Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Czytanie partytur

symboljezyk
1/3492polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem kursu jest wypracowanie metod sumyltanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partyrury. Umiejętność ta jest konieczna do profesjonalnego podejścia do partytury zarówno w przypadku dyrygentów, jak i kompozytorów i teoretyków. Symultaniczne tworzenie wyciągu fortepianowego daje możliwość subiektywnego odczytania partytury utworu  bez uciekania się do pomocy w postaci nagrań, które zawsze narzucają interpretację.

Umiejętność czytania partytury jest również pierwszym krokiem do wyćwiczenia wyobraźni muzycznej, co prowadzi do umiejętności słyszenia muzyki wprost z partytury.

Czas trwania przedmiotu: studenci dyrygentury studia licencjackie  – 6 semestrów; studia magisterskie – 4 semestry. Studenci kompozycji i teorii muzyki studia licencjackie – 4 semestry.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość instrumentoznawstwa, zasad muzyki w obszarze kluczy.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

fortepian, zasady muzyki, propedeutytka dyrygowania.

 

bibliografia podstawowa

Partytury utworów począwszy od Johana Sebastiana Bacha na partyturach XXI wieku skończywszy.

bibliografia uzupełniająca

- podręczniki do instrumentoznawstwa, /np: Andrzej Chodkowski – Instrumenty orkiestry dzisiejszej, PWM Kraków 1956; Curt Sachs – Historia instrumentów muzycznych, PWM Kraków, 1989; Kazimierz Sikorski - Instrumentoznawstwo, PWM Kraków, 1975; Edward Chodkowski – Rola instrumentów dętych w orkiestrze XX wieku, Zeszyt Naukowy nr 21, AM Katowice 1978; Adam Carse - The Orchestra, Londyn, Parrish 1949; Simon Ginzburg – Czto nado znat’ o simfoniczeskom orkiestrie, Leningrad, Muzyka 1968;/

efekty kształcenia - wiedza

posiada ogólną znajomość literatury muzycznej (K_W01)
rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi K_W13
posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi technik kompozytorskich K_W08
posiada znajomość elementów struktury dzieła muzycznego i modeli formalnych utworów K_W3

efekty kształcenia - umiejętności

posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów K_U04
posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku K_U05
posiada biegłą znajomość w zakresie słuchowego rozpoznawania materiału K_U10

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje (K_K02)
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej K_K03
posiada umiejętność adaptowania się do nowych, zmiennych okoliczności, które mogą występować podczas wykonywania pracy zawodowej (twórczej) K_K05

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Kompozycja (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
17.501.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, 1/3492/9629
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie studenta z partytura orkiestrową. Rozczytanie ćwiczeń w starych kluczach. Pokazanie zasad transpozycji instrumentów dętych. Po zakończeniu pierwszego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje B i D. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 1-13

Umiejętność zagrania kwartetów i symfonii J. Haydna,

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o sekundę wielką w górę i w dół

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
27.501.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, 1/3492/9652
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji Es i A.

 Po zakończeniu drugiego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie podstawowym. Umie realizować transpozycje Es i A. Zdobywa umiejętność czytania czterogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualnea ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania czterogłosowych chorałów J. S. Bacha nr 14-22

Umiejętność zagrania symfonii W.A. Mozarta

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o tercję w górę i w dół

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
37.501.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, 1/3492/9677
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja transpozycji F i G.

Po zakończeniu trzeciego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować transpozycje F i G. Zdobywa umiejętność czytania pięciogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania pięciogłosowych motetów J. S. Bacha.

Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 2, 4, 6, 8.

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o kwartę i kwintę.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
47.501.0ćwiczeniazaliczenieprof. Rafał Jacek Delekta, 1/3492/9696
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja zapoznawania studenta z kolejnymi elementami partytury.

Kontynuowanie rozczytywania ćwiczeń w starych kluczach, prezentacja pozostałych transpozycji.

Po zakończeniu czwartego semstru student zdobywa umiejętność symultanicznego tworzenia wyciągu fortepianowego z partytury na poziemie średnim. Umie realizować wszelkie  transpozycje. Zdobywa umiejętność czytania ośmiogłosu zapisanego we wszytkich rodzajach kluczy.

metody dydaktyczne

Praca indywidualna ze studentem przy fortepianie.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Umiejętność zagrania dwuchórowych motetów J. S. Bacha.

Umiejętność zagrania symfonii L. van Beethovena 3, 5, 7, 9.

Umiejętność transponowania utworów fortepianowych o dowolny interwał.

 

Oceniany jest sposób zaprezentowania powyższych umiejętności.

wykonanie: www.ansta.pl