symbol | jezyk |
---|---|
1/3509 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- rozwijanie zdolności muzycznych i wrażliwości słuchowej w zakresie słuchu wysokościowego[ ostrość słyszenia] słuchu harmonicznego i wrażliwości na barwę - uwrażliwianie na problematykę wielogłosu w fakturze fortepianowej i orkiestrowej - wykształcenie umiejętności analizy i notacji zjawisk dźwiękowych w fakturze 1-4 głosowej - wprowadzenie do problematyki atonalności; przygotowanie słuchu do percepcji i recepcji zjawisk atonalnych w muzyce - podtrzymywanie sprawności pamięci muzycznej - uwrażliwianie słuchu na problematykę metro-rytmiki -wykształcenie korelacji słuchowo- wzrokowej w zakresie muzyki wielogłosowej -kształcenie i rozwijanie wyobraźni muzycznej niezbędnej do improwizacji - przygotowanie do czytania nut głosem partytur muzyki wokalnej a cappella , instrumentalnej i wokalno - instrumentalnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętność notacji dyktand polifonicznych w fakturze 2- głosowej - umiejętność rozpoznania i opisu zjawisk harmonicznych w fakturze 3 i 4 głosowej - umiejętność czytania nut głosem w zakresie tonalności w fakturze 1- głosowej | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- realizacja ćwiczeń harmonicznych - praktyka improwizacji - realizacja basso continuo - kompozycja | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska- Wysocka W.,Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem ,Prace Specjalne 62 Gdańsk 2004. Bertalotti A., Zweistimmige Chorsolfeggien ,Leipzig 1981. Danyszowa H. , Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K., Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu , PWM Kraków 1978. Dobrowolska- Marucha D., Dyktanda muzyczne , PWM Kraków 1988. Dobrowolska- Marucha D., Ćwiczenia do kształcenia słuchu, PWM Krakow 1992. Dzielska J., Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1976. Dzielska J., Kształcenie słuchu muzycznego ,PWN Warszawa 1988. Kodaly Z.: 77 Zweistimmige Singubungen . Budapeszt . Musica 1989. Kowalska- Pińczak A., Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności ,A M Gdańsk 2000. Mozart W.A.,30 kanonó, Editio Musica Budapeszt 1981. Targońska I., Kształcenie pamięci muzycznej , CEA Warszawa 1998. Targońska I., Podstawy korekty błędów ,Akademia Muzyczne Warszawa 1998. Wacholc M., Czytanie nut głosem I – III,PWM Kraków 1992 – 1994 , wyd.II 1998. | |
bibliografia uzupełniająca | |
F. Schubert , Pieśni , J. S . Bach : Kantaty kościelne; Kunst der Fuge , J. Brahms , Pieśni wybrane, R. Schumann , Pi,śni, K. Szymanowski, Stabat Mater ,I. Strawiński , Symfonia psalmów , D. Szostakowicz; Preludia i fugi , R. Wagner : Wesendonk Lieder ; Tristan i Izolda, M. Musorgski , Kącik dziecięcy I inne,,, | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada wiedzę w zakresie zasad muzyki , harmonii ,instrumentacjiK_W03 | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student opanował umiejętność zapamiętania i odtworzenia ze słuchu fragmentów | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student przygotowany jest słuchowo do działań kompozytorskichK_K03 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3509/9646 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Alicja Kozłowska-Lewna, | 1/3509/9669 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3509/9692 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
ćwiczenia atonalne w fakturze 1 - głosowej realizacja ćwiczeń metro - rytmicznych w zakresie polimetrii ćwiczenia notacji wielodźwięków dysonansowych ; improwizacja harmoniczna literowy zapis treści harmonicznej recitativu bachowskiego oraz analiza harmoniczna literatury klasycznej ćwiczenia przygotowawcze do faktury 3- głosowej w wersji fortepianowej SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266 | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia transpozycji utworów w fakturze 2 i 3 - głosowej nauka notacji zjawisk harmonicznych pod kontrola pedagoga przy tablicy ćwiczenia praktyki śpiewu wielogłosowego reprodukcja zapamiętanych motywów i fraz atonalnych przy fortepianie SEMESTR 1 I 2 POD NUMEREM 1/3266 | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
minimalna frekwencja - 80 % obecności na zajęciach zaliczenie ćwiczeń i prac domowych zaliczenie z ocena pozytywną testów i kolokwiów realizowanych w semestrze zaliczenie kolokwium ustnego z czytania głosem utworów atonalnych w fakturze 2- głosowej i 4- głosowej a cappella{ tonalnej} SEMESTR 1. 2 POD NUMEREM 1/3266 |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr Alina Kowalska-Pińczak, | 1/3509/9711 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
utrwalanie słyszenia atonalnych zjawisk dźwiękowych w fakturze 2- głosowej nauka notacji zjawisk harmonicznych muzyki romantycznej nauka notacji i transpozycji utworów w fakturze 3- głosowej polifonicznej nauka czytania nut głosem w fakturze wielogłosu z zastosowaniem chromatyzacji
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
praca w domu - zadania kompozytorskie uzupełnianie brakujacych dźwięków partutury realizacja testów korekty błędów partytury w fakturze 3 i 4 głosowej realizacja jednoczesnego grania i śpiewania wybranych fragmentów partytur współczesnych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego jest: obecność na zajęciach w 80% zaliczenie wszystkich ćwiczeń , testów i kolokwiów wewnętrznych , realizowanych w semestrze czwartym pozytywne oceny egzaminu pisemnego jak i ustnego Tematy egzaminu pisemnego : dwu-głosowe dyktando atonalne test z korekty błędów w fakturze trzy lub cztero-głosowej literowy zapis treści harmonicznej wybranego fragmentu utworu z literatury romantycznej lub neoromantycznej Tematyka egzaminu ustnego : czytanie a vista dwugłosu atonalnego w parze z pedagogiem czytanie głosem faktury wielogłosowej a cappella , bądź w technice łączonej z grą na instrumencie klawiszowym
|