Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Seminarium muzyki dawnej

symboljezyk
1/3541polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

W trakcie seminarium studenci poznają repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku oraz uzyskują przygotowanie do transkrypcji i edycji muzyki z tego okresu. Zadaniem docelowym jest opracowywanie i edycja wybranych utworów z repertuaru muzyki tworzonej i wykonywanej w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

Ukończenie kursu historii muzyki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

Kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów.

bibliografia podstawowa

H. Rauschning, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931

Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, Gdańsk 1988, 1992

Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk  2000, 2004, 2010

W. Apel, The Notation of Polyphonic Music, Cambridge 1961

MGG, hasło Edition

NGroveD, hasło Edition

bibliografia uzupełniająca

A. Leszczyńska, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” V 2006

A. Leszczyńska, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007/4

A. Leszczyńska, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999

A. Leszczyńska, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IV 2005

A. Leszczyńska, „Johannes Wanning – kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku”, „Muzyka” 1999/3

D. Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera”, Gdańsk 1997 

B. Przybyszewska-Jarmińska „Kacper Förster Junior”, Warszawa 1997

K. Neschke „Johann Balthasar Freislich” Oschersleben 2000, lub hasło encyklopedyczne (Grove, MGG)

B. Długońska „ Johann Daniel Pucklitz i jego utwory”, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja”, Warszawa1999

A.M. Szadejko „Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela”, Gdańsk 2010

D. Popinigis „Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej”, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003

J. M. Michalak, „Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina”, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska”, Gdańsk 2009

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W07, K_W0)
Zdobywa wiedzę na temat różnych aspektów kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05, K_W06, K_W07)
Poznaje historyczne edycje nutowe muzyki dawnej oraz współczesne zasady tworzenia edycji krytycznych (K_W01, K_W05, K_W06, K_W09)
Posiada wiedzę na temat piśmiennictwa dotyczącego muzyki i kultury muzycznej dawnego Gdańska (K_W05,K_W06, K_W07)
Dysponuje wiedzą na temat piśmiennictwa odnoszącego się do problematyki związanej z edycją muzyki dawnej (K_W05, K_W06, K_W09)

efekty kształcenia - umiejętności

Student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U03)
Student potrafi umieścić repertuar tworzony w Gdańsku w kontekście repertuaru europejskiego (K_U03)
Zdobywa umiejętność transkrybowania utworów powstałych w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U01, K_U02)
Posiada umiejętność tworzenia edycji krytycznych repertuaru z okresu od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U04)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02)
Student rozumie potrzebę popularyzowania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02)
Jest kompetentny do podjęcia współpracy w projektach mających na celu wykonanie muzyki dawnego Gdańska (K_K02, K_K03)
Potrafi wskazać repertuar do wykorzystania w praktyce wykonawczej (K_K02, K_K03)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/3541/9757
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student poznaje:

- organizację życia muzycznego Gdańska w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku

- muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku

- muzykę instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku

- europejski repertuar muzyczny obecny w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku

       

metody dydaktyczne

Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego oraz aktywne słuchanie muzyki.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie ćwiczeń seminaryjnych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0seminariumzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 1/3541/9774
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Student poznaje:

- historyczne edycje muzyki dawnej.

- współczesne edycje muzyki dawnej.

- rękopiśmienne zbiory muzyczne zachowane w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej, w Archiwum Państwowym w Gdańsku oraz w tzw. zasobie gdańskim znajdującym się Staatsbibliothek zu Berlin.

Dokonuje wyboru utworów do transkrycji.

Transkrybuje utwory i przygotowuje ich krytyczną edycję.

metody dydaktyczne

Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego, ćwiczenia w transkrypcji utworów, przygotowanie ich krytycznej edycji oraz prezentacje wykonanych przez studentów edycji utworów i dyskusja nad nimi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie końcowej pracy seminaryjnej - edycji krytycznej jednego lub kilku utworów.

wykonanie: www.ansta.pl