symbol | jezyk |
---|---|
1/3496 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wypracowanie u studentów rzetelnych podstaw właściwego i samodzielnego zrozumienia sposobów pracy nad utworem, prowadzących do opanowania problemów muzycznych i technicznych. Opanowanie gry na instrumencie w stopniu pozwalającym na swobodne wykorzystanie jego możliwości i przydatności w przyszłej pracy. Rozwijanie warsztatu pianistycznego, pamięci odtwórczej i wyobraźni muzycznej. Rozwijanie wrażliwości na środki wyrazu muzycznego. Kształtowanie umiejętności samodzielnej pracy nad opracowaniem interpretacyjnym poszczególnych utworów z literatury fortepianowej, z ukazaniem ich stylu i formy. W miarę możliwości częsty kontakt z literaturą przedmiotu głównego, w przypadku studentów dyrygentury, z wyciągami fortepianowymi (oper, symfonii), w przypadku studentów kompozycji z literaturą fortepianową pochodzącą z ostatnich dekad, lub własnych kompozycji.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
W związku z różnym poziomem biegłości pianistycznej, wynikającej z wcześniejszego kształcenia, należy rozpatrywać każdy przypadek indywidualnie, kładąc nacisk na rozwój umiejętności niezależnie od stopnia ich zaawansowania.Od studenta wymagana jest również postawa aktywna, dzięki której pedagog może zwrócić się w stronę indywidualnych zainteresowań studenta. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
czytanie a 'vista, improwizacja, umiejętność wnikliwego i prawidłowego odczytania zapisu nutowego w dziełach pochodzących z różnych epok, akompaniament wokalny i instrumentalny. granie z wyciągów fortepianowych, na cztery ręce i na dwa fortepiany.
| |
bibliografia podstawowa | |
Literatura dotycząca problematyki fortapianowej:
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura fortepianowa obejmująca możliwie szeroki zakres stylów i technik pianistycznych od Baroku do współczesności. Do podstawowego kanonu stylistycznego można zaliczyć: Formy barokowe: J.S. Bach - inwencje dwu i trzygłosowe, preludia i fugi, suity i partity Formy klasyczne: J. Haydn, W.A. Mozart, L.van Beethoven - sonaty, wariacje, ronda Utwory romantyczne takich kompozytorów jak F. Schubert, R. Schumann, P. Czajkowski, F. Chopin, E. Grieg, F. Liszt, Utwory współczesne takich kompozytorów jak: B. Bartok, S. Prokofiew, D. Szostakowicz, D. Kabalewski, A. Chaczaturian, B. Martinu, T. Szeligowski, R. Statkowski, A. Tansman
Zbiory etiud takich kompozytorów jak: C. Czerny, H. Berens, S. Heller, M. Clementi, J.B. Cramer, A. Loschhorn
Wymienione wyżej pozycje stanowią jedynie uogólniony zarys możliwej do zaproponowania literatury fortepianowej.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student:posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01),posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów (K_W03), posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi technik kompozytorskich(K_W08), | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student :posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów (K_U04),posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku (K_U05), opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej (K_U07),poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego (K_U08),posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy(K_U09), dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami, które z nich wynikają(K_U15) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student:rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01), umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje(K_K02) realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikające z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji(K_K03), posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów (K_K04), |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9633 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9656 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9679 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9698 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9717 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.5 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. dr hab. Andrzej Artykiewicz, prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, dr Dominika Glapiak, dr Kordian Góra, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 1/3496/9732 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Praca nad interpretacją stylistyczną wybranego repertuaru pianistycznego, z uwzględnieniem problemów technicznych.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru. Składowymi oceny są: - realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga - artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów
Z całości przygotowanego do zaliczenia programu dwa utwory należy wykonać z pamięci.
|