symbol | jezyk |
---|---|
1/3541 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
W trakcie seminarium studenci poznają repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku oraz uzyskują przygotowanie do transkrypcji i edycji muzyki z tego okresu. Zadaniem docelowym jest opracowywanie i edycja wybranych utworów z repertuaru muzyki tworzonej i wykonywanej w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu historii muzyki. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kwerendy biblioteczne w celu poznania z autopsji potencjalnych źródeł transkrypcji i edycji utworów. | |
bibliografia podstawowa | |
H. Rauschning, Geschichte der Musik und Musikpflege in Danzig, Danzig 1931 Muzyka w Gdańsku wczoraj i dziś, t. 1-2, Gdańsk 1988, 1992 Musica Baltica, t. 1-3, Gdańsk 2000, 2004, 2010 W. Apel, The Notation of Polyphonic Music, Cambridge 1961 MGG, hasło Edition NGroveD, hasło Edition | |
bibliografia uzupełniająca | |
A. Leszczyńska, Tropem Franciscusa de Rivulo. Nowe wątki i hipotezy, „Polski Rocznik Muzykologiczny” V 2006 A. Leszczyńska, Początki niemieckiej polifonii religijnej w Królewcu, Gdańsku i Rydze, „Muzyka” 2007/4 A. Leszczyńska, Późnorenesansowe fragmenty mszalne z dawnej biblioteki elbląskiego kościoła Mariackiego, w: Źródła muzyczne. Krytyka – analiza – interpretacja, red. Ludwik Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Warszawa 1999 A. Leszczyńska, Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IV 2005 A. Leszczyńska, „Johannes Wanning – kapelmistrz kościoła Mariackiego w Gdańsku”, „Muzyka” 1999/3 D. Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera”, Gdańsk 1997 B. Przybyszewska-Jarmińska „Kacper Förster Junior”, Warszawa 1997 K. Neschke „Johann Balthasar Freislich” Oschersleben 2000, lub hasło encyklopedyczne (Grove, MGG) B. Długońska „ Johann Daniel Pucklitz i jego utwory”, w: Żródła muzyczne. Krytyka-analiza-interpretacja”, Warszawa1999 A.M. Szadejko „Styl i interpratacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima i Johanna Gottfrieda Müthela”, Gdańsk 2010 D. Popinigis „Z Gdańska do Kromieryża, czyli o Heinrichu Döbelu i jego muzyce skrzypcowej”, w: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach polskich, Warszawa 2003 J. M. Michalak, „Johann Jeremias Du Grain i jego rodzina”, w: Od Förstera do Frühlinga. Przyczynki do dziejów życia muzycznego i teatralnego dawnego Gdańska”, Gdańsk 2009 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student poznaje repertuar muzyczny tworzony i wykonywany w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_W01, K_W07, K_W0) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student posiada umiejętność krytycznej analizy repertuaru tworzonego w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku (K_U03) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student rozumie potrzebę poznania dziedzictwa muzycznego dawnego Gdańska (K_K01, K_K02) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3541/9757 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student poznaje: - organizację życia muzycznego Gdańska w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku - muzykę wokalną i wokalno-instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku - muzykę instrumentalną tworzoną w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku - europejski repertuar muzyczny obecny w Gdańsku w okresie od II połowy XVI do końca XVIII wieku
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego oraz aktywne słuchanie muzyki. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie ćwiczeń seminaryjnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | seminarium | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/3541/9774 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Student poznaje: - historyczne edycje muzyki dawnej. - współczesne edycje muzyki dawnej. - rękopiśmienne zbiory muzyczne zachowane w Polskiej Akademii Nauk Bibliotece Gdańskiej, w Archiwum Państwowym w Gdańsku oraz w tzw. zasobie gdańskim znajdującym się Staatsbibliothek zu Berlin. Dokonuje wyboru utworów do transkrycji. Transkrybuje utwory i przygotowuje ich krytyczną edycję. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Seminarium obejmuje wykłady prowadzącego zajęcia, prezentacje studentów zagadnień wskazanych przez prowadzącego, ćwiczenia w transkrypcji utworów, przygotowanie ich krytycznej edycji oraz prezentacje wykonanych przez studentów edycji utworów i dyskusja nad nimi. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia seminarium jest wysoka frekwencja studenta na zajęciach, jego aktywność oraz przedstawienie końcowej pracy seminaryjnej - edycji krytycznej jednego lub kilku utworów. |