COMUK Warszawa 1997

Tarasiewicz B., Mówię i spiewam świadomie, Universitas Kraków 2011

Zarys higieny głosu pod red. S. Klajmana, PWSM Gdańsk 1975

Zielińska H., Kształcenie głosu, Polihymnia 2002

bibliografia uzupełniająca

Vaccai N., Metodo practico di canto italiano, PWM Kraków 2002

Concone G., 50 ćwiczeń na głos średni (wysoki lub niski), PWM Kraków 1983

Lütgen B., Die Kunst der Kehlfertigkeit, Band 1 (Sztuka śpiewania na głos średni i fortepian, cz. 1)

Pieśni Moniuszki i Chopina

Duety wokalne Mendelssohna,

Opracowania pieśni Moniuszki na dwa, trzy i cztery głosy

efekty kształcenia - wiedza

posiada podstawowa wiedzę z zakresu budowy i czynnosci narządu głosuK_W10
zna zasady postępowania w pracy nad rozwojem glosu dziecka K_W10
zna czynniki powodujace choroby zawodowe u nauczycieliK_W 14
zna zasady postępowania metodycznego w korekcie błędów emisyjnych K_W16
K_W 11

efekty kształcenia - umiejętności

Student posiada umiejętnośc prawidłowego oddychania dynamicznego;prawidło-w
wej fonacji i prawidłowej pracy rezonatorów K_U 10
umie poprawnie wykonać ćwiczenia emisyjne K_08
umie dokonac korekty błędu emisyjnego własnego , jak i u osoby innej K_U08
umie przeprowadzić rozspiewanie zespołowe i indywidualne wraz z realizacją
przy fortepianie akompaniamentu K_U06, K_U07
umie wykonać w sposób artystyczny wybrane ćwiczenie N. Vaccai oraz
wybraną arię lub pieśń z literatury polskiej K_U10

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest przygotowany do pracy zespołowej ,kontroluje swoje emocje K_K 07
uświadamia sobie konieczność ustawicznego kształcenia i dbałości o narząd
głosu K_K)5, K_K06
pomaga i współpracuje w grupie kolegów ; akompaniuje , K_K12

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.5ćwiczeniazaliczenieprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3551/9788
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Celem kursu jest przygotowanie studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie.

- zapoznanie studentów z problematyklą głosu spiewaczego i techniki wokalnej

- poznawanie techniki bel canto

- rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i jakość brzmienia głosu oraz mozliwiości techniki głosu ludzkiego

- realizacja ćwiczeń emisyjnych grupowo i indywidualnie - utrwalanie poprawnych wzorów oddychania, fonacji i artykulacji

metody dydaktyczne

Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna

- praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej

- praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen)

- praca nad brzmieniem głosu w zespole,

- praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie)

- praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%.

Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena.

Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.5ćwiczeniazaliczenieprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3551/9812
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- metodyka nauczania przedmiotu emisji głosu,

- umiejętność samodzielnego tworzenia wprawek wokalnych i praktyka akompaniamentu,

- umiejętność akompaniowania do własnego śpiewu i spiewu innych studntów,

- umiejętność tworzenia własnego akompaniamentu do śpiewu z wykorzystaniem umiejętnosci komponowania i aranżacji.

metody dydaktyczne

Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna

- praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej,

- praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen),

- praca nad brzmieniem głosu w zespole,

- praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie),

- praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi,

- samodzielna praca studenta z instrumentem i śpiewem,

- praca studenta z poprowadzeniem zespołu wokalnego,

- poznawanie literatury na temat emisji głosu,

- poznawanie literatury wokalnej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%,

Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena,

Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych,

Sprawdzenie umiejętności tworzenia wprawek wraz z akompaniamentem, akpomaniamentu do własnego spiewu i spiewu innych studentów,

Sprawdzenie wiadomości teorytycznych na temat emisji głosu.

wykonanie: www.ansta.pl