symbol | jezyk |
---|---|
1/3534 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu jak najwszechstronniejsze przygotowanie studenta do samodzielnego wykonywania zawodu kompozytora muzyki teatralnej i filmowej, a także teoretyczne i praktyczne wprowadzenie go w inne, pokrewne formy twórczości, takie jak:widowisko plenerowe, słuchowisko radiowe, reklama telewizyjna i radiowa, muzyka do gier komputerowych. Zakres problematyki dotyczący przedmiotu zajęć oscyluje wokół następujących zagadnień: -swobodne operowanie w kompozycji , w zależności od potrzeb, różnorodnymi środkami stylistycznymi (m.in. style historyczne, muzyka współczesna, jazzowa, rozrywkowa, etniczna, taneczna) i aparatami wykonawczymi (muzyka solowa, kameralna, orkiestrowa, wokalno-instrumentalna, elektroakustyczna, instrumentarium wirtualne) -właściwy dobór relacji między obrazem (i/lub słowem) a muzyką - synchronizacja muzyki z obrazem - rygorystyczność ram czasowych kompozycji filmowej -praca kompozytora w rozumieniu producenta muzycznego-zapoznanie studenta z edytorami audio i MIDI, i najczęściej wykorzystywanym w muzyce filmowej instrumentarium wirtualnym -pogłębianie wiedzy dotyczącej filmu oraz teatru (specyfika pracy na planie filmowym i w teatrze; historia filmu; najwybitniejsi reżyserzy, kompozytorzy, operatorzy, aktorzy; wybitne dzieła filmowe i teatralne; interpretacja znaczeń poszczególnych scen i ogólnego przesłania wybranego dzieła teatralnego i filmowego). Dla uzyskania wysokiej jakości rezultatów pracy ze studentem przewidziane są różnorodne formy zajęć, mające na celu doskonalenie jego warsztatu kompozytorskiego i zapewniające rozwój jego twórczej indywidualności, kreatywności, wrażliwości , poczucia estetyki oraz poziomu erudycji; m. in.: - analiza i ocena samodzielnych prac studenckich prezentowanych w formie: partytury, dźwiękowej symulacji komputerowej i pliku video -analiza słuchowa połączona z oglądem partytury wybranych kompozycji związanych z tematyką zajęć - analiza wybranych scen filmowych i teatralnych pod kątem specyfiki użytej w nich muzyki , a także od strony współdziałania obrazu /słowa i muzyki -zapoznanie studenta z literaturą dotyczącą przedmiotu (artykuły i książki rzeczoznawców, wywiady z najwybitniejszymi kompozytorami ) połączone z dyskusją - prezentacje samodzielnych analiz dokonanych przez studenta, dotyczących różnych aspektów wybranego dzieła teatralnego i filmowego (muzyka, reżyseria, scenariusz, kostiumy, scenografia , gra aktorska itp.)
Zawarte poniżej treści programowe, przyporządkowane do kolejnych semestrów, posiadają charakter bardzo ogólny, aczkolwiek wskazują na pewien zakres ukierunkowania działań pedagogicznych. Program nauczania powinien być dostosowany do indywidualnych możliwości i zainteresowań studentów.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
1.gra na fortepianie co najmniej w stopniu podstawowym 2.dobra orientacja w literaturze muzycznej oraz w sztuce filmowej i teatralnej
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
1.uczestnictwo w wydarzeniach muzycznych (koncerty, festiwale) 2.obecność na pokazach filmowych i spektaklach teatralnych | |
bibliografia podstawowa | |
Partytury i nagrania utworów związanych z przedmiotem zajęć oraz:
-Płażewksi J., Historia filmu 1895-2005, Wydawnictwo: Książka i Wiedza, -Płażewski J., Język filmu, wyd.Książka i Wiedza 2008 -Haltof M., Kino polskie, wyd. słowo/obraz-terytoria, Gdańsk 2004 -Autorzy kina europejskiego, pod redakcją Grażyny Stachówny i Joanny Wojnickiej, wyd. Rabid; Kraków 2003 -Wciąż szukam tamtej trąbki.Rozmowy z Zygmuntem Koniecznym, PWM 2007
| |
bibliografia uzupełniająca | |
- Kotlarz P., Sztuka dramaturgii, Gdańsk 2004 -Kieślowski K., O sobie, Kraków 1997 - Stachówna G., Roman Polański i jego filmy, Warszawa –Łódź 1994 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
-posiada gruntowną znajomość literatury muzycznej związanej z przedmiotem zajęć (K_W01) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
-potrafi samodzielnie zrealizować własne koncepcje artystyczne na gruncie muzyki teatralnej i filmowej, świadomie bazując na wiedzy dotyczącej elmentów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych (K_U01, K_U02) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
-dąży do permanentnego doskonalenia własnych umiejętności oraz do ciągłego podnoszenia poziomu własnej wiedzy, inspirując i organizując proces uczenia się innych osób (K_K01) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3534/9750 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -spektakle plenerowe i uliczne -widowiska typu światło i dźwięk -ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (nagrania widowisk, wybrane sceny z danych spektakli, artykuły, wywiady z twórcami) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy) -Zadanie kompozytorskie: skomponować cykl kilku utworów do spektaklu plenerowego opartego na wybranym scenariuszu (np. nawiązującym do polskiej legendy czy baśni ) ,które operowały będą odpowiednimi środkami ilustracyjnymi w zależności od specyfiki akcji (np. bitwa, uczta, orszak królewski,scena taneczna) mieszcząc się w ustalonych wcześniej ramach czasowych . Do powstałych utworów student powinien wkomponować odgłosy przyrody i efekty dźwiękowe (np. śpiew ptaków, szum wiatru, odgłos deszczu, szczęk broni itp.)
Prezentowane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3534/9770 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -muzyka w filmach animowanych (od kreskówek dla dzieci po filmy eksperymentalne) -muzyka w grach komputerowych -ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (filmy animowane, wybrane sceny, artykuły, wywiady z twórcami ) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy)
Zadanie: skomponować muzykę do wybranego filmu animowanego dobierając odpowiednie środki muzyczne i odpowiednio synchronizując muzykę z obrazem.
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3534/9780 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: -spektakle teatralne-analiza strony muzycznej wybranych przedstawień i całościowej koncepcji reżyserskiej -ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy)
-Zadanie: zbudować całościową wizję muzyczną spektaklu teatralnego (kierując się wskazówkami dramatopisarza i wskazując własne rozwiązania) i przeprowadzić jej realizację (skomponowanie cyklu utworów do wybranego dramatu np. Szekspira, Ionesco, Witkacego, Mrożka, Różewicza )
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | dr Marek Czerniewicz, dr hab. Andrzej Dziadek, kw. II st. Eugeniusz Głowski, prof. AM, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, | 1/3534/9783 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne treści programowe skupiają się na następujących zagadnieniach: - filmy dokumentalne i naukowe -ogląd partytur oraz analiza słuchowa utworów, a także innych materiałów związanych z przedmiotem zajęć (filmów, scen, artykułów, wywiadów) - pogłębianie wiedzy dotyczącej różnych aspektów kinematografii i teatru (m. in. historia, elementy dzieła filmowego i teatralnego, wybitni twórcy)
Zadanie :skomponować muzykę do filmu dokumentalnego (naukowego) lub fabularnego i zmontować ją z obrazem . [Jeżeli nie posiadamy wersji filmu bez muzyki ,można usunąć ścieżkę dźwiękową w wybranych miejscach (np. napisy początkowe i końcowe) lub próbować stworzyć muzykę w momentach ,w których się wcześniej nie pojawiła.]
Wprowadzane treści programowe mają na celu stałe pogłębienie kompozytorskich umiejętności studenta na gruncie muzyki teatralnej i filmowej (swoboda muzycznej wypowiedzi w ramach rygorystycznie określonego czasu kompozycji), a także podnoszenie jego wiedzy teoretycznej związanej z kinematografią i teatrem (zapoznanie studenta z wybitnymi indywidualnościami kompozytorskimi i reżyserskimi). Równoległy rozwój w tych dwóch kierunkach ma za zadanie permanentne podnoszenie poziomu profesjonalizmu prac studenta oraz budowanie jego indywidualności twórczej, kreatywności i artystycznej wrażliwości. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Cotygodniowe dwugodzinne spotkania lekcyjne, uwzględniające:
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr zajęć kończy się egzaminem, zaliczanym na podstawie przedstawionych przez studenta prac, uprzednio skonsultowanych w czasie zajęć. Ilość prac będących przedmiotem egzaminu jest uzależniona od wielkości aparatu wykonawczego i czasu trwania.
|