Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Kształcenie słuchu

symboljezyk
1/3509polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego  i wrażliwości na barwę

- uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej

- wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze  1-4 głosowej

- wprowadzenie do  problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce

- podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej

- uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki

-wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej 

-kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej  do improwizacji

- przygotowanie  do czytania nut   głosem   partytur  muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej

- umiejętność rozpoznania  i opisu zjawisk harmonicznych w  fakturze 3 i 4 głosowej

- umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

- realizacja ćwiczeń harmonicznych

- praktyka improwizacji

- realizacja basso continuo

- kompozycja

bibliografia podstawowa

Anczykowska- Wysocka W.,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem ,Prace Specjalne  62 Gdańsk 2004.

Bertalotti A.,  Zweistimmige Chorsolfeggien ,Leipzig  1981.

Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978.

Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988.

Dobrowolska- Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992.

Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976. Dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego ,PWN  Warszawa 1988.

Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989.

Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności ,A M Gdańsk 2000.

Mozart W.A.,30 kanonó, Editio Musica  Budapeszt 1981.

Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998.

Targońska I., Podstawy korekty błędów ,Akademia Muzyczne Warszawa 1998.

Wacholc M., Czytanie nut głosem I – III,PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998.

bibliografia uzupełniająca

F. Schubert , Pieśni  , J. S . Bach : Kantaty kościelne; Kunst der Fuge , J. Brahms , Pieśni wybrane, R. Schumann , Pi,śni, K. Szymanowski, Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz; Preludia i fugi , R. Wagner : Wesendonk Lieder ;  Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I inne,,,

efekty kształcenia - wiedza

student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki , harmonii ,instrumentacjiK_W03
zna brzmienia instrumentów orkiestrowych i i barw głosów wokalnychK_W04
zna zasady kształtowania form homofonicznych i polifonicznychK_W04
posiada wiedzę o parametrach słuchu muzycznego i etapach jego rozwojuK_W13
zna metody ksztalcenia słuchu stosowane w szkolnictwie K_W16

efekty kształcenia - umiejętności

student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów
melodii w fakturze jednogłosu, dwuglosu i układach harmonicznych K_U10
posiada umiejetność analizy słuchowej przebiegów melodycznych , rytmicznych i
harmonicznych K_U07
potrafi zanotować w postaci dyktanda słyszane zjawiska muzyczneK_U09, K_U10
potrafi wykonać testy korekty błędów w partyturze K_U10
potrafi dokonać sluchowej transpozycji do innej tonacji utworu lub jego fragmentuK_U10
posiada umiejętnośc biegłego czytania nut głosemK_U09 ,
potrafi dokonać korekty intonacji podczas ćwiczeń i w utworach K_U08

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student przygotowany jest słuchowo do działań kompozytorskichK_K03
zachowuje dyscypline logicznego myslenia i analizowania zjawisk słuchowychK_K02
w praktyce zespołowego muzykowania koryguje intonację K_K 02
student wypracowuje własną metodę rozwijania wyobraźni twórczej K_K01

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3509/9646
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0ćwiczeniaegzamindr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, 1/3509/9669
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.003.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3509/9692
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

ćwiczenia atonalne w fakturze 1 - głosowej

realizacja ćwiczeń metro - rytmicznych w zakresie polimetrii

ćwiczenia notacji wielodźwięków dysonansowych ; improwizacja harmoniczna

literowy zapis treści harmonicznej recitativu bachowskiego oraz analiza harmoniczna  literatury klasycznej

ćwiczenia przygotowawcze do faktury 3- głosowej w wersji fortepianowej

 SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266

metody dydaktyczne

ćwiczenia transpozycji utworów w fakturze 2 i 3 - głosowej

nauka notacji zjawisk harmonicznych pod kontrola pedagoga przy tablicy

ćwiczenia praktyki śpiewu wielogłosowego

 reprodukcja zapamiętanych motywów i fraz  atonalnych przy fortepianie

SEMESTR 1  I 2 POD NUMEREM 1/3266

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

minimalna frekwencja - 80 % obecności na zajęciach

zaliczenie ćwiczeń i prac domowych

zaliczenie z ocena pozytywną  testów i kolokwiów realizowanych w semestrze

zaliczenie kolokwium ustnego z czytania głosem utworów atonalnych w fakturze 2- głosowej i 4- głosowej a cappella{ tonalnej}

SEMESTR 1. 2 POD NUMEREM 1/3266

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.003.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, 1/3509/9711
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

utrwalanie słyszenia atonalnych zjawisk dźwiękowych w fakturze 2- głosowej

nauka notacji zjawisk harmonicznych  muzyki romantycznej

nauka notacji i transpozycji utworów w fakturze 3- głosowej polifonicznej

nauka czytania nut głosem w fakturze wielogłosu z zastosowaniem chromatyzacji

 

metody dydaktyczne

praca w domu - zadania kompozytorskie

uzupełnianie brakujacych dźwięków partutury

realizacja testów korekty błędów partytury  w fakturze 3 i 4 głosowej

realizacja jednoczesnego grania i śpiewania  wybranych fragmentów partytur współczesnych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem   dopuszczenia do egzaminu końcowego jest:  obecność na zajęciach w 80%                                                                                                                                                            zaliczenie wszystkich ćwiczeń , testów i kolokwiów wewnętrznych , realizowanych w semestrze czwartym

pozytywne oceny egzaminu pisemnego jak i ustnego

Tematy egzaminu pisemnego :

dwu-głosowe dyktando atonalne

test z korekty błędów w fakturze  trzy lub cztero-głosowej

literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu utworu z literatury romantycznej lub neoromantycznej

Tematyka egzaminu ustnego :

czytanie a vista  dwugłosu atonalnego w parze z pedagogiem

czytanie głosem faktury wielogłosowej a cappella , bądź w technice łączonej z grą na instrumencie klawiszowym

 

wykonanie: www.ansta.pl