Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kompozycja

symboljezyk
1/3535polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania kompozycji jest przygotowanie studenta do podjęcia samodzielnej działalności kompozytorskiej, tj. wykształcenie u niego umiejętności swobodnego posługiwania się różnymi technikami kompozytorskimi i tworzenie własnych kompozycji na podstawie nabytych umiejętności. Cel ten realizuje się także poprzez analizę wybranych dzieł współczesnej literatury światowej, co umożliwia ponadto doskonalenie orientacji studenta we współczesnych stylach, estetykach i trendach sztuki kompozytorskiej. Efektem nauki kompozycji jest wykształcenie przez studenta w trakcie pracy z pedagogiem indywidualnego języka twórczego i podjęcie przez niego samodzielnej twórczości muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  1. gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym;
  2. ogólna orientacja we współczesnej literaturze muzycznej.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale);
  2. prezentacja własnej twórczości na koncertach kompozytorskich;
  3. udział w konkursach kompozytorskich;
  4. rejestracja własnych utworów w formie audio/video.
bibliografia podstawowa

Partytury i nagrania najwybitniejszych klasyków muzyki XX wieku oraz wybitnych kompozytorów współczesnych (m. in. W. Lutosławski, K. Penderecki, H. M. Górecki, W. Kilar, O. Messiaen, J. Cage, L. Berio, L. Nono, K. Stockhausen, G. Ligeti, F. Burt, G. Scelsi, A. Sznitke, A. Pärt; wybrane pozycje prezentowane na aktualnie realizowanych festiwalach muzyki współczesnej: "Warszawska Jesień", "Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich", "Musica Polonica Nova", "Śląskie Dni Muzyki Współczesnej", Festiwal "Laboratorium", "Poznańska Wiosna Muzyczna" i in.).

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

1. posiada wiedzę dotyczącą muzyki współczesnej (K_W09)
2. posiada orientację w zakresie problematyki związanej z technologiami stosowanymi w muzyce oraz w zakresie rozwoju technologicznego związanego ze swoją specjalnością (K_W10)
3. posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności (K_W05)
4. posiada głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami studiów oraz zdolność do integrowania nabytej wiedzy (K_W07)

efekty kształcenia - umiejętności

1. posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych (K_U01)
2. na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania własnego dorobku w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze (K_U04)
3. kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych (K_U08)
4. posiada podstawowe umiejętności obsługi sprzętu służącego do rejestrowania dźwięku i (ewentualnie) obrazu, swobodnie poruszając się w obrębie specjalistycznego oprogramowania koniecznego do realizacji zadań z zakresu specjalizacji (K_U11)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

1. jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych (K_K01)
2. posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej (K_K04)
3. prezentuje skomplikowane i specjalistyczne zadania i projekty w przystępnej formie, w sposób zrozumiały dla osób nie mających doświadczenia w pracy nad projektami artystycznymi (K_K06)
4. świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia (K_K07)

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3535/9751
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów;
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3535/9771
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów;
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0ćwiczeniaegzamindr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3535/9781
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów;
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0013.0ćwiczeniaegzamin dyplomowydr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, 1/3535/9784
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca z kompozytorem na studiach magisterskich rozłożona jest na 4 semestry. Jej końcowym efektem winny być:

  • utwór dyplomowy (kompozycja na orkiestrę symfoniczną: symfonia, koncert, duża forma wokalno-instrumentalna, jeden akt formy scenicznej);
  • koncert kompozytorski prezentujący wybrane utwory napisane podczas studiów;
  • pisemna praca magisterska.

Podział pracy na poszczególnych semestrach zależy głównie od prowadzącego zajęcia oraz od indywidualnych zainteresowań twórczych studenta. W pierwszych dwóch semestrach student zobowiązany jest do napisania dwu krótszych lub jednej dłuższej kompozycji z wykorzystaniem różnych form i gatunków muzycznych, technik kompozytorskich, aparatów wykonawczych.

Zatem zaleca się skomponowanie utworów:

  • solowych (zarówno instrumentalnych, jak i wokalnych);
  • kameralnych (instrumentalnych, wokalnych i wokalno-instrumentalnych);
  • chóralnych;
  • większych zespołów instrumentalnych (orkiestrowych);
  • elektronicznych, live electronic etc.

Semestr trzeci i czwarty - to czas na skomponowanie utworu dyplomowego oraz napisanie pracy magisterskiej.

metody dydaktyczne

Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:

  1. prezentację prac wykonanych przez studenta (w formie zapisu, nagrania bądź symulacji);
  2. analizę poszczególnych elementów kompozycji (tj. języka dźwiękowego, faktury, techniki, formy, estetyki);
  3. zapoznanie, słuchanie i omówienie wybranych dzieł muzyki XX i XXI wieku;
  4. dyskusję na tematy związane z zakresem zainteresowań twórczych studenta, przegląd kompozytorskich nowości z kraju i zagranicy.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie lekcji. Ilość utworów będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania. Po każdym semestrze student jest zobowiązany do prezentacji jednego z napisanych utworów na koncercie publicznym w Akademii Muzycznej lub w innym miejscu.

wykonanie: www.ansta.pl