Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
1/3483polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Charakterystyka przedmiotu:

Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii. Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

 

Założenia i cele przedmiotu:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie kursu z psychologii podczas realizacji studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Muzykoterapia, Umiejętności terpautyczne w arteterapii,Zastosowanie zajęć muzycznych w terapii i rewalidacji osób niepełnosprawnych.

bibliografia podstawowa
  • Manturzewska M., Kotarska H. (1990) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: WSiP
  • Jankowski W., Kamińska B., Miśkiewicz A. (red.) (2000) Człowiek – muzyka – psychologia. Warszawa: AMFC
  • Sloboda J. A. (2008) Wykłady z psychologii muzyki. Warszawa: UMFC
  • Sloboda J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
bibliografia uzupełniająca
  • W. Jankowski, B. Kamińska i A. Miśkiewicz (red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina,
  • M. Bogdanowicz, I. Poćwierz-Marciniak (2006) Zdolności muzyczne a zdolności językowe. W: L. Kataryńczuk-Mania, I. Kowalkowska (red) Profilaktyka i rehabilitacja głosu, mowy. Zielona Góra: UZ
  • M. Kierzkowski, I. Poćwierz-Marciniak (2011) Słuchanie muzyki a inteligencja, czyli wariacje na temat „Efektu Mozarta”. W: Sztuka – kultura – edukacja. Rocznik naukowy Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku
  • Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  • Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  • Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.
  • Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.
efekty kształcenia - wiedza

K_W05 -student zna sposoby badań mózgowych podstaw produkcji i percepcji muzyki,
K_W06 - student wie, w jaki sposób muzyka wpływa na regulację nastroju oraz jakie relacje zachodzą pomiędzy muzyką a językiem,
K_W07 - student wie jak odnaleźć wartościowe informacje na temat relacji człowiek - muzyka,
K_W08 - student wie, w jaki sposób konstruować programy, uwzględniając percepcyjne i psychologiczne właściwości człowieka, jako odbiorcy dzieła muzycznego,
K_W12 - student zna etapy rozwoju muzycznego człowieka; wie, czym jest pamięć muzyczna i jak stymulować jej rozwój; wie, jak pracować z uczniem doznającym tremy, w sytuacji występu publicznego,

efekty kształcenia - umiejętności

K_U11 - student potrafi wyjaśnić rolę muzyki w rozwoju dziecka,
student potrafi wypowiedzieć się na temat związków zachodzących pomiędzy muzyką a językiem,
potrafi wymienić czynniki świadczące o społecznej roli muzyki oraz jej wpływie na tożsamość człowieka,
K_U12 - student potrafi poradzić sobie z tremą,
student umie podjąć czynności zaradcze zmierzające do przeforumołowania negatywnych myśli pojawiających się podczas wystepu publicznego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

K_K01 - student rozumie zmiany zachodzące w relacji człowiek - muzyka, odbywające się na przestrzeni całego życia,
K_K05 - student zna mechanizmy psychologiczne wpływające na lepsze funkcjonowanie pamięci muzycznej i potrafi zastosować je w praktyce,
K_K08 - student wykorzystuje mechanizmy psychologiczne podczas pracy z uczniem, jego rodzicami oraz w trakcie występów publicznych,

Semestry

Dyrygentura
Dyrygentura symfoniczno-operowa (magisterskie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.003.0wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 1/3483/9596
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Psychologia muzyki jako dziedzina nauki. Nurty badań w psychologii muzyki. Psychologia muzyki w Polsce.
  • Muzyka a język.
  • Neuroanatomiczne podstawy odbioru wrażeń muzycznych.
  • Wpływ słuchania muzyki na funkcje poznawcze i regulację nastroju.
  • Czynne uprawianie muzyki a rozwój poznawczy i zmiany mózgowe.
  • Rozwój muzyczny człowieka. Muzyka w rozwoju dziecka.
  • Preferencje muzyczne.
  • Muzykoterapia - podstawowe zagadnienia.
  • Społeczny aspekt muzyki. Wykorzystanie muzyki w marketingu i reklamie.
  • Pamięć muzyczna - jej funkcjonowanie i rozwój.
  • Trema oraz sposoby radzenia sobie w sytuacji występu publicznego.
  • Psychologiczne aspekty pedagogiki instrumentalnej.
  • Kiedy mózg słyszy inaczej – anomalie w funkcjonowaniu mózgu a muzyka.

 

Efektem kształcenia będzie poznanie podstawowych zagadnień psychologicznych związanych z percepcją muzyki, zdolnościami muzycznymi i ich rozwojem oraz wpływem muzyki na człowieka. Ponadto studenci będą mieli możlliwość rozwoju kompetencji osobistych, niezbędnych w procesie edukacji muzycznej.

metody dydaktyczne

Wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej), dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, egzamin pisemny.

wykonanie: www.ansta.pl