symbol | jezyk |
---|---|
1/3551 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów (dwa semestry) w wymiarze 2 godzin tygodniowo, w formie zajęć praktycznych. Kurs emisji głosu winien dać studentowi podstawowe wiadomości o spiewie i technice wokalnej, rozwinąć umiejętność pracy nad własnym głosem, a takze wykształcić umiejętność metodycznego nauczania emisji głosu w pracy w szkołach i zespołami chóralnym i wokalnymi. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność gry na instrumencie klawiszowym na pozimoie podstawowym, - operowanie głosem zdrowym (wykluczenie przewlekłych chorób strun głosowych i krtani), - dysponowanie słuchem muzycznym i wrażliwością na barwę dźwięku. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- kształcenie słuchu muzycznego, - znajomość zasad harmonizacji klasycznej, - fonetyka języków obcych, - znajomość lietratury wokalnej, - znajomość podstaw budowy i fizjologii aparatu głosowego, - zainteresowanie pedagogiką wokalną. | |
bibliografia podstawowa | |
Bregy W, Elementy techniki wokalnej, PWM Kraków 1974 Łukaszewski I., Zbiorowa emisja głosu, COMUK Warszawa 1997 Tarasiewicz B., Mówię i spiewam świadomie, Universitas Kraków 2011 Zarys higieny głosu pod red. S. Klajmana, PWSM Gdańsk 1975 Zielińska H., Kształcenie głosu, Polihymnia 2002 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Vaccai N., Metodo practico di canto italiano, PWM Kraków 2002 Concone G., 50 ćwiczeń na głos średni (wysoki lub niski), PWM Kraków 1983 Lütgen B., Die Kunst der Kehlfertigkeit, Band 1 (Sztuka śpiewania na głos średni i fortepian, cz. 1) Pieśni Moniuszki i Chopina Duety wokalne Mendelssohna, Opracowania pieśni Moniuszki na dwa, trzy i cztery głosy | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada podstawowa wiedzę z zakresu budowy i czynnosci narządu głosuK_W10 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student posiada umiejętnośc prawidłowego oddychania dynamicznego;prawidło-w | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest przygotowany do pracy zespołowej ,kontroluje swoje emocje K_K 07 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.5 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3551/9788 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Celem kursu jest przygotowanie studenta do prawidłowego posługiwania się głosem w śpiewie i mowie. - zapoznanie studentów z problematyklą głosu spiewaczego i techniki wokalnej - poznawanie techniki bel canto - rozwijanie i kształtowanie artystycznej wrażliwości na różnorodność i jakość brzmienia głosu oraz mozliwiości techniki głosu ludzkiego - realizacja ćwiczeń emisyjnych grupowo i indywidualnie - utrwalanie poprawnych wzorów oddychania, fonacji i artykulacji | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna - praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej - praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen) - praca nad brzmieniem głosu w zespole, - praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie) - praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%. Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena. Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.5 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3551/9812 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- metodyka nauczania przedmiotu emisji głosu, - umiejętność samodzielnego tworzenia wprawek wokalnych i praktyka akompaniamentu, - umiejętność akompaniowania do własnego śpiewu i spiewu innych studntów, - umiejętność tworzenia własnego akompaniamentu do śpiewu z wykorzystaniem umiejętnosci komponowania i aranżacji. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praktyka śpiewu zespołowa i indywidualna - praca nad indywidualnym kształceniem głosu i techniki wokalnej, - praca nad głosem z wykorzystaniem ćwiczeń wokalnych (Vaccai, Concone, Lütgen), - praca nad brzmieniem głosu w zespole, - praca nad utworami solowymi (Pieśni S. Moniuszki, F. Chopina, arie starowłoskie), - praca nad duetami, tercetami i kwartetami wokalnymi, - samodzielna praca studenta z instrumentem i śpiewem, - praca studenta z poprowadzeniem zespołu wokalnego, - poznawanie literatury na temat emisji głosu, - poznawanie literatury wokalnej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest minimalna frekwencja - 80%, Zaliczenie wybranych przez pedagoga ćwiczeń wokalnych ze zbiorów Vaccai, Concone, Lütgena, Prezentacja przygotowanych utworów solowych i zespołowych, Sprawdzenie umiejętności tworzenia wprawek wraz z akompaniamentem, akpomaniamentu do własnego spiewu i spiewu innych studentów, Sprawdzenie wiadomości teorytycznych na temat emisji głosu. |